روند رو به رشد طلاق‎های عاطفی در مازندران/همسرم دوست داشت کدبانو باشم اما …

بصیر،  بسیاری از کشورهای جهان از جمله، فرانسه، آلمان و حتی روسیه کشورهایی هستند که توانستند، نرم‌افزارهای پیام‌رسان را متناسب با اقتضاع فرهنگی‌شان طراحی کنند و این امر موجب استقبال کاربران در کشورشان شد.

* ضرورت برنامه‌ریزی برای فرهنگ استفاده از تکنولوژی

متأسفانه در ایران فرهنگ یک گام از تکنولوژی عقب‌تر است، به‎عنوان نمونه زمانی برای مقابله با ویدئو، مرکز رسانه‌های تصویری راه‌اندازی شد که تا آغاز فعالیت این مرکز، عملاً ویدئو از رده خارج و جای آن را لوح‌های فشرده گرفت، زمانی که در خصوص دیش‌های ماهواره‌ها متمرکز شدیم، دیدیم بستر ارسال اطلاعات تغییر کرد، به‎طوری‎که بستر ارسال اطلاعات به جای سیگنال‌هایی که توسط دیش‌ها باید دریافت می‌شد از طریق اینترنت به مخاطبان می‌رسید.

* جهان روی انگشت کاربران یا صاحبان قدرت!

رسانه‌ها در حال ترکیب شدن با یکدیگر هستند، هم‌‌اکنون نیز تمامی رسانه‌ها از جمله تلویزیون، تلفن، رایانه، تبلت، روزنامه، کتاب و دیگر رسانه‌ها همه در دستگاه کوچکی به عنوان تلفن همراه جمع می‌شوند که این تلفن همراه در اختیار کاربران است.

بسیاری از کسانی که از وسایل ارتباط جمعی استفاده می‌کنند به ‌درستی نمی‌دانند که هدف از ایجاد آنها، رسیدن به اهداف صاحبان قدرت بوده و کاربران به عنوان طعمه در تارهای تنیده عنکبوتی آنها به راست و چپ حرکت می‌کنند و بالی برای پرواز ندارند.

آمارها حاکی از این است که ترافیک حضور ایرانی‌ها شبکه‌‌های اجتماعی نسل دو اعم از لاین، واتس آپ، وایبر، تلگرام، تانگو و دیگر شبکه ‌های اجتماعی، در مقایسه با سایر کاربران، در خارج از کشور، فوق‌العاده بالا است، به طوری‌که می‌‌توان گفت ایرانی‌ها در وایبر و واتس‌آپ حضور بیشتری دارند.

* افزایش آمار طلاق درپی افزایش کاربران شبکه‌های اجتماعی

رقیه فضلی کارشناسان مسائل زنان و خانواده، با اشاره به افزایش حضور خانواده‌ها در این شبکه‌ها، اظهار داشت: بسیاری از زنان به ‌جای اینکه در چگونگی همسرداری و تربیت فرزند کار کنند، وقت خود را در این شبکه‌ها می‌گذرانند و با این حضور خلاء رفتاری برای فرزند و همسر به‎وجود می‌آید.

وی افزود: در ادامه فرزند نیز رفتاری مشابه مادر پیدا می‌کند و برای جبران کمبود تربیتی دست در دامان رفقای مجازی‌اش می‌اندازد، این رفتار مشابه برای پدر خانواده هم به‎وجود می‌آید.

فضلی بیان داشت: هرچند آمار رسمی طلاق در مازندران عددی دور از ذهن است اما این میزان در برابر آمار غیر رسمی که شامل طلاق عاطفی در خانه است، بسیار ناچیز به نظر می‌رسد.

وی تأثیر شبکه‌های اجتماعی را بر زندگی زوج‌های جوان اجتناب‌ناپذیر عنوان کرد و گفت: درست در زمانی که شمار کابران اینترنتی در ایران پنج برابر شد، آمار طلاق نیز افزایش یافت و استان مازندران نه تنها از این امر مستثنی نبود بلکه متأسفانه جزء پنج استان در زمینه ثبت طلاق است.

اساس یکی از این تحقیقات از هر پنج مورد طلاق در آمریکا، فیس‌بوک عامل یک طلاق بود، در انگلستان نیز مشابه چنین آماری در پی تحقیقات گزارش شد. در سال ۲۰۱۰ نیز یک پیمایش در آمریکا انجام شد که اعلام می‌کند از هر پنج وکیل که پیگیر امور طلاق است، چهار نفر شواهدی را در دست داشته‌اند که نشان می‌داده شمار طلاق به دنبال استفاده از فیس بوک افزایش پیداکرد.

مسعود حسن‎وند، تأثیر شبکه های اجتماعی در بروز پدیده طلاق، با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی را چنین بیان کرد: سبک زندگی‌ای که در یک جامعه آرمانی و مطلوب چه دینی و چه غیر دینی تصور می کنید، قابلیت سازگار شدن با شبکه های اجتماعی که فراگیر است و هیچ‎گونه کنترل و محدودیتی بر آن نیست را ندارد.

وی افزود: حریم خصوصی غیر مطمئن از لوازم فرهنگی شبکه‌های اجتماعی است، بین هویت حقیقی و هویت مجازی افراد در شبکه های اجتماعی شکاف وجود دارد و این کاملاً با آن چه در فرهنگ و سبک زندگی اسلامی و محیط خانواده به عنوان جامعه آرمانی به آن نگاه می‌کنید، تفاوت دارد.

این محقق دانشگاهی ادامه داد: این شبکه‌ها به‌دلیل این که افراد را به یک حریم خصوصی می‌برد، اصلاً نمی‌تواند با آن اساس کار که حداقل در خور تعلیم و تربیت و زندگی با سبک ایرانی اسلامی خانواده است، سازگار باشد.

* چرخش زندگی بر روی انگشتان سبابه!

سحر. الف، ۲۵ ساله از ساری در گفت‌وگو با خبرنگار حورا، با بیان اینکه در ۲ سال گذشته، نقش اصلی زندگی‌ام را شبکه‌های اجتماعی ایفا کردند، اظهار داشت:‌ همسرم از من انتظار داشت، مثل مادرش کدبانو باشم اما همیشه سرگرم گوشی‌همراهم بودم.

وی، با ابراز پشیمانی از مطلقه شدنش در سن جوانی، علت اصلی طلاق را ناآگاهی لازم از زندگی زناشویی دانست و گفت: مشاوره قبل از ازدواج و حتی در حین زندگی زناشویی می‌تواند به استحکام زندگی کمک کند.

سودابه.ق، نیز با اشاره به افزایش طلاق توافقی و شیوع آفتی به نام اینترنت، خاطرنشان کرد: بیشتر جوانان زمانی که پا به عرصه زندگی مشترک می‎گذارند، با شکست بزرگی مواجه می‎شوند و توان ایستادگی و مبارزه با مشکلات زندگی را ندارند و برای فرار از مشکلات، آسان‎ترین راه یعنی طلاق را انتخاب می‎کنند، درحالی که با ایستادگی و دستیابی به قله‌های صبر، می‌توانند زندگی آرامی را تجربه کند.

به همین گزارش، لزوم استفاده صحیح از شبکه‌‌های اجتماعی، عزم ملی را می‎طلبد که با فرهنگ‌سازی از سوی رسانه‌ها با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی باید شیوه به‎کارگیری درست از جدیدترین ابزارهای ارتباطی به مردم آموزش داده شود تا کانون گرم خانواده‌ها به انحطاط، تزلزل و تباهی کشیده نشود.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا