صعود یا سقوط سیستم آموزشی در فریدونکنار؟

دانش‌آموز، آموزش غلط را از مدرسه فرا می‌گیرد/ از معلمان می‌خواهند به دانش‌آموز نمره قبولی بدهند

به گزارش بصیر، ساخت نظام آموزشی یک جامعه اعم از نگرش‌ها و باورها‎‎‎، برنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها می‌توانند همگی برسیستم کلی تعلیم و تربیت تأثیری شگرف بگذارند که بعضی از آنها آثار خود را در کوتاه‌مدت و بعضی در بلندمدت نمایان می‌سازند و این تاثیرات اعم از مطلوب یا نامطلوب، صحیح یا غلط در بافت آینده جامعه تأثیری بسیار عمیق می‌گذارند.

با توجه به اینکه دیگر فعالیت‌های مربوط به مسائل آموزشی و پرورشی در مدتی تقریبا طولانی اثرهای عمده خود را به معرض دید می‌رسانند شاید کوچکترین اشتباه و یا نارسایی در تحلیل بعضی ازمسائل و یا در نظر گرفتن بعضی از علل و عوامل بسیار پیچیده تربیتی و آموزشی، ضایعه‌ای غیرقابل جبران بر پیکره ضعیف آموزشی کشور وارد کنند که سال‌ها نتوان آن را بهبود بخشید، آن‌هم با صرف هزینه‌های گزاف و چندین برابر قبلی که برای طراحی و اجرا صرف شده است.

متاسفانه برخی نکات امروز در شهرستان فریدونکنار تعدادی از خانواده‌ها، دانش‌آموزان و معلمان را آزرده خاطر کرده است.

به همین خاطر پایگاه خبری بصیر، با تعدادی از معلمان این شهرستان در زمینه‌های مختلف به گفت‌و‌گو نشست که خواندن آن خالی از لطف نیست.

در ابتدا با تقدیر و تشکر از معلمانی که شغل شریف انبیاء را دارند و تمامی توان خود را می‌گذارند تا به جامعه خدمت کنند و دانش‌آموزان را فرزندان خود می‌دانند و حتی گاهی تلاشی که برای شاگردان خود می‌کنند از فرزندان خود غافل می‌شوند، نباید به راحتی از کنار این زحمات گذشت.

متاسفانه عده‌ای اندک در این میان موجب خدشه‌دار شدن این جایگاه بزرگ می‌شوند که نیاز به توجه بیشتر مسئولان و ناطران به این مقوله دارد.

دانش‌آموز، آموزش غلط را از مدرسه فرا می‌گیرد

گاهی اوقات برخورد نامناسب مدیران و معاونان موجب می‌شود دانش‌آموز، آموزش غلط را از مدرسه فرا بگیرد،  معمولا با الفاظی همانند(گاو از تو بیشتر می فهمد) جمله‌ ای است که از سوی کادر آموزشی مدارس شنیده می‌شود و این خطا جای بسی تاسف دارد که به وسیله آن عزت نفس و خودباوری در میان دانش‌آموز از بین می‌رود.

متاسفانه برخی از معلمان تصور می‌کنند که فقط برای زمان موظفی خود حقوق دریافت می‌کنند، یعنی همان ۴ یا ۵ روز هفته، که ۵ ساعت فعالیت‌ می کنند که در برابر فعالیت یک کارمند تنها ۳ روز محسوب می‌شود، حال آنکه یک معلم در ایام نوروز ۱۵ روز و در تابستان ۳ ماه زمان برای استراحت دارند که دیگران همچین فرصتی را ندارند.

معلمان مدارس دولتی با وجود آنکه می‌دانند در موعد مقرر و در سر ماه حقوق خود را دریافت می‌کنند، هرگز به خود زحمت زیادی نمی‌دهند و سیستم جدید آموزشی را سپر خود قرار داده‌اند و با الفاظی مانند«فرصت کافی نداریم!»، «تکلیف بدهیم و نگاهی نیاندازیم، چه ارزشی دارد!»، «مشق هفته‌ای یکبار کافی است!»، «ماه اول مهر بچه‌ها را می‌آزمائیم و نمی‌توانیم امتحانی بگیریم!»، «برنامه‌های جانبی در دهه فجر جای آموزش را می‌گیرد و نمی توان از بچه‌ها در این ایام از بچه‌ها تکلیف بخواهیم و تدریس کنیم!»، «مگر بیکار هستیم هر هفته امتحان بگیریم!» برخی از بیان‌های این معلمان محترم! است.

از معلم می‌خواهند به دانش‌آموز نمره قبولی بدهند

با تنی چند از معلمان فریدونکناری هم‌کلام شدیم، یکی از آنها می‌گفت: متاسفانه سیستم آموزشی غلط است و از معلم می‌خواهند به دانش‌آموز نمره قبولی بدهند و به مدیران می‌گویند اگر معدل ۲۰ داشته باشید تشویق می‌شوید! و باید تلاش کنید تجدیدی نداشته باشید!.

این فرهنگی افزود: دانش‌آموزی که تجدید می‌شود بدون آنکه در شهریور امتحانی بدهد سیستم آموزشی او را قبول و به کلاس بالاتر می‌فرستد، با توجه به این وضعیت چه انگیزه‌ای برای درس خواندن وجود دارد.

بازرسان فقط به دنبال بیان نقطه ضعف معلم به جای توان آنها هستند

معلم دیگری در این زمینه در گفت‌و‌گو با ما، گفت: سیستم نظارتی ما ضعیف است و در ارزشیابی زحمات معلم نادیده گرفته می‌شود و می‌گویند چرا در دفتر نمره، کم نمره گذاشته‌اید در صورتی که عده‌ای راه فرار را ترجیح می‌دهند و با پرسش تنها یک سوال، یک نمره در دفتر درج و امتیازی را کسب می‌کنند و متاسفانه به نوع تلاش و زحمات معلم توجهی نمی‌شود و ارزشیابان و بازرسان فقط به دنبال بیان نقطه ضعف معلم به جای توان آنها هستند.

کلاس‌های «ضمن خدمت» معمولا برای کسب امتیاز است

در ادامه به سراغ معلم دیگری رفته‌ایم، وی نیز از حجم بالای برخی از دورس گلایه و خاطرنشان کرد: مطالب باید کم و کیفیت را ارتقاء بدهیم، متاسفانه برخی از مطالب کتاب برای معلمان نیز نامفهوم است و نظام آموزشی توجهی به آموزش دبیران نمی‌کنند و کلاس‌های «ضمن خدمت» معمولا برای کسب امتیاز است.

این دبیر با گلایه از نداشتن قانونی مدون در زمینه وظایف معلمان، اظهار داشت: وظایف معلمان مشخص نیست و هیچ اهرمی نداریم تا دانش‌آموزان را وادار به خواندن بکنیم، دانش‌آموز باید در منزل تکلیف داشته باشد، چرا که بدون تکلیف دانش‌آموز چیزی یاد نمی‌گیرد و حتی گاهی اوقات باید جریمه شود.

وی افزود: با توجه به قانون جدید، علاوه بر آنکه معلم حق تنبیه شاگرد خاطی و تنبل را ندارد بلکه خانواده و دانش‌آموز از معلم شاکی می‌شوند.

این فرهنگی خاطرنشان کرد: باید حجم دروس کم شود و همان مقدار را دانش‌آموز فراگیرد.

مدارس غیرانتفاعی در فریدونکنار جور مدارس دولتی را می‌کشند

همچنین لازم به یادآوری است که در برخی از مدارس غیرانتفاعی فریدونکنار، وضعیت آموزشی به مراتب بهتر از مدارس دولتی است و به غیر از دروس اصلی، از دروس کمک آموزشی نیز استفاده می‌شود و تکالیف به صورت تایپی در بیشتر روزهای هفته در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و به صورت ماهانه نیز امتحان‌های مختلف از آنها به عمل می‌آورند و تکالیف آنها نیز به صورت منظم بررسی و در صورت کوتاهی از سوی دفتر رابط هر روز به اطلاع خانواده می‌رسانند که این خود جای تامل دارد.

شاید این بدان جهت است که معلمانی که در مدارس غیرانتفاعی تدریس می‌کنند همچون دبیران رسمی آموزش و پرورش حقوق و مزایا نمی‌گیرند و کارمند رسمی محسوب نمی‌شوند و موسسان اینگونه مراکز علمی به نحو شایسته از توان آنها استفاده می‌کنند.

چرا نظارت اینچنینی و آموزشی شبیه مدارس غیرانتفاعی را نباید از مدارس دولتی انتظار داشته باشیم، در صورتی که حقوق را معلمان رسمی می‌گیرند و تلاش را معلمان قراردادی انجام می‌دهند.

چه کسی پاسخگوی این کوتاهی و ظلم آشکار است؟

به گزارش بصیر، به نظر می‌رسد با توجه به قانون جدید نظام آموزشی، نداشتن اهرم فشار از سوی معلمان و مدیران، راه را برای فرار دانش‌آموز از فراگیری دروس تحصیلی آسان کرده و با این وجود باید شاهد افت بسیار زیاد محصلان در مدارس باشیم.

به نظر می‌رسد برخی از خواسته‌های معلمان فریدونکناری باید در سطوح بالا مطرح شود که به همین دلیل باید منتظر ورود مدیر آموزش و پرورش این شهرستان در این مقوله در جلسات استانی و کشوری باشیم.

گزارش: ابوالقاسم فرجی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا