کبد چرب تهدید جدی برای ایرانیان

بصیر، زندگی شهر نشینی شرایطی را برای خانواده های ساکن در خود بوجود آورده که این تغییرات تا حد زیادی به رژیم غذایی روزانه وابستگی دارد. کمبود وقت و افزایش حجم کاری در روز افراد را به سمتی هدایت می کند که به مصرف بی اندازه غذاهای چرب و گنجاندن انواع فست‌فودها و غذاهای آماده در برنامه و رژیم اعضای خانواده رسیده اند. مصرف این گروه از مواد غذایی تبعات مخرب فراوانی را برای افراد و خانواده ها به ویژه کودکان و نوجوانان دارد و آن ها را از مسیر واقعی و اصولی رشد خود دور می کنند.

یکی از پیامد های مخرب رژیم غذایی ناسالم در جوامع شهری مصرف این گروه از مواد غذایی است که اسید چرب و کلسترول بالا به مقادیر زیادی دارند یکی از شایع‌ترین دلایل ابتلا به بیماری‌ کبد چرب گزارش است که ابتلا به آن در میان افراد کم‌تحرک و چاق که رژیم نامناسب دارند در مقایسه با دیگر مردم بیشتر است.

در بیمار کبد چرب در ذرات درشت و بزرگ چربی در سلول‌های کبد رسوب می‌کنند و این رسوب و ته نشینی این مواد موجب بروز اختلال‌هایی در عملکرد کبد و ابتلا به بیماری‌های مزمن کبدی می‌شود که از میان آنها می‌توان به استعداد ابتلا به عفونت‌ها، خونریزی‌های دستگاه گوارش و اختلال در سطح هوشیاری اشاره کرد.

کبد چرب، بیماری خاموش و بی نشانه
از آنجا که بیماری کبدچرب از جمله بیماری‌های خاموش و بی نشانه استب سیاری از افراد ممکن است دچار این بیماری باشند اما به دلیل آنکه این بیماری جزو بیماری هایی است که مسیر پیشرفت و تخریب خود را بطور کاملا نامحسوس سپری می کند، پیشگیری از ابتلا به آن از جمله اولویت‌ها قرار می‌گیرد، زیرا این بیماری معمولا زمانی خود را نمایان می‌کند که ذرات چربی بخش زیادی از سلول‌های کبدی را به خود درگیر کرده است و درمان جدی باید اجرا شود.

علائم کبد چرب
کبد چرب، پس از درگیر کردن کبد علائم خود را ظاهر می کند این علائم شامل ضعف، خستگی و احساس سنگینی و فشار در ناحیه فوقانی و راست شکم است.

پیشگیری از کبد چرب در اولویت است
خوشبختانه در میان شیوه‌های طبیعی درمان در سراسر جهان، راهکارها و تکنیک‌هایی وجود دارد که از آنها برای پیشگیری از ابتلا به کبدچرب می توان استفاده کرد. برای پیشگیری باید به سراغ راهکارهایی رفت که یا در عدم جذب چربی در بدن موثر باشند یا چربی های موجود را از بین ببرند.

راهکارهای ساده و طبیعی برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب
چای سبز: نوشیدن چای سبز یا استفاده از عصاره این گیاه دارویی در پیشگیری از ته نشین شدن و رسوب چربی‌ها در اطراف کبد موثر است.

گیاه دارویی خار مریم: این گیاه از آنجا که ترکیبی به نام سیلی‌مارین دارد، می‌تواند در کاهش میزان جذب چربی به ویژه چربی بد (LDL)، تری‌گلیسیرید و کاهش جذب کلسترول‌موثر باشد. در نتیجه در پیشگیری از ابتلا به کبد چرب تاثیر گذار است.

زنجبیل: افرادی که در طول هفته ۲ تا ۳ بار زنجبیل استفاده می‌کنند، می‌توانند از خواص درمانی آن در افزایش میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن و کاهش جذب چربی‌ها بهره‌مند شوند. نوشیدن دمنوش زنجبیل در کنترل بیماری‌های کبد به ویژه کبد چرب موثر است. نوشیدن این دمنوش می‌تواند به کاهش جذب چربی در اطراف کبد کمک کرده و مانع از ابتلای افراد مستعد به این بیماری شود.

سویا: جایگزین کردن سویا با گوشت قرمز در رژیم غذایی خانواده یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند از رسوب چربی‌ها در بافت کبد جلوگیری کند، جایگزین کردن سویا و پروتئین گیاهی به جای پروتئین حیوانی به ویژه گوشت قرمز می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش جذب چربی و تری‌گلیسیرید در بافت کبد داشته باشد.

آبلیمو: هر روز صبح یک لیوان آب مصرفی خود را با عصاره لیموترش مخلوط کنید و بنوشید این نوشدنی می تواند بهترین دارو برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب باشد. از آنجا که لیمو سرشار از ویتامین C است و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان می‌تواند نقش موثری در هضم و جذب مواد مفید در بدن داشته باشد، قابلیت زیادی در پیشگیری و درمان کبد چرب دارد.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا