آمارهای رئیس‌جمهور از رشد اقتصادی و کاهش تورم نشان از بی‌اثر بودن تحریم‌ها دارد

بصیر،

علیرضا زاکانی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا تلاش دولت در عرصه اقتصادی کشور شبیه به یک معجزه است، اظهارداشت: جریان دوم خرداد در سال‌های ۹۰ و ۹۱ همواره تلاش کرد تا دو عامل را به عنوان منشأ اشکال در حوزه اقتصادی کشور برجسته کند؛ عامل اول، مدیریت ناکارآمد دولت دهم و عامل دوم نحوه پیگیری در حوزه سیاست خارجه بود.

وی افزود: البته در این میان، مسائلی همچون موضوع هسته‌ای را نیز تبیین کردند که به واسطه پیشبرد این فناوری و رشد علمی، تحریم ایجاد شده است.

زاکانی تأکید کرد: بعد از انتخابات به گونه‌ای افکار عمومی، منتقدان و کارشناسان را مدیریت کردند که دیدگاه‌ها از مدیریت به سمت تحریم سوق پیدا کند. یعنی در واقع این فضا و هجمه را در کشور ایجاد کنند که مشکل ما مدیریت نیست بلکه تحریم مشکل اساسی مسائل اقتصادی است.

نماینده مردم تهران در مجلس معتقد است دولت آمارها و دیدگاه‌های اقتصادی خود را فارغ از واقعیت‌های جامعه مطرح می‌کند، افزود: هجمه‌پراکنی‌ها در راستای برجسته کردن برچسب «تحریم مشکل اساسی اقتصادی است»، امروز پس از یک سال و چند ماه تلاش، به ثمر نشسته است، زیرا دولت یازدهم از کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی خبر می‌دهد و این فضا را ایجاد می‌کند که در نیل به موفقیت، تحریم اثری نداشته است؛ البته این نکته هم جالب است که رئیس جمهور کشورمان این دیدگاه‌ها را فارغ از واقعیت‌های جامعه و شرایط اقتصادی مردم مطرح کرده‌ است.

وی اظهارداشت: اگر همین صحبت‌ها یعنی کاهش ۲۴ درصدی تورم و افزایش رشد اقتصادی از منفی ۹ به مثبت ۳ درصد به عنوان مبنای ارزیابی در اختیار افکار عمومی، کارشناسان و مسئولین ذیربط قرار داده شود نشان از بی‌اثر بودن تحریم‌ها دارد. بدون شک عامل تحریم را باید کم اثرترین عامل در حوزه اقتصادی دانست؛ از سوی دیگر کارآمدی دولت مطرح می‌شود که به تعبیر آقای روحانی اقدامی شبیه به معجزه سبب شده تا این موفقیت‌های اقتصادی حاصل شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تأکید کرد: به نظر می‌رسد که نحوه مواجهه با حوزه سیاست خارجه، پیگیری و پیام‌هایی که به واسطه فشارهای اقتصادی پیرامون تحریم در داخل کشور، اعمال می‌شود نیز از این فضاسازی‌ها نشأت می‌گیرد.

وی ادامه داد: با این دستاورد یک جنبه متناقض و دوگانه‌ای بوجود می‌آید، یا این گفته‌ها و اظهارات محل شک و شبهه است و یا اثرگذاری تحریم و نحوه مواجهه ما با این ابزار استکبار در قالب سیاست خارجه در معرض شک و تردید قرار دارد.

زاکانی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد رفتاری که در مواجهه با عناصر قدرت‌طلب جهان انجام می‌شود با این گفتار که در مورد موفقیت‌های داخلی بیان می‌کنند، با هم قابل جمع نیست؛ دولت باید منشأ این آمارها را به طور شفاف اعلام کند تا در قالب یک سند جامع و جدّی عرضه شود و جامعه نیز در مقابل، بتواند این بیانات را بهتر استماع کند.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که به نظرشما آمارهایی که از رشد اقتصادی و کاهش تورم ارائه می‌شود صحت دارد یا خیر، افزود: مستندات صحت و سقم این آمارها را باید همان‌هایی که در پشت تریبون فریاد مدیریت کارآمد را سر می‌دهند، اعلام کنند. آنچه که در جامعه حس می‌شود نسبت به این اعداد و ارقام تردید و شائبه ایجاد می‌کند.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا