ده‌ها کشته و زخمی در حمله اخیر ارتش اوکراین

بصیر، در حالی که حدود یک سال از سقوط دولت «ویکتور یانوکوویچ» توسط معترضان مورد حمایت غرب می‌گذرد، مناطق شرقی این کشور همچنان شاهد درگیری‌های خونبار نظامی است. دولت جدید هم به رهبری «پترو پروشنکو» سرمایه‌دار اوکراینی معروف به سلطان شکلات با وجود پشتیبانی آمریکا و دولت‌های غربی، هنوز با مشکلات اقتصادی گسترده مواجه است.

قدرت گرفتن نئو‌نازی‌ها در کی‌یف و به تبع آن درخواست ساکنان مناطق شرقی اوکراین که اصلیت روسی دارند، برای خودمختاری و حتی جدایی از این کشور، دونباس (مناطق شرقی اوکراین) را به منطقه‌ای جنگ‌زده بدل کرده است. در جریان این درگیری‌ها، آنطور که سازمان ملل اعلام کرده، بیش از ۵۳۰۰ نفر کشته و هزاران تن نیز مجروح و آواره شده‌اند.

کشورهای غربی در این مدت با متهم کردن روسیه به حمایت از استقلال‌طلبان چند دور تحریم‌ علیه مسکو وضع کرده‌اند و روسیه هم با اعلام ممنوعیت واردات برخی کالاها از کشورهای تحریم‌کننده، به اقدامات آمریکا و اروپا واکنش نشان داده است. همین کنش و واکنش، روابط غرب و مسکو را به پائین‌ترین حد از زمان پایان جنگ سرد رسانده است.

هرچند توافق آتش‌بسی که تابستان امسال در شهر مینسک بلاروس به دست آمد، امیدهایی برای پایان بحران ایجاد کرده بود، اما ادامه محاصره شهرهای تحت کنترل استقلال‌طلبان توسط ارتش اوکراین و همچنین تبادل آتش میان طرفین، عملا توافق را ناکام گذاشت. با این حال این هفته، سران روسیه و اوکراین با میانجیگری فرانسه و آلمان، باز هم در شهر مینسک توافق آتش‌بسی را به امضا رساندند که مفادی مشابه توافق پیشین دارد و قرار است از آغاز روز یکشنبه، اجرایی شود.

عدم حضور نمایندگان معترضان شرق اوکراین و همچنین زمزمه‌هایی از احتمال تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، موجب شده تا چشم‌انداز توافق تازه نیز در ابهام باشد.

در ادامه تازه‌ترین تحولات مربوط به درگیری‌های اوکراین آمده است:

۰۹:۳۰

مسکو: ضامن توافق مینسک هستیم، نه مجری آن

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه روز جمعه گفت مسکو ضامن اجرای توافق آتش‌بس مینسک است، اما جزو مجریان این توافق نیست.

وی که با خبرگزاری ریانووستی صحبت می‌کرد، در این رابطه گفت: «روسیه کشوری است که از سوی طرف‌های درگیر، فراخوانده شده است. روسیه کشوری است که از طرف‌های درگیر خواسته تا اقدامات پیچیده‌ای را انجام دهند تا توافق مینسک اجرایی شود.»

آقای پسکوف افزود: «اما روسیه یکی از طرف‌هایی نیست که باید اقدامات را اجرایی کند. روسیه کشوری است که در حکم ضامن، عمل می‌کند، اما روشن است که طرفی نیست که بخواهد اقدامی صورت دهد. ما نمی‌توانیم اقدام فیزیکی انجام دهیم، چراکه یکی از طرف‌های درگیر نیستیم.»

وی همچنین تصریح کرد که مسکو امیدوار است که همه طرف‌ها به تعهدات خود در قبال توافق آتش‌بس اخیر، پایبند بوده و آن را اجرای کنند.

۰۸:۱۰

کشته شدن ۷ غیرنظامی در حمله نیروهای اوکراینی به مناطق مسکونی دونتسک

«ادوارد باسورین» سخنگوی وزارت دفاع جمهوری خودخوانده خلق دونتسک روز جمعه اعلام کرد طی ۲۴ ساعت گذشته، حملات صورت‌گرفته به این منطقه، به مرگ هفت نفر از جمله سه کودک منجر شده است.

به نوشته خبرگزاری ایتارتاس، آقای باسورین که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در این رابطه گفت: «دیروز سه کودک، یک پسر یک ساله و دو دختر ۶ و ۱۲ ساله، در نتیجه حمله به مناطق مسکونی “گولوواکا” کشته شدند. در مجموع ۷ غیرنظامی کشته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند.»

به گفته وی، نیروهای اوکراینی طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۴۰ بار چند منطقه مسکونی در دونتسک را هدف حملات توپخانه‌ای قرار داده‌اند. آقای باسورین در این مورد گفت: «در ۲۴ ساعت گذشته، ما ۴۲ حمله توپخانه‌ای، از جمله ۱۹ مورد در دونتسک، ۴ مورد در گولووکا و یکی در “یاسینوواتایا” ثبت کردیم.»

۰۰:۲۲

احتمال اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه با وجود توافق آتش‌بس

ساعتی پس از توافق مینسک بر سر آتش‌بس، دیپلمات‌ها گفتند که اتحادیه اروپا بدون درنظر گرفتن این گام، تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعمال می‌کند.

بناست که این آتش‌بس و توافقات ذیل آن، از اولین دقائق روز یکشنبه اجرایی شود اما یک دیپلمات بی‌نام به خبرگزاری فرانسه گفته که اتحادیه اروپا درست از فردای آن روز یعنی روز دوشنبه، تحریم‌های جدید علیه روسیه و استقلال‌طلبان اعمال می‌کند.

این دیپلمات که در حاشیه نشست فوق‌العاده اتحادیه اروپا صحبت می‌کرد، در این رابطه گفته است: «لیست تحریم‌ها روز دوشنبه منتشر می‌شود.»

با این حال برخی منابع نیز گزارش داده‌اند که تحریم‌ها تنها در صورت نقض توافق آتش‌بس، اعمال می‌شود. مسکو هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا