۴ اسفند – ۲۳ فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

بصیر، امروز ۴ اسفند برابر با ۲۳ فوریه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

۱۵۱۴ – ۲۲ سال پس ازرسيدن كريستوف كلمب (کريستوفر کلمبوس) به قاره غربي (آمريكا) و تصرف مناطقي را كه به آنجا رسيده بود به نام پادشاه اسپانيا، اين دولت به فرمانداران خود در نقاط متصرفه دستور داد به بوميان (اصطلاحا؛ سرخپوستان) هشدار دهند كه اگر مسيحي نشوند اعدام خواهند شد.

4 اسفند - 23 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
كريستوف كلمب

۱۷۹۹ – آغاز حمله ارتش ناپلئون بُناپارت به سرزمين شام

در پي تصرف مصر در ژوئيه ۱۷۹۸م توسط ناپلئون بُناپارت فرمانده ارتش فرانسه، وي حمله به سرزمين شام كه متشكل از سوريه، لبنان، اردن و فلسطين بود را آغاز كرد. تهاجم ناپلئون به مصر براي ضربه زدن به انگليس در مستعمرات اين كشور بود. اما دليل حمله ناپلئون به شام كه بخشي از قلمرو امپراتوري عثماني به شمار مي‏رفت، اعلان جنگ پادشاه عثماني به فرانسه بود. در اين حمله كه در ۲۳ فوريه ۱۷۹۹م انجام شد، اگر چه ناپلئون درابتدا، پيروزي‏هايى به دست آورد، اما به دليل حمايت انگليس و روسيه از عثماني و هم‏چنين وخامت اوضاع در فرانسه، وي ناچار شد به كشورش بازگردد. از ديگر دلائل عقب‏نشيني فرانسه، عملكرد سلطان عثماني بود كه با آغاز دوره خلافت خود، دست به اصلاحات داخلي زده بود و به ويژه ضمن ساماندهي و تجهيز ارتش عثماني، با ساخت كشتي و اسلحه و به ويژه توپخانه، ارتشي مجهز فراهم آورده بود. هم‏چنين در زمان وي اولين دوره آموزش نظامي به سبك نوين نيز انجام شده بود. جنگ فرانسه و عثماني در شام، در نهايت با عقب‏نشيني و شكست ارتش فرانسه به پايان رسيد.

4 اسفند - 23 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
ناپلئون بُناپارت

۱۹۲۱ – پيروزي كودتاي رضاخان و رئيس الوزراء شدن سيد ضياء طباطبايي

چهارم اسفند۱۲۹۹ (۲۳ فوريه ۱۹۲۱) سلطان احمدشاه قاجار همراه با صدور اعلاميه اي حكم رياست الوزرايي سيد ضياءالدين طباطبايي يزدي و سرداري سپه ژنرال رضاخان را صادر كرد. تيپ قزاق روز پيش از آن (سوم اسفند) تهران را متصرف شده بود و فتح الله اكبر (سپهدار رشتي) رئيس الوزراء به سفارت انگلستان كه اين دولت خود حامي كودتا بود پناه برده بود!.

تيپ قزاق پس از ديدار و مذاكرات ژنرال «آيرون سايد» انگليسي با ژنرال رضاخان روانه تهران شده بود و نمايندگان احمد شاه را كه براي مذاكره با رضاخان و انصراف تيپ از ورود به تهران به شاه آباد آخرين محل استقرار آن رفته بودند بازداشت كرده بود. واحدهاي تيپ پس از شنيدن سخنان مهيج سيد ضياء و دريافت پولهايي را كه باخود به شاه آباد (امامزاده حسن ـ نزديك تهران وقت) برده بود وارد پايتخت شدند و شهررا كه تنها در دو نقطه مختصر مقاومتي كرده بود متصرف شدند. مقاومت از سوي پليس بود كه با تحمل چند كشته كنار رفت.

4 اسفند - 23 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟4 اسفند - 23 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟4 اسفند - 23 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
سرهنگ علي خان/ سيدضياء پيش از كودتا عبا و عمامه را برداشت / ژنرال رضاخان در روز كودتا

احمدشاه كه با صدور فرمان نخست وزيري سيد ضياء عملا به كودتا تسليم شده بود در حكم نخست وزيري وي اعتراف به غفلت و لاقيدي كابينه هاي قبلي و عدم امنيت دركشور و بلاتكلبفي ملت كرده بود. سيدضياء طباطبايي يزدي تحصيلكرده فرانسه قبلا در تهران روزنامه منتشر مي كرد.

در همين روز ژنرال رضاخان اعلاميه «حكم مي كنم» را صادر كرد كه بر ديوارهاي تهران الصاق شد و فهرستي از كساني را كه بايد دستگير شوند به قزاقها داده و شهررا جز نانوايي ها و قصابي ها به حالت تعطيل در آورده بود.

سيد ضياء كه درباطن از ژنرال رضاخان (ميرپنج = سرتيپ) واهمه داشت، براي نشان دادن اقتدار خود و بدون جلب رضايت قبلي رضاخان، سرهنگ كاظم خان افسر ژاندارم را فرماندار نظامي تهران كرد و از همين لحظه آتش دشمني ژنرال رضا خان را نسبت به خود روشن ساخت. سيدضياء همچنين با انتصاب سرهنگ علي خان از افسران مورد اعتماد خود به فرماندهي ژاندارمري بر رنجش و دشمني ژنرال رضاخان افزود. هدف سيد ضياء از اين انتصابات، علم كردن نيرويي در برابر قواي قزاق بود كه پادگان تهران (سربازان كم تجهيزات ارتش) را هم به خود ضميمه كرده بود و نيرومندتر شده بود. ژنرال رضاخان با اعمال قدرت بعدا همه نيروهاي مسلح را تحت فرمان خود در آورد و سيد ضياء در نقشه اش شكست خورد.

از تحليل مورخان چنين بر مي آيد كه انگلستان با هدف سلطه انحصاري بر ايران و ذخائر و منابع آن و بستن راه نفوذ روسيه شوروي كه داشت جان مي گرفت در جهت جنوب، نه تنها از اجراي طرح كودتا حمايت كرده بود بلكه از گسترش تفرقه و ايجاد دشمني ميان سران كودتا (رضاخان، سيدضياء و …) راضي بنظر مي رسيد و عملا به آن دامن مي زد. روسيه شريك قبلي انگلستان در سلطه بر ميهن ما در پي انقلاب بلشويكي اكتبر ۱۹۱۷ از ميدان ايران خارج شده بود. بيم انگلستان در آن زمان همچنين از كمونيست شدن ايران و انتقال كمونيسم از طريق ايران به كشورهاي عربي بود كه پس از جنگ جهاني اول و انهدام عثماني عمدتا به لندن سپرده شده بودند و فاصله غني و فقير در مناطق عربي و در نتيجه آمادگي براي پذيرش افكاري سوسياليستي فراهم بود. انگلستان براي مبارزه با گسترش كمونيسم در ايران كه به دليل وجود طبقه و كلاس در جامعه و غيردولتي بودن تاسيسات و منابع توليد و درآمد هواداران فراوان هم پيدا كرده بود راهي جز احياء نيم خيز ناسيوناليسم ايراني نمي ديد و براي اين كار ژنرال رضاخان مناسب بنظر رسيده بود.

تنها رجلي كه در آن زمان با اين تحولات و انتصاب سيد ضياء به رياست الوزرايي علنا مخالفت مي كرد دكتر مصدق والي (استاندار) وقت فارس بود كه سيدضياء را عامل اجنبي خواند و كودتا را يك نقشه خارجي اعلام داشت. دكتر مصدق حاضر نشد حكم نخست وزيري سيد ضياء را به ادارات فارس ابلاغ كند و به همين سبب سيد ضياء چند روز بعد ضمن مخابره تلگرامي او را تهديد كرد. با وجود اين تهديد، سيد ضياء از دكتر مصدق خواست كه در سمت خود باقي بماند كه وي نپذيرفت و به تهران آمد.

4 اسفند - 23 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
از راست به چپ: آيرون سايد – فتح الله اکبر – سلطان احمدشاه قاجار

۱۳۰۳ – آیت الله سيد حسن مدرس با لايحه نظام اجباري در مجلس به مخالفت برخاست.

4 اسفند - 23 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
آیت الله سيد حسن مدرس

۱۸۲۰ – توطئه قتل نخست وزیر انگلستان و همه وزیران کابينه او

پلیس لندن ۲۳ فوریه ۱۸۲۰ توطئه گروهی از رادیکالهای انگلیسی را کشف کرد که می خواستند «لیورپول» نخست وزیر و وزیران اورا در مهمانی خانه «لرد هاروبی» با ایجاد انفجار بکشند و انقلابی مشابه انقلاب فرانسه در انگلستان براه اندازند. پنج نفر از سران توطئه که دستگیر شده بودند اعدام و بقیه به زندان محکوم شدند. هدف از توطئه؛ تغییر ساختار دولت و نظام انتخابات بود. این گروه در پی شکست تظاهرات ۱۶ آگوست ۱۸۱۹ منچستر و قتل ۱۵ معترض به نظام انتخاباتی تشکیل شده بود. درپی کشف توطئه، پارلمان انگلستان بمنظور جلوگیری از تکرار آن یک رشته قوانین معروق به قوانین ششگانه تصویب کرد که با اجرای آنها خرید اسلحه، تمرین تیراندازی و جلسات زیرزمینی (محرمانه) محدودشد و روزنامه های عمومی (غیر حزبی) از انتشار صرفا مقاله و بدون چاپ اخبار روز منع شدند. طبق این مصوبات، روزنامه های انگلستان باید در کنار خبر و مطالب عام المنفعه دیگر، مقاله (نظر) چاپ می کردند نه فقط و صرفا مقاله و مطالب تفسیرگونه.

۱۸۷۱ – برگزاري كنفرانس “لندن” با شركت كشورهاي اروپايي

در ۲۳ فوريه ۱۸۷۱م، كنفرانس لندن باشركت نمايندگان دولت‏هاي اروپايي در پايتخت انگليس تشكيل‏شد. اين كنفرانس به ابتكار انگليس برپا گرديد و علت اصلي تشكيل آن، بررسي مسئله پيروزي آلمان بر فرانسه و جلوگيري از قدرت روزافزون آن بود. در كنفرانس لندن، مهم‏ترين مسايل كشورهاي اروپايي و مستعمرات آنها در جهان، مورد بررسي قرار گرفت.

4 اسفند - 23 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۸۸۴ – اختراع تيربار – ابزاري براي کشتن و برتري

۲۳ فوريه سال ۱۸۸۴ «هيرام ماكسيم» تكنيسين آمريكايي كه در لندن كار مي كرد اختراع خود «تيربار» را به معرض نمايش گذارد كه مي توانست هر دقيقه تا ۶۰۰ گلوله شليك كند. اختراع ماكسيم كه سلاح مرگبار نام گرفت تلفات در جنگ را بيش از گذشته كرد. بسياري از دولتها پس از آگاه شدن از اختراع ماكسيم در صدد به دست آوردن تيربار شدند و مهندسان خود را وادار به ساختن آن كردند.

4 اسفند - 23 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
ماكسيم اختراع خود را به نمايش گذارده است

۱۸۸۶ – كشف فلز “آلومينيوم” توسط “مارتين هال” امريكايي

در ۲۳ فوريه ۱۸۸۶م پس از آزمايش‏هاي مستمر، فلز آلومينيوم توسط مارتين هال، كاشف و شيمي‏دانِ امريكايى كشف شد. آلومينيوم، فلزي سفيد و سبك است و به خوبي وَرق مي‏شود. اين فلز كه داراي استحكام زيادي بوده و در مقابل خوردگي مقاومت دارد، حرارت و برق را به خوبي هدايت مي‏كند و نسبت به آهن سبك‏تر است. آلومينيوم امروزه كاربردهاي متعددي درفعاليت‏هاي صنعتي و غير صنعتي دارد و در ساختن هواپيما، اتومبيل، ظروف آشپزخانه و… استعمال مي‏شود.

4 اسفند - 23 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
مارتين هال

۱۲۸۱ – زادروز دکتر حسابی؛ فيزيكدان برجسته و دانشمند كم‌نظير معاصر ايران

پروفسور محمود حسابی فيزيكدان برجسته و دانشمند كم‌نظير معاصر ايران در تاریخ چهارم اسفندماه سال ۱۲۸۱ هجری شمسی زاده شد. پدرش (سیدعباس معزالسلطنه) و مادرش (گوهرشاد حسابی) هر دو اهل تفرش بودند. او چهار سال اول دوران کودکی‌اش را در تهران سپری نمود. سپس به‏همراه والدین و برادرش عازم شامات شد. در هفت سالگی تحصیلات ابتدایی خود را در بیروت با تنگ‏دستی و مرارت‏های دوری از میهن، در مدرسه کشیش‌های فرانسوی آغاز کرد.

در همان زمان، تعلیمات مذهبی و ادبیات فارسی را نزد مادرش فرا می‌گرفت. او قرآن و دیوان حافظ را از حفظ می‌دانست. او هم‏چنین بر کتب بوستان، گلستان سعدی، شاهنامه فردوسی، مثنوی مولوی و منشات قائم مقام فراهانی اشراف کامل داشت. حسابی با شعر و موسیقی سنتی ایران و موسیقی کلاسیک غرب به‏خوبی آشنا بود و در نواختن ويولن و پيانو مهارت داشت. وی در چند رشته ورزشی نیز موفقیت‌هایی کسب کرد، از جمله کسب مدرک نجات غریق در رشته شنا در دوران نوجوانی در بيروت.

4 اسفند - 23 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

• شروع تحصیلات متوسطه او مصادف با آغاز جنگ جهانی اول و تعطیلی مدارس فرانسوی زبان بیروت بود. از این‏رو، به مدت دو سال در منزل به تحصیل پرداخت. پس از آن در کالج آمریکایی بیروت به تحصیلات خود ادامه داد. در سن هفده سالگی، لیسانس ادبیات و در سن نوزده سالگی لیسانس بیولوژی را اخذ نمود. پس از آن در رشته مهندسی راه و ساختمان از دانشکده فرانسوی مهندسی در بیروت فارغ‏التحصیل شد. در آن دوران با اشتغال در نقشه‏کشی و راهسازی، به امرار معاش خانواده کمک می‌کرد. او هم‏چنین در رشته‌های پزشکی، ریاضیات و ستاره‏شناسی به تحصیلات دانشگاهی پرداخت.

شركت راه‌سازی فرانسوی كه وی در آنجا مشغول كار بود، به پاس قدردانی از زحماتش او را برای ادامه تحصيل به فرانسه اعزام كرد. هم‌زمان با تحصيل در رشته معدن، در راه‏آهن برقی فرانسه مشغول به‏کار گرديد و پس از پايان تحصيل در اين رشته، کار خود را در معادن آهن شمال فرانسه و معادن زغال‏سنگ ايالت سار آغاز کرد.

حسابی در دانشگاه سوربن فرانسه، در رشته فیزیک به تحصیل و تحقیق پرداخت. در سال ۱۹۲۷م در سن بیست و پنج سالگی دانشنامه دکترای فیزیک خود را، با ارائه رساله‌ای تحت عنوان “حساسیت سلول‌های فتوالکتریک” با درجه عالی دریافت نمود. برخی مدعی‌اند محمود حسابی تنها شاگرد ایرانی آلبرت اینشتین بوده ‌است.

حسابی در دانشگاه پرينستون آمريکا تحت نظر پروفسور انيشتين، فرضياتی درباره “بی‏نهايت بودن ذرات” و “عبور نور از مجاورت ماده” ارائه نمود. وی، با اندوخته‏ای از دانش روز و كسب مدارج عالی تحصيلی و علمی در چندين رشته مهندسی و مطالعات جامع در علوم پايه به‏عنوان اولين فردی كه در ايران دارای دكترای فيزيك بود، به كشور بازگشت.

وی برای نخستين‏بار، موضوع پيشرفت‏های اتمی جهان را در ايران مطرح و توجه افراد را به اين مهم جلب كرد كه ايران نبايد در اين رشته علمی، كه ترقی آينده جهان بدان وابسته است، از ساير كشورها عقب بماند. بی‏شک می‏توان پروفسور محمود حسابی را اولين پايه‏گذار انرژی اتمی ايران دانست.

حسابی علاوه بر زبان فارسی، به چهار زبان زنده دنيا يعنی عربی، فرانسوی، انگليسی و آلمانی نیز تسلط داشت و هم‏چنين در تحقيقات علمی خود از زبان‏های سانسکريت، لاتين، يونانی، پهلوی (زبان ايرانيان باستان)، اوستايی، ترکی، ايتاليايی و روسی استفاده می‏نمود.

نشان “اوفيسيه دولالژيون دونور” و هم‏چنين نشان “كوماندور دولالژيون دونور”، بزرگ‏ترين نشان‏های كشور فرانسه، به وی اهدا گرديد. پروفسور حسابی از سوی جامعه علمی جهان به‏عنوان “مرد اول علمی جهان” در سال ۱۹۹۰م برگزيده و در كنگره شصت سال فيزيك ايران در سال ۱۳۶۶ش نیز ملقب به “پدر فيزيك ايران” گرديد.

پروفسور سيدمحمود حسابی سرانجام در تاریخ دوازدهم شهریورماه سال ۱۳۷۱ هجری شمسی در بيمارستان دانشگاه ژنو به هنگام معالجه قلبی، در سن ۹۰ سالگی‌ دار فانی را وداع گفت و بنا به خواسته خودش، در آرامگاه خانوادگی در شهر دانشگاهی تفرش به خاک سپرده شد.

4 اسفند - 23 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

• عمده خدمات پروفسور محمود حسابی به شرح زیر است:

– اولین نقشه ‏برداری فنی و تخصصی کشور (راه بندرلنگه به بوشهر)
– اولین راه ‏سازی مدرن و علمی ایران (راه تهران به شمشک)
– اولین مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران
– پایه‏ گذاری اولین مدارس عشایری کشور
– پایه‏ گذاری دارالمعلمین عالی
– پایه‏ گذاری دانشسرای عالی
– ساخت اولین رادیو در کشور
– راه‏ اندازی اولین آنتن فرستنده در کشور
– راه ‏اندازی اولین مرکز زلزله‏شناسی کشور
– راه‏ اندازی اولین رآکتور اتمی سازمان انرژی اتمی کشور
– راه‏ اندازی اولین دستگاه رادیولوژی در ایران
– محاسبه و تعیین ساعت ایران
– پایه‏ گذاری اولین بیمارستان خصوصی در ایران، به‏نام بیمارستان گوهرشاد
– شرکت در پایه‏ گذاری فرهنگستان ایران و ایجاد انجمن زبان فارسی
– تدوین اساسنامه طرح تأسیس دانشگاه تهران
– پایه‏ گذاری دانشکده فنی دانشگاه تهران
– پایه ‏گذاری دانشکده علوم دانشگاه تهران
– پایه ‏گذاری شورای عالی معارف
– پایه‏ گذاری مرکز عدسی‏ سازی اپتیک کاربردی در دانشکده علوم دانشگاه تهران
– پایه‏ گذاری بخش آکوستیک در دانشگاه و اندازه‏ گیری فواصل گام‌های موسیقی ایرانی
– پایه‏ گذاری انجمن موسیقی ایران و مرکز پژوهش‌های موسیقی
– پایه‏ گذاری و برنامه ‏ریزی آموزش نوین ابتدایی و دبیرستانی
– پایه‏ گذاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران
– پایه ‏گذاری مرکز تحقیقات اتمی دانشگاه تهران
– پایه ‏گذاری سازمان انرژی اتمی ایران
– پایه ‏گذاری اولین رصدخانه نوین در ایران
– پایه‏ گذاری مرکز مدرن تعقیب ماهواره‌ها در شیراز
– پایه‏ گذاری مرکز مخابرات اسدآباد همدان
– پایه‏ گذاری کمیته پژوهشی فضای ایران
– ایجاد اولین ایستگاه هواشناسی کشور (در ساختمان دانشسرای عالی)
– تدوین اساسنامه و تأسیس مؤسسه ملی استاندارد
– تدوین آئین‏ نامه کارخانجات نساجی کشور و رساله چگونگی حمایت دولت در رشد این صنعت
– پایه‏ گذاری واحد تحقیقاتی صنعتی سغدایی
– راه‏ اندازی اولین آسیاب آبی تولید برق (ژنراتور) در کشور
– ایجاد اولین کارگاه‌های تجربی در علوم کاربردی در ایران
– ایجاد اولین آزمایشگاه علوم پایه در کشور

۱۳۵۷ – جعفر شریف امامی؛ استاد اعظم لُژ فراماسونری تهران!

سوم اسفندماه ۱۳۵۷، کمیته انقلاب از کشف یک لُژ فراماسونری در ساختمانی در تهران ـ سه راه ژاله خبر داده بود. طبق این خبر، جعفر شریف امامی ـ قبلا چندبار وزیر و نخست وزیر و مقام های کلیدی دیگر استاد اعظم این لُژ بود. این لُژ دارای ۲ لِوِل بود: لُژ کسری و لُژ گراند. دکتر منوچهر اقبال ـ قبلا وزیر و نخست وزیر، مدیر عامل شرکت ملی نفت و رئیس دانشگاه و نیز عبدالله ریاضی رئیس پیشین مجلس از اعضای این لُژ و در نتیجه گوش به دستور دولت لندن بودند.

4 اسفند - 23 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
جعفر شریف امامی

۱۳۵۸ – انتخاب آيت ‏اللَّه بهشتي به عنوان رياست ديوان عالي كشور از سوي امام خميني

به دنبال تصويب قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و تشكيل مجلس شوراي اسلامي، طي حكمي از جانب حضرت امام خميني، آيت‏ اللَّه دكتر سيد محمد حسيني بهشتي به عنوان اولين رييس ديوان عالي كشور، بالاترين مقام قضايي پس از پيروزي انقلاب اسلامي برگزيده شد تا براي اين تشكيلات حياتي كه نقش مهم و تعيين كننده‏اي در جامعه دارد، با درك و درايت والاي ايشان زمينه اجراي قوانين اسلام فراهم شود و عدل و قسط در جامعه رواج يابد. ايشان نيز در طول مدت عهده‏داري اين مسؤوليت خطير و شريف، منشأ خير و خدمت فراواني گشت، امور قضايي كشور را سامان بخشيد و با به كارگيري قضات عادل و عالم، نظام قضايي را دگرگون ساخت. همچنين در اين روز، آيت‏اللَّه سيدعبدالكريم موسوي اردبيلي نيز به دادستاني كل كشور تعيين شد. اين انتخاب، همزمان با تثبيت نظام جمهوري اسلامي به منظور تشكيل و سامان‏دهي قوه قضاييه، متناسب با اهداف و اركان نظام اسلامي انجام گرديد.

4 اسفند - 23 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
آيت‏ اللَّه دكتر سيد محمد حسيني

۱۹۴۲ – تعرض زیردریایی های ژاپنی به ساحل غربی آمریکا

۲۳ فوریه ۱۹۴۲ و نزدیک به سه ماه پس از آغاز جنگ ژاپن و آمریکا، زیردریایی ژاپنی I – 17 به فرماندهی کوزو نیشینو Kozo Nishino در ساعت ۷ بعد ازظهر به وقت محلی وارد کانال سانتا باربارا در کالیفرنیا شد و تاسیسات نفت الوود Ellwood را در کنار این پیشرفتگی آب اقیانوس آرام مورد حمله قرارداد. در حمله این زیر دریایی ۱۱۱ متری مجهز به شش اژدرافکن و توپ به الوود، به چند تانکر نفت و ساختمان یک هتل آسیب رسید. این زیردریایی سپس در جهت جنوب (لس آنجلس) به حرکت درآمد که پلیس سانتا باربارا جریان را تلفنی به پلیس لس آنجلس خبر داد، که در اين شهر آژیرها به صدا درآمد، هواپیماهای نظامی به پرواز درآمدند، گارد ساحلی آماده شد ولی از حمله زیردریایی خبری نشد.

4 اسفند - 23 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
زیردریایی ژاپنی I – 17

انتشار این اخبار در رسانه ها باعث شد که برخی از ساکنان ساحل غربی آمریکا خانواده های خودرا از مناطق ساحلی دور سازند و بهای مستغلات در سه ایالت کالیفرنیا، ارگون (اورِگانOregon) و واشنگتن کاهش یابد.

هفت زیر دریایی ژاپنی، پس از شبیخون نیروی دریایی امپراتوری ژاپن به «پرل هاربر» در دسامبر سال ۱۹۴۱، به ساحل غربی ایالات متحده نزدیک شده و راه را بر کشتی های تجاری بسته و به چند کشتی از این دست آسیب زده و یا غرق کرده بودند. این زیردریایی ها دو بار نیز با کشتی ها نظامی آمریکا درگیر شده بودند و یکی از همین زیر دریایی ها وارد کانال سانتا بربارا شده و تاسیسات نفتی الوود را مورد حمله قرارداده بود.

زیردریایی I – 25 یکی دیگر از زیردریایی ها این گروه در ژوئن ۱۹۴۲ (تقریبا سه ماه پس از حمله به سانتا باربارا) وارد ساحل ایالت ارگون Oregon شد و در امتداد رودخانه کلمبیا به پایگاه نظامی استیونس Fort Stevens حمله بُرد. این گروه زیردریایی ژاپنی جزیره ونکوور کانادا را هم مورد حمله قراردادند.

۱۹۴۵ – اعلام شد كه ۹۰۰ سرباز ژاپني در جبهه ظرف دو روز توسط تمساحها كشته و خورده شده اند.

۱۹۶۳ – دولت شوروي رسما اعلام كرد كه هرگونه حمله نطامي به كوبا را به منزله حمله به خاك خود تلقي خواهد كرد و واضح است که اگر بر اين پايه جنگي روي دهد هرگونه اسلحه را که در اختيار داشته باشد بکار خواهد بُرد . همان روز نسخه اي از اين اعلاميه به دولت آمريكا تسليم شد.

۲۰۱۰ – دستگیری عبدالمالک ریگی، رهبر گروهک تروریستی جند الله.

4 اسفند - 23 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۲۰۱۰ – ثبت جهانی نوروز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد

زادروزها

۱۴۸۳ – زادروز بابر، موسس سلسله گورکانیان هند.
۱۶۸۵ – زادروز جرج فردریک هندل، آهنگساز آلمانی-انگلیسی.

4 اسفند - 23 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
جرج فردریک هندل

۱۸۸۳ – زادروز کارل یاسپرس، روان‌پزشک و فیلسوف اگزیستانسیالیست آلمانی.
۱۹۹۴ – زادروز داکوتا فانینگ، بازیگر آمریکایی.

4 اسفند - 23 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
داکوتا فانینگ

۱۲۸۱ – زادروز دکتر حسابی؛ فيزيكدان برجسته و دانشمند كم‌نظير معاصر ايران
۱۳۱۴ – زادروز صادق قطب‌زاده، وزیر امور خارجه و مدیر عامل سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران و عضو شورای انقلاب اسلامی ایران

4 اسفند - 23 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
شقایق دهقان

۱۳۵۷ – زادروز شقایق دهقان؛ بازیگران زن ایرانی

درگذشت‌ها

۱۷۹۲ – درگذشت جاشوا رینولدز، نقاش انگلیسی؛ یکی از بنیانگذاران و اولین رئیس آکادمی سلطنتی هنر انگلستان.
۱۸۲۱ – درگذشت جان کیتس، شاعر رمانتیسم انگلیسی.

4 اسفند - 23 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
جاشوا رینولدز

۱۲۳۵ – درگذشت نیکلای ایوانویچ لباچفسکی، ریاضی‌دان روس
۱۸۴۸ – درگذشت جان کوئینسی آدامز، سیاست‌مدار آمریکایی؛ ۸مین وزیر امور خارجه و ۶مین رئیس‌جمهور آمریکا.

4 اسفند - 23 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
نیکلای ایوانویچ لباچفسکی

۱۸۵۵ – درگذشت کارل فریدریش گاوس، ریاضی‌دان آلمانی؛ ملقب به شاهزاده ریاضی‌دانان.
۱۹۳۴ – درگذشت ادوارد الگار، آهنگساز انگلیسی.

4 اسفند - 23 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
جان کوئینسی آدامز

 

 

برترین‌ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا