صدور بیانیه مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق

بصیر، در راستای تعمیق، تحکیم و توسعه مناسبات مودت آمیز دو کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق جناب آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران در صدر هیاتی عالی رتبه به دعوت رسمی جناب آقای حیدر العبادی، نخست وزیر جمهوری عراق به منظور برگزاری سومین اجلاس کمیسیون عالی مشترک دو کشور از تاریخ ۲۷ لغایت ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۳ از کشور عراق دیدار نمودند.

جناب آقای دکتر جهانگیری در این سفر با رییس جمهور، نخست وزیر ، رییس مجلس، وزیر خارجه و مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری عراق در فضائی گرم دیدار و گفتگو نموده و به زیارت عتبات مقدسه و ملاقات با مراجع عظام نائل گردید. در این دیدارها ابعاد مختلف روابط دو جانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد تبادل نظر قرار گرفت.

طرفین با نگاه مشترک به تحولات سیاسی و امنیتی جاری در منطقه، ضرورت استمرار رایزنی‌های دو جانبه و چند جانبه برای عبور از چالش‌های امنیتی ،‌تقویت مناسبات منطقه‌ای و نیز گسترش روابط و همکاری‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و تجاری فی‌مابین را مورد تاکید قرار دادند و با توصیف خطر تروریسم‌ به عنوان مهمترین چالش پیش روی منطقه و جهان، تقبیح بکارگیری ابزاری تروریست‌ها به منظور دستیابی به اهداف سیاسی و مخالفت با رویکردهای دوگانه برخی طرف‌ها در خصوص پدیده تروریسم بر ضرورت همکاری مسئولانه همه طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی در مقابله با این پدیده شوم تاکید کردند.

دو طرف همچنین بر لزوم تلاش مشترک و جلب مشارکت موثر و مثبت سایر کشورهای منطقه به منظور یافتن راه حل‌های سیاسی، مسالمت آمیز و ملی برای بحران‌های منطقه‌ای به دور از مداخله در امور داخلی کشورها تاکید نمودند.

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حمایت همه جانبه خود را از دولت و ملت عراق در مقابله با تروریسم مورد تاکید قرار داد و طرف عراقی در این رابطه از کمک‌های صادقانه و به موقع جمهوری اسلامی ایران به عراق در مقابله با تروریست‌ها تقدیر و تشکر نمود.

دو طرف طی برگزاری سومین نشست کمیسیون عالی مشترک دو کشور با بررسی ابعاد راهبردی مناسبات دو جانبه بر اراده جدی خویش مبنی بر ارتقاء روابط فی‌مابین بر اساس منافع مشترک تاکید کرده و درهمین راستا اسنادی در زمینه های مختلف به امضاء طرفین رسید.

در استمرار تلاش‌های مشترک به منظور ارتقاء بیش از پیش همکاریهای فی مابین، طرفین توافق نمودند چهارمین اجلاس کمیسیون عالی مشترک دو کشور در تاریخ مناسب تعیین شده توسط مجاری دیپلماتیک در تهران برگزار گردد.

 

 

صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا