یادداشت؛

روابط‌عمومی، پاشنه آشیل ادارات شهرستان فریدونکنار

بصیر/ یادداشت از ابوالقاسم فرجی

نقش خبرنگاران و رسالت اصحاب قلم در روشنگری جامعه اهمیت به سزایی دارد و رسانه‌ها به عنوان یکی از ارکان پیشرفت و توسعه پایدار کشور محسوب می شوند.

در عصر کنونی، مطبوعات و رسانه‌های جمعی به ویژه خبرنگاران پیشگامان و خط مقدم جنگ نرم و برخورد فرهنگ‌ها و تمدن‌ها هستند و در این راستا مطبوعات هدفمند، معناگرا و با برنامه باید برای  دفاع از تعلقات خاطر مردم تلاش کنند.

اما در فریدونکنار موضوع کمی تغییر می‌کند، در حالیکه رهبری بارها فرمودند دستگاه‌ها عملکرد خود را برای مردم بازگو کنند، متاسفانه یا برخی ادارات فریدونکنار عملکردی ندارند و یا اینکه ضعف کارمند روابط‌عمومی مانع از درج اخبار در سایت مربوط به آن اداره می شود.

بر اساس این گزارش، آنچه به نظر می‌رسد این است که مسئولان باید برای این بخش مهم در ادارات خود حساب ویژه‌ای باز کنند و قطعا این به سود آن اداره است.

متاسفانه در فریدونکنار و در ادارات و نهادهای متفاوت شاهد برخورد سلیقه‌ای با قشر خبرنگار و بحث اطلاع‌رسانی هستیم، در یک نهاد در فریدونکنار که بیش از ۷۰ سال از عمر آن می‌گذرد روابط خانوادگی در درج اخبار تاثیرگذار است، در برخی ادارات نیز سایت به حالت نیمه فعال!(شما بخوانید: غیرفعال)درآمده است، این در حالی است آن اداره یکی از پرخبرترین اداره در شهرستان است و این ضعف مدیر مربوطه را در عدم توجیه کارمند مربوط می‌رساند.

برخی از ادارات همچون میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز با به راه انداختن یک وبلاگ سعی در ارائه عملکرد خود دارند که البته فقط در حد یک وبلاگ ارزش دارد.

اما در این میان نمی‌توان از فعالیت بسیار خوب مسئول روابط عمومی فرمانداری، اداره ورزش و جوانان، اداره تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش و کمیته امداد امام خمینی(ره) بگذریم.

در این میان چند نکته به نظر مهم و حیاتی می‌رسد که مدیران باید به آن توجه کنند، نکته نخست آنکه مدیران نباید فقط برای پرکردن نام مسئول روابط عمومی از هر فرد ناکارآمدی برای این بخش مهم در ادارات استفاده کنند، بلکه باید کاراترین عنصر اداری و آشنا به مسائل خبری را در این سمت مهم قرار دهد، نکته بعدی آنکه با اجازه به آن مسئول روابط‌عمومی راه را برای تعامل با رسانه بگشاید و این عمل موجب تحقق منویات رهبری در ارائه عملکرد اداره و نهاد نیز می‌شود و البته این خود در ادامه ارتقای جایگاه آن سازمان را نیز به همراه دارد.

متاسفانه در فریدونکنار مهم‌ترین عملی که برخی از این مسئولان روابط‌عمومی ادارات انجام می‌دهند تنها تبلیغات محیطی در مناسبت‌ها و نصب بنر و پارچه است، کاری که در این ادارات و نهادها بسیار با ارزش‌تر جلوه می‌دهند و اثری از خبررسانی نیست.

البته این عمل به نظر می‌رسد که از دو عامل تاسی می‌گیرد، نخست آنکه اگر جلسات و عملکرد آنها بیان نمی‌شود به دلیل آن است که یا جلسات آنها جناحی برگزار می‌شود و در آن به جای بررسی مشکلات و موانع و رفع آن جناحی سخن می‌گویند که حضور خبرنگار و اطلاع‌رسانی آن جلسه بایکوت می‌شود، دوم آنکه به احتمال فراوان جلسات بی‌ارزش و بدون محتوا و فقط برای ارائه گزارش عملکرد است که به نظر می‌رسد این عامل درست‌تر باشد.

به هر حال آنچه به نظر می‌رسد نبود اراده‌ در برخی از ادارات برای رونق بخش روابط‌عمومی و تعامل با خبرنگاران در فریدونکنار کاملا مشهود است و امیدواریم که مسئولان ادارات مدنظر در نگرش خود تجدید نظر کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا