شایع ترین سرطان زنانه در ایران

بصیر، یک متخصص زنان و زایمان سرطان پستان را شایع‌ترین سرطان در زنان عنوان کرد و گفت: همه زنان باید خود معاینگی در مورد این سرطان را جهت تشخیص زودهنگام این سرطان و افزایش شانس درمان آن بیاموزند.

دکتر فاطمه نجف‌زاده سرطان سینه را شایع‌ترین سرطان در زنان عنوان کرد و افزود: بیشترین سن ابتلا به این سرطان بین سنین ۳۵ تا ۵۵ سالگی است. وی ابتلا به سرطان پستان در بستگان درجه یک، عدم‌ زایمان، تاخیر در یائسگی، رژیم‌های غذایی پرچرب، چاقی، تحرک ناکافی و عدم‌ مصرف مناسب میوه و سبزیجات را از جمله ریسک فاکتورهای ابتلا به این سرطان عنوان کرد.

نجف‌زاده همچنین مصرف الکل و استروژن یا همان هورمون‌درمانی، بلوغ‌ زودرس، اولین بارداری بعد از سن ۳۵ سالگی و عدم ‌شیردهی به نوزادان را از دیگر فاکتورهای زمینه‌ساز ابتلا به این نوع سرطان عنوان کرد. وی تصریح کرد: تحقیقات نشان می‌دهد مادرانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند و نیز دخترانی که تا دو سال از شیر مادر تغذیه کرده‌اند، خطر ابتلا به سرطان سینه تا حد زیادی در آنها کاهش می‌یابد.

این متخصص زنان و زایمان بر لزوم تشخیص زودهنگام سرطان پستان در افزایش شانس درمان این بیماری تاکید کرد و از همه زنان خواست تا خود معاینگی در مورد این سرطان را انجام دهند. نجف‌زاده تصریح کرد: همه زنان باید بیاموزند هر ماه خود معاینگی در مورد این سرطان را انجام داده و در صورت لمس توده یا کوچکترین تغییراتی حتما به پزشک مراجعه کنند.

وی بر لزوم انجام معاینه توسط پزشک متخصص هر سه سال یکبار تاکید کرد و افزود: این پروسه زمانی برای زنان بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سال است و زنان بالاتر از ۴۰ سال باید انجام این معاینات توسط پزشک متخصص را هر ساله انجام دهند. این متخصص زنان و زایمان علاوه بر بافت سینه، لمس زیر بغل را نیز ضروری دانست و اظهار کرد: افراد باید در صورت لمس هر نوع توده، ترشح، خونریزی و زخم و تورم در بافت سینه به پزشک مراجعه کنند.

نجف‌زاده اظهار کرد: در صورت تشخیص زودهنگام سرطان بر اساس پیشرفت بیماری، درمان‌هایی از جمله جراحی و پرتو‌درمانی تجویز می‌شود و قطعا اگر بیماری زود تشخیص داده شود در افزایش شانس درمان موثر خواهد بود.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا