وجود «سیلیس» در ریزگردهای خوزستان

بصیر، اسماعیل ایدنی، قائم مقام وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: در پنج روز گذشته سه بار هوای پرگرد و غبار و آلوده در استان خوزستان داشتیم و تقریباً هر دو روز یکبار هوای پر گرد و غبار مشاهده می‌شد، ولی امروز هوا صاف و فاقد گرد و غبار است.

وی تصریح کرد: گرد و غبارهای این روزهای اهواز در هنگام باد و طوفان فضا را دربرمی‌گیرد و پس از ۵ ساعت از بروز باد و طوفان، گرد و غبار فرومی‌نشیند که نشان می‌دهد ذرات سنگین است و رسوب می‌کند، در صورتی که سال‌های پیش گرد و غبارها تا سه روز در هوا باقی می‌ماند.

ایدنی خاطرنشان کرد: صبح روزی که وزیر بهداشت به اهواز سفر کرد، هوا به شدت گرد و غبار داشت و محدوده دید ۵۰ متر بود، ولی هنگامی که شب‌هنگام وزیر به اهواز سفر کرد، هوا به حدی صاف بود که ما نگران بودیم چگونه ثابت کنیم که هوای اهواز آلوده و مملو از گرد و غبار است، اما در روز ۲۲ بهمن مجدداً گرد و غبار فضا را گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، مشکل اصلی در رابطه با پدیده ریزگردها را جنبه روحی و روانی این اتفاق دانست و گفت: ریزگردها به علت اثر سوء بر فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی مردم، اثرات نامناسب بر روح و روان مردم گذاشته است و مردم نگران هستند.

وی افزود: بیمارستان‌ها و اورژانس‌های استان خوزستان برای مقابله با عوارض ناشی از ریزگردها آمادگی کامل دارند و زمان بروز این واقعه، اتوبوس‌ آمبولانس‌های متعدد در سطح شهر وجود دارند، تا در مواقع اورژانسی و حاد به مردم خدمت‌رسانی کنند.

ایدنی تأکید کرد: به طور کلی حجم موارد اورژانسی نیز به علت آشنایی مردم با این واقعه و خودمراقبتی و کاهش ترددها کاهش یافته است و به ندرت نیاز به بستری در بین مردم مشاهده شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: مراجعه به اورژانس‌ها ۳ تا ۴ برابر افزایش یافته است ولی بیشتر موارد سرپایی حل می‌شود و تعداد بستری بسیار کم بوده است و در قیاس با بحران‌های تنفسی استان خوزستان در پاییز امسال و سال گذشته، امسال بحران تنفسی نداشتیم.

وی گفت: امسال حتی نیاز به خدمات خیلی خاص و ویژه برای مردم دیده نشد و خوشبختانه هیچ‌کس بر اثر ریزگردها فوت نکرده است.

ایدنی تصریح کرد: همانطور که وزیر بهداشت و هیأت همراه ایشان نیز در دیدار از بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی مشاهده کردند، مردم به این مراکز مراجعه می‌کنند و به صورت سرپایی درمان و ترخیص می‌شوند و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: دولت خدمات اورژانس در بخش‌های دولتی، خصوصی و عمومی غیردولتی مثل بیمارستان‌های نظامی را رایگان کرده است و مردم هیچ‌گونه هزینه‌ای در رابطه با مشکلات تنفسی متقبل نمی‌شوند.

وی افزود: قرار است بیش از یک میلیون ماسک تهیه شود و توسط هلال احمر و ارگان‌های ذیربط در تمام مکان‌ها مانند مهدکودک‌ها، مدارس و ادارات توزیع شود و اولویت در این بین مربوط به اقشار آسیب‌پذیر و در معرض خطر است.

ایدنی تصریح کرد: قرار است یک مرکز تحقیقاتی جامع نیز ایجاد شود تا تأثیرات ریزگردها بر سلامت و در کل تأثیرات زیست‌محیطی ریزگردها مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۲۰ هزار ماسک توزیع شده است که بالای ۹۵ درصد تأثیرگذار بوده است و در کوتاه‌مدت بسیار مفید است، ولی باید دید که این ریزگردها در آینده چه تأثیراتی خواهند گذاشت که نیازمند تحقیق و بررسی بیشتر است.

وی گفت: غالب ذرات گرد و غبار سیلیس است ولی مشخص نیست تا چه حد توسط افراد جذب می‌شود و اینکه آیا می‌تواند عوارضی داشته باشد یا خیر، ولی همانطور که گفتم مشکل اصلی جنبه روحی ـ روانی این ماجراست، چرا که هر دو روز یکبار مردم را مستأصل می‌کند.

ایدنی تأکید کرد: در آینده باید این گرد و غبار آنالیز شود و تأثیرات آن بر بدن مشخص شود؛ یعنی این خاک چیست و کدام بخش آن توسط کدام بخش بدن و کدام ارگان جذب می‌شود؟ و اینکه آیا بیماری‌زا هست یا نیست؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز به مردم استان خوزستان توصیه کرد: از ترددهای غیرضروری در روزهایی که گرد و غبار بیش از حد نرمال است اکیداً خودداری کنند و در داخل خانه‌ها بمانند، چرا که هوای داخل خانه تمیزتر از فضای آزاد است.

وی تأکید کرد: در این ایام به هیچ وجه نباید فعالیت ورزشی صورت گیرد، چرا که مقدار استنشاق هوا را افزایش داده و مقدار بیشتری از گرد و غبار به داخل ریه‌ها وارد می‌شود.

ایدنی، شستشوی مکرر دست، صورت و مناطق در معرض هوای بدن را ضروری دانست و گفت: این بخش‌های بدن باید مکرراً شست‌وشو شوند تا ذرات گرد و غبار از روی آنها پاک شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: مردم از خرید مواد غذایی و خوردن مواد غذایی که به صورت باز فروخته می‌شود اکیداً خودداری کنند، چرا که بدین شکل گرد و غبار وارد سیستم گوارش می‌شود.

وی خوردن میوه و سبزیجات را به واسطه دارا بودن مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان و تقویت سیستم دفاعی بدن توصیه کرد و گفت: با خوردن میوه و سبزیجات، در صورت داشتن عوارض، اثرات سوء گرد و غبار کنترل می‌شود.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا