ردپای رانت خواران در بازار سلامت

بصیر، ورود تجهیزات پزشکی قاچاق به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور به همان اندازه نگران کننده است که داروی قاچاق و تقلبی در ناصرخسرو عرضه می شود. شاید در وهله اول به نظر نرسد که تجهیزات پزشکی مثل داروی قاچاق و تقلبی، مخاطره انگیز باشد. اما، واقعیت این است که هر دوی آنها سلامت بیماران و سلامت اقتصاد کشورمان را تهدید می کند.

تشدید نظارت های وزارت بهداشت

در همین ارتباط مهندس سید حسین صفوی مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، معتقد است که وزارت بهداشت نظارت دقیقی بر روی کیفیت محصولات و تجهیزات پزشکی دارد و این نظارت ها در طول یک سال اخیر به دلیل فعال شدن کمیته های تخصصی نظارت بر واردات و تولید تجهیزات پزشکی تشدید شده است.

وی با عنوان این مطلب که پدیده قاچاق از گذشته در کشور وجود داشته است، گفت: با همکاری اداره کل تجهیزات پزشکی و وزارت بهداشت، دستورالعمل مبارزه با قاچاق، مختص تجهیزات پزشکی از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تهیه و ابلاغ شده است که بر اساس آن به صورت جدی برای مقابله با پدیده قاچاق اقدام شده که نتایج خوبی نیز در پی داشته است.

صفوی افزود: بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، با توجه به شفاف تر شدن فرآیند تهیه تجهیزات و ملزومات پزشکی در سطح مراکز درمانی دولتی که براساس آن، بیمار و همراهان بیمار برای تهیه ملزومات پزشکی به خارج از بیمارستان ارجاع داده نمی شوند، عرضه کالاهای فاقد کیفیت و غیرمجاز در مراکز دولتی بسیار کم شده و در حد صفر رسیده است.

مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: با مجموع اقدامات انجام شده ، عرصه برای افراد سودجو و افرادی که اقدام به ورود کالاهای غیرمجاز از مبادی غیر قانونی می کنند، تنگ شده و اجازه ورود اینگونه محصولات به مراکز درمانی داده نمی شود.

صفوی خاطرنشان کرد: سیاست هایی که وزارت بهداشت در طرح تحول نظام سلامت اتخاذ کرده، باعث ارتقای کیفیت ملزومات پزشکی و کاهش قیمت آنها شده است و به بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی اطمینان خاطر می دهیم که روند درمانی آنها با تجهیزات پزشکی باکیفیت انجام می شود.

بازدیدهای سرزده از بیمارستان ها

محمدحسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به موضوع ورود کالای پزشکی قاچاق به بیمارستان ها گفت: از وزارت بهداشت درخواست کرده ایم گزارشی از میزان و نحوه ورود قاچاق تجهیزات پزشکی به کشور ارائه کند.

وی درباره ورود کمیسیون بهداشت مجلس نسبت به مسئله قاچاق تجهیزات پزشکی ادامه داد: وزارت بهداشت و به طور ویژه سازمان غذا و دارو می بایست با نظارت خود از واردات قاچاق تجهیزات پزشکی جلوگیری کند. البته کمیسیون بهداشت قرار است در بازدیدهای سرزده ای که به بیمارستان ها خواهد داشت این مسئله را بررسی کند ضمن اینکه از وزارت بهداشت درخواست کرده ایم گزارشاتی نیز از میزان و نحوه ورود قاچاق تجهیزات پزشکی ارائه کند.

قربانی با تاکید بر اینکه مسیرهای واردات قاچاق دارو و تجهیزات پزشکی باید مسدود شود، خاطرنشان کرد: در واقع ورود قاچاق تجهیزات پزشکی به کشور نشان دهنده وجود رانت های بسیاری است که برخی افراد از واردات این تجهیزات سودهای کلان دریافت می کنند.

ردپای رانت خواران در بازار سلامت

حمیدرضا عزیزی فارسانی یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به موضوع قاچاق تجهیزات پزشکی به کشور، از بازدید سرزده از برخی بیمارستان‌‌ها به منظور بررسی وضعیت ورود تجهیزات پزشکی قاچاق به مراکز درمانی خبر داد و تاکید کرد: کیفیت این کالاها اغلب پایین است و استفاده از آنها می‌تواند برای سلامت بیماران مشکل‌ ساز شود.

وی معتقد است که همکاری و هماهنگی سازمان غذا و دارو با گمرک، باعث خواهد شد تا اجازه واردات غیرقانونی دارو و تجهیزات پزشکی داده نشود و هر یک از کالاها با مجوزهای لازم در کشور توزیع شود.

عزیزی‌ فارسانی با تاکید بر اینکه سازمان غذا و دارو باید راه های واردات قاچاق دارو و تجهیزات پزشکی را مسدود کند، عنوان داشت: ورود قاچاق تجهیزات پزشکی به کشور نشان دهنده وجود رانت‌ها و دلال‌بازی‌های بسیاری است بدان معنا که برخی افراد از واردات این تجهیزات سودهای کلانی به جیب می زنند.

وی بر ضرورت برخورد با دلالان و رانت‌خواران قاچاق تجهیزات پزشکی تاکید کرد و گفت: به طور حتم باید با عاملان آن برخورد قاطعی صورت گیرد زیرا در غیر این صورت با واردات قاچاق این محصولات سلامتی بیماران به مخاطره خواهد افتاد.

وجود اقلام پزشکی قاچاق در بیمارستان ها

دکتر رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، با اشاره به بازرسی‌هایی که از برخی بیمارستان های دولتی داشته است، از مشاهده تجهیزات مصرفی قاچاق در این مراکز درمانی خبر داده بود.

وی معتقد است که برخلاف بازار دارویی ایران که شرکت های قانونی موظف به توزیع دارو هستند، برای تجهیزات پزشکی چنین شرکت هایی نداریم و هم‌اکنون صدها عمده‌ فروش و بنکدار به توزیع تجهیزات مصرفی بیمارستانها اقدام می‌کنند که گاه برخی از این اقلام توزیعی، به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

دیناروند تاکید کرد: برخی فروشندگان این تجهیزات مصرفی بیمارستان‌ها با سندسازی‌های جعلی، جنس فروخته شده را به صورت جنس غیرقاچاق جا می‌زنند و به بیمارستان‌های دولتی می‌فروشند.

وی از برخورد جدی‌ تر با فروشندگان قاچاق این کالاهای پزشکی خبر داد و گفت: برای رفع این مشکل در نظر داریم که مثل بازار دارو، به چند شرکت قانونی هم مجوز توزیع تجهیزات مصرفی بیمارستان‌ها را بدهیم تا بیمارستان‌ها فقط از کانال این شرکت‌های قانونی، تجهیزات مصرفی خود‌را تامین کنند.

دیناروند ابا بیان این مطلب که شبکه توزیع رسمی برای تجهیزات مصرفی پزشکی در کشور نداریم، اظهارداشت: با اعطای مجوز به چند شرکت پخش قانونی، تلاش خواهیم کرد که بازار این تجهیزات مصرفی را ضابطه‌ مند کرده و از توزیع تجهیزات قاچاق به بیمارستان ها جلوگیری کنیم.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا