«اقتصاد مقاومتی»؛ عنوانی برای همه سال‌ها/تأخیر و تعلل در نقدسازی ظرفیت‌های اقتصاد مقاومتی مشکوک است

بصیر، اقتصاد، فرآیند مجموعه‌ای از کنش‌ها و واکنش‌های ناشی از برنامه‌های متنوعی برای گردش چرخه تولید، تجارت و فعالیت‌های مالی است که به‎عنوان پروژه‎ای واحد، محصول پروسه‎ای هوشمند است و این گردونه، به‌صورت جریانی سیال در همیشه زمان‌ها باید مدیریت شود تا به بالندگی، رشد و ثبات برسد.

* لزوم اراده قوی دولت و مجلس و یافتن راه‌حل

یکی از دلائل عدم تأثیر جدی نام‌گذاری هر سال بر عمق برنامه‌ریزی‌های اجرایی کشور، تفاوت و فاصله زمانی تدوین و تصویب برنامه‌های کشور، که از سوی دولت تدوین می‌شود و در مجلس به تصویب می‌رسد، با زمان این نامگذاری‌ها در اول فروردین‌ماه توسط رهبر معظم انقلاب است.

اگرچه در رویکردهای اجرایی می‌توان مطالبه نامگذاری را در سمت‌وسوی برنامه‌ها و طرح‌های مصوب پی گرفت، اما چاره‌اندیشی مجاهدانه این عدم انطباق زمانی و تأثیرپذیری صددرصدی برنامه‌های مصوب مجلس با دغدغه‌ها و مطالبات مردم و رهبری در نام‎گذاری هر سال، نیازمند اراده قوی دولت و مجلس و یافتن راه‌حل و سازوکار برای این امر مهم است.

* آزاد کردن اندیشه اقتصاد مقاومتی از چند خاص!

تدوین ساختار اقتصاد مقاومتی و تلاش ملی و شبانه‌روزی برای تحقق اهداف آن، فارغ از دغدغه فوق، مقید به زمان خاص و سال مشخص نیست و وظیفه همه دولت‎ها و مجلس شورای اسلامی با هر ترکیب نمایندگان است.

به‌نظر می‌رسد آزادکردن اندیشه اقتصاد مقاومتی از قید دولت خاص و دوره خاص از ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و یا برهه خاص از مطالبات ملی، گام اول برای فرهنگ‎سازی این مطالبه تاریخی ملت ایران است.

تهیه، تنظیم و تصویب چارچوب‎ها، سیاست‎ها، راهبردها و تعیین و ارزیابی نتایج برنامه‌ها با اهداف گام‎به‎گام اقتصاد مقاومتی، دومین گام اساسی در این زمینه است که بخش اعظم این فصل، توسط رهبر معظم انقلاب با ابلاغ سیاست‌های راهبردی اقتصاد مقاومتی در ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ انجام پذیرفته و بقیه مسئولیت‌ها متوجه دولت و مجلس شورای اسلامی است که عملکرد یکساله این دو قوه در برخورد با ابلاغیه رهبری به‌هیچ‎وجه رضایت‎بخش نبوده و قابل هیچ توجیهی نیست.

* روح حاکم بر اقتصاد مقاومتی چگونه باید باشد؟

شاید گام سوم، تعیین فازبندی اولویت‌های اجرایی اجزا و بخش‌های زیرساختی اقتصاد مقاومتی در بازه زمانی مشخص باشد که هرساله نظام کلی بودجه در دو بخش درآمدی و هزینه‌ای بر اساس شاخص‌های اقتصاد مقاومتی و با حساسیت هرچه دقیق‌تر و تمام‌تر باید تنظیم، تصویب و اجرا شود و سال بعد نیز، ادامه کار با لحاظ بازه زمانی همان بخش‌ها مورد پیگیری قرار گیرد.

به گفته صاحب‌نظران، روح حاکم بر اقتصاد مقاومتی باید تولید و خودکفایی کشور با کیفی‌ترین محصولات و نهادینه کردن قناعت و صرفه‌جویی و درست کردن و در مرحله بعد، هدف قرار دادن بازارهای خارجی به‌ویژه کشورهای همسایه برای عرضه کالاهای تولید داخلی باشد.

بسترهای مستعد آب، خاک، هوا، اقلیم مختلف، نیروی انسانی خلاق و مبتکر، پشتکار مثال‌زدنی و …، ایران را مساعدترین کشور برای پایه‎ریزی اقتصاد مقاوم و آسیب‎ناپذیر در قبال چالش‌های جهانی ساخته و فرهنگ دیرپای کسب‌وکار مبتنی بر فقه اسلامی، این سرزمین را به لحاظ سلاح قدرتمند “اخلاق اقتصادی” آنچنانمجهز کرده که در سایه تلاش‌های مجاهدانه و فداکارانه، بتوان ریشه فقر و تهی‌دستی را از ایران اسلامی برکند و غنچه‌های زندگی توأم با آرامش اقتصادی برای رسیدن به جایگاه عالی “عبودیت و بندگی” را در این کشور امام زمانی شکوفا کرد.

* چه جلساتی باید تشکیل شود؟

در میان رسالت خطیر انقلابی، ملی و تاریخی در درجه اول متوجه دولت‌مردان، مجلسیان و نخبگان جامعه است تا هم‎پای با خود، مردم را، که سال‎هاست در انتظار آغاز حرکتی الگوساز هستند، به پای کار فرا بخوانند و در ضل وحدت فکری و حرکتی حماسی، بزرگ‎ترین حماسه اقتصادی را رقم بزنند که بهترین خدمت به امت اسلامی و جوامع جهانی، ارائه الگوی اقتصاد مقاومتی از سوی جمهوری اسلامی ایران است.

تشکیل جلسات منظم سران سه قوه با موضوع “اقتصاد مقاومتی” و متناظر آن، تشکیل کمیسیون‌های مشترک و تشکیل کارگروه‌های مرتبط در وزارتخانه‌ها و استانداری‎ها به‎منظور ساری و جاری کردن تصمیمات و انتقال سریع نقطه‌نظرهای اصلاحی و بررسی و ارزیابی فعالیت‌ها و کارکردها هر سه ماه یک‎بار در جلسه سران سه قوه به‎منظور رفع موانع و تسریع حرکت‌های رو به جلو، نخستین انتظاری است که از سوی کارگزاران نظام اسلامی در پاسخ به مطالبه رهبری می‌توان توقع داشت.

به‎طور قطع، هر گام در این راستا، بهترین خدمت به مردم و بزرگ‎ترین ضربه به دشمنان انقلاب اسلامی است و هر گونه تأخیر و تعلل در نقدسازی ظرفیت‌های اقتصاد مقاومتی، همگامی با نظام سلطه که خواهان وابستگی هرچه بیشتر کشورمان به آنهاست، تلقی می‌شود.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا