۴K، تکنولوژی شگفت انگیز این روزها

بصیر، بر خلاف سال گذشته که فن آوری های پوشیدنی محور اصلی نمایشگاه CES2014 بودند، امسال در CES2015 فن آوری ۴K تمامی توجه ها را به خود جلب کرده بود و بازدیدکنندگان نمایشگاه مجذوب زیبایی و کیفیت این تکنولوژی بودند! تجهیرات با عنوان ۴K بیشترین قسمت های نمایشگاه CES2015 را به خودشان اختصاص داده بودند.

۴K، تکنولوژی شگفت انگیز این روزها

شرکت های اصلی ارائه دهنده این تکنولوژی که سامسونگ، سونی، پاناسونیک و شارپ و تعدادی دیگر، قسمت عمده غرفه های خود را به این تکنولوژی اختصاص داده بودند. این شرکت ها اتحادیه ای تحت عنوان UHD را تشکیل داده بودند تا بتوانند راجع به محتوا، تکنولوژی و خروجی های تکنولوژی ۴K در یک راستا به فعالیت و گسترش بازار بپردازند.

۴K، تکنولوژی شگفت انگیز این روزها

۴K چیست؟

۴K لقب اختصاصی تکنولوژی (Ultra High Definition (UHD است، که به عبارت بهتر می توان آن را نسل بعد از HD نامید. طبق تعریفی که در انجمن CEA آمده ، ۴K ویدئویی است که در هر فریم ۸ میلیون ( ۴k x 2k ) پیکسل فعال داشته باشد. ابعاد تصویری دیگری هم در این سیستم می گنجند اما استاندارد UHD دقیقا سایز ۳۸۴۰×۲۱۶۰ است. در مقایسه با استاندارد قبلی HD که ۱۹۲۰×۱۰۸۰ بود، ۴K دقیقا سایز و عمقی ۲ برابررا دارا می باشد.

بهترین تجهیزات ۴K در نمایشگاه CES2015

تکنولوژی ۴K رقابت خوبی را میان کمپانی های سونی ، سامسونگ، پاناسونیک و شارپ به راه انداخته به طوری که هر یک از این شرکت ها بدنبال معرفی خود به عنوان یکه تاز این عرصه همراه با معرفی نوآوری های جدید برای مشتریان هستند. وقتی به لیست بهترین سیستم های خانگی معرفی شده در بهترین تلویزیون های CES 2015 4K UHD نگاهی می اندازیم، LG 77EG9700 دارای صفحه منحنی ، Panasonic TC-50CX600U ، Samsung’s JS Series وSony’s X9 و X8در صدر این لیست از نظر تکنولوژی ۴K قرار دارند.

نوبتی هم باشد وقت بررسی دوربین هایی است که ثبت تصاویر را به صورت ۴K انجام می دهند. ۴K Action Cam از سونی رقیب سرسختی برای GoPro به حساب می آید. ۴K Action Cam دارای یک موتور تثبیت کننده تصویر فوق قوی است که مانع از هرگونه لرزش در تصویر حین فیلم برداری می شود.

۴K، تکنولوژی شگفت انگیز این روزها

پاناسونیک برای عکاسان حرفه ای علاقه مند به تکنولوژی ۴K دوربین های عکاسی و فیلم برداری قابل توجه ای ارائه داده است. Panasonic Lumix SZ, Lumix TS, Lumix ZS محصولات جدید این شرکت هستند که در میان رقبای دارای تکنولوژی ۴K خود در CES2015 عرض اندام خوبی داشته اند. وقتی راجع به جدیدترین های پاناسونیک حرفی باشد باید یادی کنیم از دوربین Lumix DMC-GH4AGC که به عنوان اولین دوربین دارای لنز بدون آیینه با کیفیت ۴K معرفی شده است.

آیا تکنولوژی ۴K واقعا بازی را تغییر خواهد داد؟

بازیگران این عرصه Netflix, Disney, Fox, DirecTV و Warner Bros هستند که در کنار هم تحت عنوان UHD سعی در استاندارد سازی محتواها و ارائه آنها در قالب ۴K به صورت جهانی را دارند.

H.S. Kim مدیر ارشد Samsung displays هم در مراسم افتتاحیه CES2015 بعد از اعلام پیوستن این غول کره ای، به گروه UHD گفت ” تکنولوژی ۴K بازی را تغییر خواهد داد”. مسلما برای همگان جالب است که این اعتلاف UHD چگونه و با چه سرعتی برای ایجاد جایگاه برای این تکنولوژی تلاش خواهند کرد.

تغییر سریع نسل، کلید موفقیت تکنولوژی ۴K

مهمترین و اولین قدم، جا انداختن یک تکنولوژی جدید است. قدم ابتدایی بسیار مهم است و باید خیلی سریع تجهیزات و امکانات با قیمت مناسب برای تغییر نسل به وفور در اختیار کاربران قرار بگیرد در غیر این صورت تغییر برای بازار دشوار خواهد بود و کاربران به سراغ نسل های بعدی خواهند رفت. راجع به اکوسیستم ۴K هم این اتفاق در حال حاضر افتاده و اکنون برای عکاسی و فیلم برداری تجهیزات جدیدی آماده ورود به بازار شده که همگی توانایی مرتفع کردن نیاز افراد حرفه ای در این عرصه را دارا می باشند.

۴K، تکنولوژی شگفت انگیز این روزها

هم اکنون روند دسترسی و به کارگیری و بسط این تکنولوژی ۴K برای کاربران کمی دشوار به نظر می رسد، اما در ماه های آینده باید منتظر ذوب شدن یخ این تازه از راه رسیده و همچنین معرفی سیستم های تصویر بردای و توسعه و نمایش خانگی خیلی بیشتری از سوی اتحاد UHD باشیم.

به راستی چه آینده ای منتظر تکنولوژی ۴K است؟

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا