مهاجمی که به تنهایی برای آبی‌ها ۱۵ امتیاز گرفت

بصیر، سجاد در چهارمين فصل حضورش در سايپا، ليگ ۹۳ – ۹۲ را با ۹ گل زده به پايان برد و به چهره‌اي تأثيرگذار در اين تيم بدل شد و هر چند تعداد گل‌هايش در ۴ فصل فقط به عدد ۲۰ گل رسيد ولي با روند رو به رشدش طبيعي بود كه فصل جديد را در يكي از تيم‌هاي مطرح مي‌گذراند كه در اين ميان استقلالي‌ها پيشدستي كرده و اين بازيكن خوب و باآتيه را به خدمت گرفتند.

شهباززاده خيلي زود در تركيب استقلال جا افتاد و گلزني‌هايش براي اين تيم را از هفته دوم ليگ‌ برتر و بازي مقابل همنام خوزستاني آغاز كرد.

او در دقيقه ۲+۹۰ تك گل ۳ امتيازي استقلال را به‌ ثمر رساند. البته سجاد تا پايان هفته بيستم در ۳ بازي ديگر استقلال هم توانست با گل‌هاي ۳ امتيازي‌‌اش آبي‌ها را به پيروزي برساند كه هر ۳ اين گل‌ها در دور برگشت و مقابل تيم‌هاي راه‌آهن، سايپا و پيكان بود و در واقع در ۵ بازي استقلال، ۳ پيروزي آبي‌پوشان با تك گل‌هاي شهباززاده به ‌دست آمده است كه آمار بسيار خوبي براي اين مهاجم ۲۵ ساله به حساب مي‌‌آيد.

البته اين مهاجم اردبيلي در ۳ مساوي استقلال با استقلال خوزستان (۴ – ۴)، صباي قم (يك – يك) و پديده خراسان (يك – يك) نيز براي آبي‌پوشان گل زد تا مانع شكست تيمش شود كه با احتساب گل‌هاي ۳ امتيازي‌‌اش تا اينجاي فصل به تنهايي ۱۵ امتياز براي تيمش اندوخته است.

اين همه گل‌هاي شهباززاده نبود و او در پيروزي‌هاي استقلال برابر ملوان (۳ بر يك)، نفت مسجد سليمان (۲ بر صفر) و پيكان (۳ بر صفر) نيز براي آبي‌پوشان گل زد ولي چون اين پيروزي‌ها با اختلاف حداقل ۲ گل حاصل شد، تنها مي‌توان گفت او نقش مهمي در اين پيروزي‌ها ايفا كرد.

سجاد به لحاظ امتيازي يك گل بي‌اثر نيز به ‌ثمر رساند كه البته همين گل بي‌اثر به لحاظ محبوبيت، او را در جايگاه ويژه‌اي نزد هواداران استقلال قرار داد زيرا توانست در اولين دربي‌‌اش دروازه رقيب ديرينه، پرسپوليس را باز كند، هر چند كه استقلال در كمال تعجب با نتيجه ۲ بر يك اين بازي را باخت!

شهباززاده كه در ۱۱ بازي استقلال (از مجموع ۲۰ بازي‌ای كه به ميدان رفت) ۱۱ گل به‌ ثمر رساند، اكنون در جدول گلزنان پس از لوسيانو ادينهوی برزيلي كه ۱۲ گل زده است، در جايگاه دوم قرار دارد ولي به نظر مي‌رسد در هفته‌هاي آتي بتواند از اين مهاجم سيه‌چرده پيشي بگيرد زيرا روند گلزني‌هاي او تداوم دارد ولي لوسيانو تنها در ۹ بازي تراكتورسازان موفق به گلزني شده است، ضمن اينكه هيچ يك از گل‌هاي مهاجم استقلال از روي نقطه پنالتي نبوده است ولي لوسيانو زننده بيشتر پنالتي‌هاي تيمش بود و چند گل خود را از روي نقطه پنالتي به ‌ثمر رسانده است.
اين نكته را نيز مد نظر قرار دهيد كه در ۳ بازي اخير استقلال، سرمربي آبي‌پوشان ترجيح داده است از شهباززاده در پست هافبك راست استفاده كند كه اتفاقاً در همين بازي‌ها او ۲ گل ۳ امتيازي در ۲ هفته پياپي به سايپا و پيكان زد و چه بسا اگر در همين بازي‌ها در خط حمله ظاهر مي‌شد، بيشتر در موقعيت گلزني قرار مي‌گرفت.

شهباززاده‌؛ مهاجمي كه فريادرس است

خريد خوب در فوتبال معاني مختلفي دارد. خيلي‌ها خريد خوب را در جوان بودن بازيكن مي‌بينند. بعضي‌ها خريد خوب را در تكنيكي بودن يك بازيكن ارزيابي مي‌كنند اما خريد خوب يعني جميع جهات. يعني بازيكني كه بتواند همه جوره در خدمت تيمش باشد. خريد خوب يعني بازيكني كه نه در كوتاه مدت كه تا پايان فصل در خدمت تيمش باشد. خريد خوب، يعني خريد بي‌صدا. يعني خريدي در كمال آرامش. بدون غوغاسالاري‌هاي رايج در فوتبال. خريد خوب يعني بازيكني كه وقتي وارد استقلال يا پرسپوليس مي‌شود، قدر اين موقعيت طلايي را بداند و بفهمد كه چند ميليون جوان در تمام زندگي‌شان هرگز به اين آرزو نمي‌رسند. به اين مي‌گويند خريد خوب. خريد بي‌دردسر. خريدي كه در تمام فصل مي‌شود عصاي دست. خريدي كه تا لحظه آخر، تا آخرين دقيقه بوي گل مي‌دهد. به اين مي‌گويند خريد خوب. خريد خوب آن خريدهاي ميلياردي و پر سر و صدا نيست. خريد خوب به معني بمب منفجر كردن و ايجاد تورم بي‌حاصل در نقل و انتقالات نيست. خريد خوب يعني سجاد شهباززاده. مهاجمي كه در نقل و انتقالات نه سر و صداي محسن مسلمان را داشت نه مانند پيام صادقيان موج ايجاد كرد. خريد خوب اين است. اينكه شهباززاده را در آرامش بخري، به قيمت هم بخري و از او به عنوان يك مهاجم استفاده كني. او هم در هر بازي براي تيمش گل بزند و در همين فصل نخست در استقلال جا بيفتد. گل‌هايي هم بزند كه نجات‌بخش تو باشد. به سجاد حتي نبايد گفت يك خريد خوب. او فرشته نجات استقلال است. هر بار در اين فصل استقلال با مشكل مواجه شد، اين مهاجم به فرياد تيمش رسيد. هر لحظه كه استقلال حس كرد بايد فلان لحظه به گل برتري برسد اين سجاد شهباززاده بود كه فريادرس تيمش شد. در بازي با پيكان كه داور گل سالم حريف استقلال را مردود اعلام كرد و استقلال هم اصلاً در آن روز بوي گل نمي‌داد چه كسي به داد تيمش رسيد؟ مسلماً شهباززاده. اين خريد خوب و منطقي استقلال. خريدي كه در نقل و انتقالات، آرام و بي‌سر و صدا به استقلال پيوست. بازيكني كه بي‌حاشيه فقط براي تيمش گل مي‌زند. نه ادعاي پوشيدن پيراهن ملي را دارد، نه بابت گل‌هايش سر كسي منت مي‌گذارد. براي سجاد البته اين كارها و حرف‌ها زود است اما مي‌توانيم حس كنيم او خوب تربيت شده و جزو خريدهاي خوب اين فصل استقلال است.

درس بزرگ شهباززاده

بدون شك سجاد شهباززاده آماده‌ترين بازيكن استقلال در حال حاضر محسوب مي‌شود. او از زمان آغاز مجدد ليگ برتر هر هفته گلزني كرده است. نكته جالب ‌توجه اينجاست كه شهباززاده جزو آخرين نفراتي بود كه از ليست مسافران جام خط خورد و فوتباليست‌هاي ايران معمولاً در اين شرايط افت مي‌كنند اما شهباززاده نه تنها افت نكرد بلكه بر شدت تمريناتش افزود و به احتمال زياد با اين روند مسافر سفر اروپايي تيم ملي در نوروز است. اين كار سجاد درس بزرگي براي فوتباليست‌هاي جوان تلقي مي‌شود تا خودشان را به راحتي نبازند.

همين‌طور بي‌ادعا باش آقاي شهباززاده

از سجاد شهباززاده مهاجم تيم استقلال خوش‌مان آمد. يكي از بهترين گلزنان ليگ‌ برتر كه در اولين سال حضورش در استقلال نشان داد مهاجمي آينده‌دار و تكنيكي است، مي‌گويد جايش در تيم ‌ملي خالي نيست. لااقل در جام ملت‌ها جايش خالي نبود. صحبت‌هاي سجاد شهبازاده البته بسيار طبيعي و منطقي است اما در فوتبالي كه هركس به نوبه خودش ادعاي پوشيدن پيراهن تيم‌ملي را دارد، بي‌ادعا بودن او برايمان جالب است. شهباززاده هم مي‌توانست بگويد كروش بايد او را به تيم‌ ملي دعوت مي‌كرد اما سجاد خوب مي‌داند با حضور قوچان‌نژاد، سردار آزمون و نيروهاي تهاجمي تيم‌ملي و حتي انصاري‌فرد كه در جام ملت‌ها به او يك بازي هم نرسيد، جايي براي شهباززاده باقي نمي‌ماند. شهباززاده اگر به روند رو به پيشرفت خود در ليگ ادامه دهد و براي استقلال همچنان گل بزند، شك نكنيد يكي از اميدهاي اصلي تيم‌ملي در آينده خواهد بود. تازه كروش در جام ملت‌ها نشان داد كه به بازيكنان جوان اعتماد مي‌كند. جايگاه امروز پورعلي‌گنجي را در تيم‌ملي ببينيد، وريا غفوري را نگاه كنيد، اين‌ها تا همين يك ماه پيش جايي در فوتبال ملي ما نداشتند. پس هر كس كه لياقتش را داشته باشد، بي‌ترديد حضور در تيم‌ملي را تجربه مي‌كند و چرا شهباززاده به آنجا نرسد؟ او اگر همين‌قدر بي‌ادعا و خوب باشد، حتماً يكي از شاگردان كروش در تيم‌ملي خواهد بود.

سجاد ملي‌پوش شد
بازار داغ تبريك به شهباززاده

سجاد شهباززاده ديروز را با خوشحالي سپري كرد. وقتي فدراسيون فوتبال پاسپورتش را گرفت، اطمينان يافت كه به تيم ملي دعوت خواهد شد و پس از اينكه وارد كمپ حجازي شد، همه به او تبريك گفته و بابت گل دقيقه ۹۴ به پيكان از او تشكر كردند. حتي سرمربي استقلال قبل از شروع تمرين در حضور همه بازيكنان از شهباززاده تشكر كرد.

سجاد و ابراهيمي زننده ۵۵ درصد گل‌هاي استقلال

استقلال در رتبه‌هاي بالاي جدول گلزنان، دو نماينده دارد. سجاد شهباززاده ۱۱ گل زده و اميد ابراهيمي هم ۷ گله است. اين دو نفر روي هم ۱۷ گل به ثمر رسانده‌اند و با نگاهي به تعداد گل‌هاي زده استقلال در ليگ برتر، متوجه اين نكته مي‌شويم كه ۵۵ درصد از كل گل‌هاي استقلال توسط شهباززاده و ابراهيمي زده شده است.

خريد سجاد و خريدهاي سرخ
شــهباززاده آبروي استعدادهاي جوان ايراني

سجاد شهباززاده يازدهمين گلش را هم زد، باز هم در دقايق تلف شده آخر بازي و البته باز هم گلي منجر به كسب امتياز (آن هم از نوع ايده‌آلش يعني ۳ امتيازي). براي شهباززاده مي‌نويسيم چون خوشحاليم. خوشحال از موفقيت و درخشش يك جوان كه در اين فوتبال گوهري كمياب است. در فوتبالي كه مربيان ترسو و زد و بندچيان فاسد دست از سر مهره‌هاي ۴۰ ساله برنمي‌دارند و هر سال از كنار جابه‌جا كردن اسم‌هاي فسيل شده (كه حتي در جواني هم درخششي نداشتند)، ميلياردها به جيب مي‌زنند و راه به هيچ جواني نمي‌دهند. سجاد آمده و با لياقتش گل مي‌زند. او اميدي براي فرداي اين فوتبال است كه سال‌هاست يك گلزن ششدانگ به خود نديده و البته كه بايد مراقب خودش هم باشد.

اما خود سجاد و جواني او تنها دلايل ما براي نوشتن از او نيست. «خريد» سجاد هم دليلي ديگر است.

سرمربي آبي‌ها در ۴ فصل نقل و انتقالات اخير (۲ تابستان و ۲ نيم‌فصل زمستاني) بالاي ۱۰ مهاجم خريد و همه را بدون استثنا در خريد بعدي كنار گذاشت. حاتمي، محمد رضايي، نظري و … اما سجاد استثناست. او خوب جواب داده و وقتي موفقيت‌ خريد شهباززاده را با رقيب تهراني آبي‌ها مقايسه ‌كنيم، ارزش‌ها بيشتر مشخص مي‌شود!

جواناني كه به پرسپوليس مي‌آيند، از زير صفر هم ضعيف‌ترند و مربي سرخ‌ها خارجي‌هايي مي‌خرد كه حتي پنالتي را هم مقابل «غيرگلر» نمي‌توانند گل كنند! با اين مقايسه آیا نبايد به خريد سجاد افتخار كنيم؟ حداقل از اعتبار استعدادهاي جوان ايراني كه خوب دفاع كرده است!

۱۱ امتيازي كه زنده شد
۸ گل استقلال در دقايق پاياني

استقلال با گل سجاد شهباززاده در لحظات تلف شده بازي با پيكان سه امتياز شيرين را به اندوخته‌هايش اضافه كرد تا همچنان يكي از مدعيان قهرماني ليگ برتر باشد اما اين براي اولين بار نيست كه آبي‌پوشان پايتخت با گلزني در دقايق پاياني، نتيجه را به سود خود مي‌كنند. با بررسي دقيق بازي‌هاي اين فصل استقلال، به اين نتيجه مي‌رسيم كه آبي‌پوشان ۱۱ امتياز خود را با گلزني در دقايق پاياني كسب كرده‌اند؛ اتفاقي كه نشان مي‌دهد تمركز بازيكنان اين تيم تا آخرين لحظات هم بر جريان بازي است و اين ۱۱ امتياز تأثير زيادي در سرنوشت اين تيم خواهد داشت. اگر از دقيقه ۸۰ به بعد را ملاك گلزني در دقايق پاياني قرار دهيم، استقلال ۸ گل خود را در اين دقايق به ثمر رسانده است.

مروري داريم بر اين ۸ گل:

هفته دوم: استقلال يك  استقلال خوزستان صفر
دقيقه ۲ + ۹۰: سجاد شهباززاده
هفته چهارم: استقلال ۳  سايپاي البرز ۲
دقيقه ۱ + ۹۰: اميد ابراهيمي
هفته ششم: استقلال ۳  گسترش فولاد تبريز صفر
دقيقه ۸۸: محمد قاضي
هفته هفتم: نفت مسجدسليمان صفر  استقلال تهران ۲
دقيقه ۹۰: سجاد شهباززاده
هفته يازدهم: استقلال ۳  ملوان انزلي يك
دقيقه ۸۳: سجاد شهباززاده
هفته چهاردهم: تراكتورسازي تبريز ۲  استقلال ۲
دقيقه ۵ + ۹۰: اميرحسين صادقي
هفته هجدهم: استقلال ۲  سپاهان اصفهان يك
دقيقه ۲ + ۹۰: اميد ابراهيمي
هفته بيستم: استقلال يك  پيكان تهران صفر
دقيقه ۵ + ۹۰: سجاد شهباززاده
در ميان اين ديدارها، گل‌هاي دقيقه پاياني استقلال در ۳ مصاف با گسترش فولاد تبريز، نفت مسجدسليمان و ملوان انزلي تأثير امتيازي براي آبي‌پوشان نداشته و تنها پيروزي آنها را مستحكم‌تر كرده است اما اين گل‌ها در دو بازي با پيكان و استقلال خوزستان ۳ امتياز، سايپا و سپاهان ۲ امتياز و تراكتورسازي يك امتياز براي استقلالي‌ها به ارمغان آمده است.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا