تفنگ نظامی هوشمند با قابلیت تعامل با مرکز کنترل

بصیر، دانشمندان کانادایی نمونه اولیه تفنگ جدیدی را طراحی کرده‌اند که دارای ابزارهای فناورانه بسیار هوشمندی است.

تفنگ نظامی هوشمند با قابلیت تعامل با مرکز کنترل

تفنگ جدید علاوه بر توانایی شلیک‌کردن مهمات سبک‌وزن، دارای نوعی ماژول ثانویه است که یک نارنجک‌افکن ۴۰ میلی‌متری یا تفنگ ساچمه‌ای را به آن می‌افزاید. همچنین امکان اتصال تفنگ به شبکه استاندارد ناتو و پایگاه داده‌ها وجود دارد؛ این شبکه، ابزار هوشمندی مانند سیستم‌های الکترونوری و حسگرهای موقعیت‌یابی تفنگ را به شبکه‌های فرمان و کنترل مرتبط می‌کند.

کار طراحی و توسعه این تفنگ هوشمند از سال ۲۰۰۹ در مرکز توسعه و تحقیقات دفاعی (DRDC) و تحت پروژه SIPES آغاز شده بود.

هدف از اجرای این پروژه‌، ارائه تفنگ نظامی استاندارد و سبک، اما پرقدرت جهت استفاده در چندین دهه آینده است. کاهش‌دادن وزن این سلاح در اولویت قرار دارد؛ زمانی که تمامی قطعات در وزن‌های تعیین‌شده ساخته شوند، انتظار می‌رود که وزن کلی این تفنگ کمتر از وزن یک کلت استاندارد C7 مجهز به نارنجک‌افکن M203 شود.

دانشمندان حاضر در این پروژه، به دنبال بررسی فناوری هستند که به یک سلاح امکان هدف‌گیری خودکار را بدهد. محققان همچنین در این سلاح حسگرهایی را برای مکان‌یابی دقیق فضایی هدف و به اشتراک‌گذاشتن داده‌های هدف با واحدهای نظامی اطراف و همچنین پایگاه اصلی تعبیه کرده‌اند.

این تفنگ قادر به انجام پیچیده‌ترین عملیات در میادین جنگی از جمله مناطق شهری، کوه‌ها، جنگل‌ها، بیابان‌ها و حتی قطب شمال است.

همچنین در طراحی این سلاح، ارگونومی از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ محققان در طول آزمایش‌های انجام‌شده، تعامل سربازان با این سلاح هوشمند را بدقت مورد ارزیابی قرار دادند.

نتایج مرحله نخست این پروژه نشان داد، می‌توان از این سلاح برای ارائه داده‌های علمی منسجم به نیروها استفاده کرد، به طوری که این نیروها بتوانند تصمیمات لازم را در زمان عملیات اتخاذ کنند.

با یکپارچه‌کردن ابزار الکترونیکی که به سربازان توانایی مخابره‌کردن و دریافت‌ داده‌ها را از شبکه فرمان و کنترل می‌دهد، امید می‌رود نمونه اولیه این تفنگ در آینده تجربه تاکتیکی جدیدی را در اختیار سربازان بگذارد.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا