برنامه‌های ظریف در ایروان

بصیر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر دوشنبه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ارمنستان و در پاسخ به دعوت ادوارد نعلبندیان همتای ارمنی خود تهران را به مقصد ایروان ترک کرد.


وی در بدو ورود مورد استقبال کوچاریان معاون وزیر خارجه ارمنستان، رئیسی سفیر ایران در ایروان و کارمندان سفارت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و در جمع خبرنگاران ارمنستان را از همسایگان جمهوری اسلامی خواند که در منطقه‌ای بسیار حساس واقع شده و گفت: ارتباطات گسترده‌ای با همه همسایگان از جمله ارمنستان داریم و از ابتدای دولت یازدهم نیز اعلام کردیم که ارتباط با همسایگان اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در این منطقه نیاز به صلح، ثبات، آرامش و حل و فصل مناقشات بر اساس حقوق بین‌الملل و مبانی بین‌المللی است، گفت: لازم می‌دانستیم در این مقطع از دولت سفری به ارمنستان داشته باشم.

ظریف افزود: در چند ماه گذشته سفرهای متعددی از سوی دو طرف صورت گرفته، از جمله حضور رئیس جمهور ارمنستان در مراسم تحلیف رئیس جمهور کشورمان، سفر نخست وزیر ارمنستان و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی.

وی یادآور شد: روابط خوبی با همه همسایگان از جمله ارمنستان داریم و لازم است این روابط بیشتر شود.

به گزارش خبرنگار فارس، این اولین سفر ظریف به ارمنستان پس از تصدی سمت وزارت خارجه است و این سفر دوجانبه و در پاسخ به دعوت همتای ارمنی صورت می‌گیرد. ادوارد نعلبندیان وزیر خارجه ارمنستان ۱۵ اردیبهشت سال جاری (۱۳۹۳) در پاسخ به دعوت ظریف به تهران سفر کرد و در این سفر آخرین روند روابط دوجانبه و موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله وضعیت سوریه و اوکراین، مذاکرات ایران و ۱+۵ و … مورد بحث و تبادل نظر وزرای خارجه دو کشور قرار گرفت. فعال سازی مجدد کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در دوره جدید روابط و با توجه به تغییر مسئول ارمنی این کمیسیون از دیگر موضوعات مطرح شده در دیدار ظریف و نعلبندیان بود. نعلبندیان همچنین در آن سفر از ظریف برای دیدار از ارمنستان دعوت به عمل آورد.

 رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران قرار است امروز (سه‌شنبه)‌ضمن دیدار و گفت‌وگو با ادوارد نعلبندیان همتای ارمنی خود در نشست مطبوعاتی مشترک حضور یابد.

وی پس از آن با هویک آبراهامیان نخست‌وزیر ارمنستان دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

بازدید از مسجد کبود ایروان و اقامه نماز ظهر و عصر در این مسجد از دیگر برنامه‌های حضور ظریف در ایروان است.

مسجد جامع کبود ایروان در زمینی به مساحت هفت هزار متر مربع در سال ۱۷۶۵ میلادی (۱۱۴۴ شمسی) توسط حسین علی خان والی وقت ایروان بنا شد. این مسجد با معماری زیبای شرقی در مرکز شهر ایروان قرار دارد و تنها یادگار معماری ایرانی در ارمنستان است.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ناهار نیز مهمان همتای ارمنی خود می‌باشد و قرار است در ضیافت ناهار نعلبندیان حضور یابد.

وی در ادامه رایزنی‌ها با مقامات این کشور با گالوست ساهاکیان رئیس مجلس ملی و سپس با سرژ سرکیسیان رئیس جمهور ارمنستان دیدار و گفت‌‌وگو کرده و پس از آن به تهران باز خواهد گشت.

ارمنستان که ۲۱ سپتامبر ۱۹۹۱ از اتحاد جماهیر شوروی سابق جدا و مستقل شد،‌ شامل ۱۱ استان و از جمله کشورهای منطقه قفقاز است که از شمال با گرجستان، از شرق با جمهوری آذربایجان، از غرب با ترکیه و از جنوب با جمهوری اسلامی ایران و جمهوری نخجوان هم مرز می‌باشد.

این کشور با جمعیتی در حدود سه میلیون و ۲۶۰ هزار نفر عمده‌‌ترین شرکای تجاری‌اش را روسیه، چین،‌آلمان،‌ ایران و آمریکا تشکیل می‌دهند. این کشور دارای معادن غنی مواد معدنی از جمله روی،‌ مس،‌سرب و طلا است.

مردم این کشور از نژاد آریایی هستند و پیرو آیین مسیحیت که بیشتر جمعیت آن مسیحی آراکلاکان هستند و زبان رسمی آنها ارمنی است.

رژیم سیاسی ارمنستان جمهوری دموکراتیک و متشکل از سه قوه مستقل مجریه،‌ مقننه و قضائیه است که رئیس جمهور آن برای مدت ۵ سال و با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود.

مجلس ملی نیز نهاد اصلی قانونگذاری این کشور است که جمعا مشتمل بر ۱۳۱ کرسی است که ۹۰ نماینده آن حزبی و ۴۱ نماینده آن انفرادی برای مدت ۵ سال انتخاب می‌شوند./آ

ایمیل مستقیم: info@fardanews.com
شماره پیامک: ۳۰۰۰۷۰۸۷
Bookmark and Share
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا