ساخت بزرگ‌ترین تلسکوپ خورشیدی جهان

بصیر، دانشمندان با همکاری تیمی از محققان انگلیسی در حال ساخت نوعی تلسکوپ خورشیدی ۳۴۴ میلیون دلاری به نام «دانیل کی آنویه» (DKIST) برای تصویربرداری از سطح خورشید با جزئیات بی‌سابقه هستند.

ساخت بزرگ‌ترین تلسکوپ خورشیدی جهان

این تلسکوپ که به منجمان در پاسخ‌دادن به پرسش‌هایی درباره فیزیک خورشیدی کمک خواهد کرد، سال ۲۰۱۹ آماده بهره‌برداری می‌شود.

ساخت این تلسکوپ با حضور کنسرسیومی از هشت دانشگاه و یک شرکت تجاری انگلیسی برای تولید دوربین‌های این تلسکوپ، وارد مرحله جدیدی شده است.

تلسکوپ DKIST در اصل «تلسکوپ خورشیدی فناوری پیشرفته» نامیده می‌شد، اما در دسامبر ۲۰۱۳ نام آن به احترام سناتور فقید آمریکایی به نام «دانیل کی آنویه» تغییر یافت.

ساخت بزرگ‌ترین تلسکوپ خورشیدی جهان

این تلسکوپ دارای آینه‌ای اصلی به عرض ۴٫۲۴ متر و ضخامت ۷۵ میلی‌متر خواهد بود و زمانی که این آینه با یک سیستم نوری سازگار و همچنین یک آینه ثانویه بسیار کوچک‌تر ترکیب شود، امکان بررسی سطح خورشید را با دقت بی‌نظیری ممکن خواهد ساخت.

قدرت زوم این تلسکوپ معادل دیدن سکه‌ای کوچک از فاصله ۱۰۰ کیلومتری است.

اندازه بزرگ‌ترین تلسکوپ خورشیدی جهان بزرگتر از رصدخانه خورشیدی دب اکبر در کالیفرنیا و تلسکوپ خورشیدی اروپا (با اندازه ۴٫۰۷ متر) است که اکنون در دست ساخت است.

به گفته پروفسور «میهالیس ماتیوداکیس» از مرکز تحقیقات فیزیک نجومی در دانشگاه کوینز بلفاست (در ایرلند شمالی) و رهبر ارشد این پروژه، خورشید مهم‌ترین شیئ نجومی برای بشر به شمار می‌آید و فعالیت آن اثرات عمیقی بر آب‌و‌هوای جهانی و ارتباطات فناوری‌محور دارد.

برای درک عمیق اثرات خورشید بر حیات زمینی، دانشمندان نخست باید دیدگاه‌هایی درباره جزئیات ریز آن بدست آورند و تلسکوپDKIST به همین منظور ساخته می‌شود.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا