مقصد ستاره فوتبال ایران را بهتر بشناسیدبصیر،

بصیر، مرتضی پورعلی گنجی هافبک دفاعی نفتی‌ها در نیم‌فصل نخست لیگ برتر، فقط ۶ مرتبه این شانس را داشت که به چشم سرمربی تیم علیرضا منصوریان بیاید. با این حال همین فرصت هم کافی بود که نظر کارلوس کی‌روش را برای حضور در اردوی تیم ملی و رسیدن به جام‌ملت‌های استرالیا جلب کند. در نهایت هم هافبک نفت در تیم ملی به جای پژمان منتظری مصدوم در ترکیب اصلی قرار گرفت و اتفاقا به یک مدافع مقتدر میانی تبدیل شد تا هم یکی از بهترین‌های ایران در جام شانزدهم لقب بگیرد و هم به چشم آری‌هان سرمربی هلندی تیان‌جین‌تدای چین بیاید.

پدیده بابلی فوتبال ایران هفته آینده راهی چین خواهد شد تا با عقد قراردادی یک‌ونیم میلیون دلاری تجربه‌ای جدید را پشت سر بگذارد.

اما اگر می خواهید بدانید«تیان‌جین تدا» تیم جدید مرتضی پورعلی گنجی چه پیشینه‌ای دارد و چه آینده‌ای را می‌توان برایش ترسیم کرد با گزارش مشرق همراه باشید:

باشگاهی با تاریخ ۶۴ ساله

باشگاه تیان‌جین سال ۱۹۵۱ تاسیس شده است یعنی باشگاهی با قدمت ۶۴ سال. تیان‌جین در سال‌های ۱۹۶۰، ۱۹۸۰ و ۱۹۸۳ قهرمان دسته اول فوتبال چین هم شد. با این حال آخرین قهرمانی این تیم در سال ۲۰۱۱ به ثبت رسید. آنجا که در فینال جام‌حذفی چین موفق شد شاندوگ و ستاره‌هایش را ۲بریک شکست دهد و جام‌ قهرمانی را بالای سر ببرد.

تیم هفتم جدول چین با خط آتش ششم

تیان‌جین فصل قبل در لیگ برتر چین به عنوان هفتم جدول ۱۶ تیمی مسابقات رسید. این تیم طی ۳۰ هفته به ۱۰ پیروزی و ۹ تساوی رسید تا با احتساب ۱۱ شکست خود ۳۹ امتیازی شود.

تیم جدید مرتضی پورعلی گنجی، سال ۲۰۱۴ موفق شد طی ۲۷۰۰ دقیقه ۴۱ گل وارد دروازه رقبا کند. تیان‌جین با ثبت این عملکرد ششمین خط آتش لیگ چین را پس از گوانگژو اورگراند، بیجینگ گوآن، گوانگژو R&F، شانگ‌های اسپینگ و هانگژو به دست آورد.

خط دفاع نهم لیگ

با این حال عملکرد خط دفاعی تیان‌جین تدا تعریف زیادی نداشت؛ این تیم طی ۳۰ دیدار ۴۴ مرتبه دروازه‌اش را برابر رقبا گشوده دید تا خط دفاع نهم لیگ باشد. ثبت تفاضل گل (۳-) برای تیمی که می‌خواست برای چهارمین بار رنگ حضور در لیگ قهرمانان آسیا را ببیند، عملکرد خوبی به حساب نمی‌آمد. شاید همین عملکرد ضعیف هم عاملی شد برای خرید دو مدافع خارجی جدید. مدافعانی که یکی از آنها ایرانی است و نفر دوم‌شان برزیلی.

تیم چینی مقصد ستاره فوتبال ایران را بهتر بشناسید
گنج ایرانی به‌جای ستاره برزیلی/ بازگشت آری‌ هان روی نیمکت تدا

به گزارش مشرق، آری هان سرمربی سرشناس تیان‌جی‌تدا در فصلی که گذشت دوباره روی نیمکت این تیم نشست تا یک فصل فرصت شناسایی توانایی‌های بازیکنان تدا را داشته باشد.

آری هان که سابقه سرمربیگری تیم‌ملی چین طی سال‌های ۲۰۰۴-۲۰۰۲ را داشت پیش‌تر با تیان‌جی‌تدا(سال۲۰۱۱) قهرمان جام‌حذفی شده بود.

آری هان سرمربی اسبق پرسپولیس در اواخر لیگ پنجم که سابقه رساندن قرمزها به فینال جام‌حذفی را داشت، پس از حضور یک‌ساله‌اش در تیان‌جی دو فصل را با«شن‌یانگ‌شن‌بی» در لیگ دسته دوم چین(۲۰۱۴-۲۰۱۲) سپری کرد.

هان بزرگ که با شن‌یانگ عنوانی بهتر از دوازدهم و ششم کسب نکرد قصد دارد با خریدهای جدید در سومین فصل فعالیتش کنار تیان‌جی دوباره عنوانی ارزشمند به‌دست بیاورد.

تیم چینی مقصد ستاره فوتبال ایران را بهتر بشناسید
مرتضی و فونسکا جایگزین ادر و علی‌خان

به گزارش مشرق، تیان‌جی فصل قبل در خط دفاعی‌اش دو مدافع خارجی داشت که در اکثر بازی‌ها مورد استفاده هان قرار گرفتند؛ ادر لیما دفاع مرکزی برزیلی ۲۵۶۹ دقیقه برای تیان‌جی بازی کرد. لیما ۲۹ ساله طی ۲۹ بازی در ترکیب اصلی آری هان قرار گرفت و البته دو گل به شاندونگ و دالیان زد.

لیمای ۱۸۷سانتی‌متری دو فصل قبل هم ۲۴مرتبه در ترکیب اصلی تیان‌جی قرار گرفته بود تا طی ۲۰۵۹دقیقه یک گل به گوانگجو بزند.

دومین مدافع خارجی فصل قبل تدا، محمدعلی‌خان لبنانی بود؛ مدافعی ۲۶ساله که در ۱۷بازی پیراهن تیان‌جی را پوشید. علی‌خان ۱۴بار وارد ترکیب اصلی تدا شد و اتفاقا یک گل به لیائونینگ زد. این لبنانی در پایان لیگ چین راهی لیگ برتر سوئد شد تا برای هالمشتاد بازی کند.

دومین مدافع خارجی و سوابقش

آری‌هان برای پوشاندن ضعف‌های خط دفاعی‌اش از متولیان باشگاه خواست تا دو مدافع خارجی جدید را جایگزین علی‌خان و ادر کنند. تیان‌جی برای رفع مشکلاتش در خط دفاعی به جز مرتضی پورعلی‌گنجی- با نظر هان- لوکاس سیلوا فونسکای برزیلی را جذب کرد. این مدافع ۱۹۱سانتی‌متری از فصل جدید سوپرلیگ چین با شماره۴ در کنار مرتضی توپ خواهد زد؛ مدافعی ۲۹ساله که از باهیای برزیل آمده است. لوکاس در سال۲۰۱۴، ۲۲بازی در سریA برزیل و ۱۲بازی در لیگ منطقه‌ای برای باهیا انجام داد.

تیم چینی مقصد ستاره فوتبال ایران را بهتر بشناسید
تیانجین ۳ سال قبل در تور تابستانی رئال مادرید در ورزشگاه المپیک تیانجین در یک دیدار دوستانه با نتیجه ۶-۰ مغلوب مورینیو و ستاره های رئال مادرید شد.

حضور آسیایی تیم جدید ستاره ایران

اولین حضور و ۳ تایی شدن پوهانگ

تیم جدید مرتضی پورعلی‌گنجی سابقه سه مرتبه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را دارد. تیان‌جین تدا اولین‌بار سال ۲۰۰۹ شانس حضور در بالاترین سطح از رقابت‌های قاره‌کهن را پیدا کرد. این تیم در گروه H مسابقات کنار پوهانگ استیلرز کره، کاوازاکی فرونتال ژاپن و سنترال مارینرز استرالیا قرار گرفت تا طی ۶ بازی ۸ امتیاز بگیرد و بالاتر از نماینده سرزمین کانگورو‌ها که ۲ امتیاز گرفته بود سوم شود.

تدا دو تساوی ۲-۲ و صفر – صفر مقابل مارینرز و پوهانگ به دست آورد. ضمن اینکه کاوازاکی را در چین ۳ بر یک مغلوب کرد. جالب توجه اینکه تیان‌جین ۳ امتیاز هم از نماینده استرالیا در خاک این کشور گرفت.

قربانی بزرگ؛ گامبا اوزاکا

تیان‌جین سال ۲۰۱۱ با گامبا اوزاکا ژاپن، ججویونایتد کره و ملبورن ویکتوری استرالیا در گروه E همگروه شد. این‌بار تیم جدید پور علی‌گنجی خیلی‌ها را شگفت‌زده کرد.

تیان‌جین ۱۰ اسفند سال ۸۹ در خانه نماینده کره ججو یونایتد را با یک گل شکست داد. این تیم ۳ سال و ۱۱ ماه و ۹ روز قبل یعنی ۲۴ اسفند ۸۹ در ژاپن گامبا اوزاکا را با تمام ستاره‌ها و تماشاگرانش ۲ بر یک برد.

تیم چینی مقصد ستاره فوتبال ایران را بهتر بشناسید
تیان‌جین برای اینکه صعودش به مرحله حذفی را قطعی کند از ویکتوری در ملبورن یک امتیاز گرفت و سپس ۱۴ اردیبهشت سال ۹۰ ججویونایتد را – این‌بار در خاک کره – ۳ بر صفر مات کرد.

تدا چین شاید بدشانس بود که به خاطر تفاضل گل کمتر از گامبااوزاکا در گروه E دوم شد چون مجبور شد در نخستین بازی مرحله حذفی در خانه چونبوک موتور کره به میدان برود.

تیان‌جین سه‌شنبه ۳ خرداد سال ۹۰ در کره به مصاف میزبانش چونبوک موتورز رفت و ۳ بر صفر شکست خورد تا راه به جمع ۸ تیم برتر آسیا پیدا نکند. این در شرایطی بود که حریف کره‌ای تا فینال پیش رفت و آنجا مغلوب السد – در ضربات پنالتی – شد.

ضعیف‌ترین حضور

تیان‌جین تیمی که این روزها به خاطر حضور مرتضی پورعلی‌گنجی برای ایرانی‌ها با اهمیت شده، سال ۲۰۱۲ برای سومین مرتبه پای به لیگ قهرمانان آسیا گذاشت اما برخلاف قبل اصلا موفق نبود.

این تیم البته از دو تیم ۱۰ امتیازی جدول ایلهواچونما کره و ناگویا گرامپوس کره دو تساوی یک – یک و صفر – صفر در چین گرفت. با این حال با ۳ امتیاز پس از دو تیم یاد شده و سنترال مارینرز استرالیا که ۶ امتیاز گرفته بود، تیم چهارم گروه G لقب گرفت.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا