بررسی چگونگی تحقق دغدغه مهم رهبری در فریدونکنار/ قسمت اول

جایگاه «اقتصاد مقاومتی» در شهرستان فریدونکنار

reza

بصیر، در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم‌های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، واژه جدید « اقتصاد مقاومتی » به ادبیات اقتصادی ایران اسلامی اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است.

این واژه نخستین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح شد؛ در همین دیدار، مقام معظم رهبری « اقتصاد مقاومتی » را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل « فشار اقتصادی دشمنان » و « آمادگی کشور برایی جهش » را معرفی کردند.( بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از کارآفرینان سراسر کشور، ۱۳۸۹/۶/۱۶)

برای مفهوم اقتصاد مقاومتی در همین مدت زمان کم، تعاریف متفاوتی ارائه شده که هر کدام از جنبه‌ای به این موضوع نگاه کرده‌اند، اما نگاه ما در این حوزه مسائل اقتصادمقاومتی، در سه سطح تولید، توزیع و مصرف به عنوان ارکان اصلی مطرح است که در شهرستان فریدونکنار حوزه تولید اهمیت و نقش به سزایی دارد که تلاش می‌شود در این بخش به آن بپردازیم.

حوزه‌های توزیع و مصرف هم جزء موارد بسیار مهمی است که به یک دیدگاه کلان و حاکمیتی نیاز دارد که از سوی رسانه‌های جمعی و گروهی فرهنگ‌سازی کنند تا هم جلوی ناعدالتی و تبعیض در توزیع گرفته شود و هم از اسراف در مصرف توسط مردم جلوگیری به عمل آید.

جایگاه تولید در شهرستان فریدونکنار

یکی از موارد بسیار مهم در موضوع اقتصاد مقاومتی استفاده از ظرفیت و توان داخلی جهت تولید است، این توان تولیدی باید به حدی برسد که در سطح کشور و حتی منطقه توان عرضه و ارائه وجود داشته باشد و تولیدات بتواند با رقبای خارجی خود توان رقابت و بازاریابی را به دست آورند.

افزایش تولید همراه با افزایش کیفیت می تواند در چرخه اقتصاد مقاومتی نقش اصلی و مهم را بازی نماید. در این بخش شهرستان فریدونکنار دارای دو محصول استراتژیک است که دارای محبوبیت فراوانی در سطح کشور بوده و خواهان فراوانی دارد.

هر چند ممکن است آسیب جعل عنوان و برند به مانند سال‌های گذشته برای این دو محصول به وجود بیایید که در جای خود به تفصیل مورد کنکاش قرار می‌گیرد.

این دو محصول استراتژیک در حوزه کشاورزی برنج و در حوزه شیلات ماهیان دریای خزر است. ( ناگفته نماند که در طول سال‌های گذشته محصولات دیگری همچون مرکبات، باغ‌های کیوی، پرورش ماهیان گرم و سرد آبی، واحدهای پرورش مرغ‌های گوشتی و اردک و….. به تولیدات کشاورزی شهرستان اضافه شده اما به دلیل فراگیر نبودن و نداشتن برند و مارک مخصوص برای شهرستان، در این مقاله بررسی نخواهد شد. ) در حوزه های غیر از کشاورزی و شیلات متاسفانه شهرستان فریدونکنار جهت تولید حرفی برای گفتن ندارد که این مطلب داستان سوزناک عقب‌ماندگی صنعتی و فنی شهرستان است که همه از آن باخبریم و تاکید اصلی ما هم در این زمینه مبتنی برداشته های فعلی‌مان است که به درستی از آن مراقبت کرده و موجب توسعه آن شویم.

الف- برنج

محصولات استراتژیک برنج که قُوت غالب اکثر مردم در سطح کشور است و زمینه اشتغالزایی بسیار فراوانی در سطح منطقه به وجود آورده و توانسته برند و اعتبار مخصوص به خود را در این زمینه در سطح کشور به وجود آورد. شاید به جرات بتوان گفت در حدود ۹۰ درصد از اعضای خانواده‌ها در سطح شهرستان فریدونکنار با محصول برنج به عنوان یک منبع درآمد و اشتغالزایی بهره‌ می‌برند.

چرخه اصلی اقتصاد در سطح شهرستان فریدونکنار به کار کشاورزی و به خصوص برنج وابسته است و بسیار از صنوف در سطح بازار همزمان با برداشت محصول برنج، کار و کاسبی آنها رواج و رونق می‌گیرد.

محصول برنج شهرستان به دلیل حاصلخیز بودن خاک و کیفیت بسیار بالای آن به دلایل مختلف، توانسته در سطح کشور مشتریان و مصرف‌کننده خاص خود را داشته باشد که فقط دنبال کیفیت برنج مصرفی خود هستند.

بیشتر برنج کشت شده در سطح شهرستان از نوع طارم سرد و گرم بوده و برنج پرمحصول درصد بسیار کمی از برنج کشت شده در سطح شهرستان است.

جای امیدواری است که در طول سال‌های گذشته همزمان با ورود بذرهای اصلاح شده و افزایش آگاهی‌های کشاورزان و استفاده صحیح و به موقع از کودهای ارگانیک، میزان برداشت محصول نسبت به سال‌های گذشته در حدود ۲۰ درصد افزایش یافته که جای بسی خوشحالی و سپاسگزاری از خداوند منان را دارد.

ادامه دارد…

رضاسیفایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا