در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر مطرح شد

رحیم‌پور ازغدی: با افشاگری و بگم بگم‌های سیاسی مشکل مردم حل نمی‌شود/ برخی مسئولان فقط ادای انقلابی در می‌آورند

بصیر ،حسن رحیم پورازغدی در نشست عدالتخواهی نقطه آغاز و غایت یک انقلاب که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر ظهر امروز برگزار شد اظهار داشت: بخش مهمی از مبحث به بینش اقتصادی درست در جامعه در تصمیم گیران و فعالان اقتصادی و افکار عمومی برمی‌گردد.

 

وی افزود: فرهنگ، سیاست و اقتصاد متفاوت و در عرض یکدیگر دیده می‌شوند در حالی که تعبیر صحیح مسئله این است که انسان‌ها در چارچوب فرهنگی حرف می‌زنند و تقسیم بندی درست مسئله انسانی به فرهنگ سیاسی و فرهنگ اقتصادی و فرهنگ خانواده پدیده‌ای نیست که غیر فرهنگی باشد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص فساد اقتصادی گفت: در مسئله فساد اقتصادی دو نگاه و بینش غلط وجود دارد که یکی توجیه گر است به معنی اینکه نظریه پردازان لیبرال سرمایه داری رسما در کتاب‌های خود اذعان داشتند که باید اقتصاد را از اخلاق جدا کنیم و در فلسفه آن‌ها کلماتی همچون ظلم، استثمار، مزاحم، مفهوم اساسی متون اقتصاد است.

 

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: مواردی مثل حرص و تلاش برای عقب زدن دیگران و زیاده طلبی و اصالت دادن به دنیا که این‌ها مسائلی هستند که به اخلاق مربوط می‌باشند و جزء سیئات شخصی هستند.

 

وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم در خصوص اقتصاد کلان وارد شویم باید اخلاق داشته باشیم ابراز داشت: اگر قرار باشد در بازار راست بگوییم و دروغ نگوییم پیشرفت نمی‌کنیم و در واقع تبلیغات یعنی دروغ و توهم برای مصرف کننده.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در مقام توسعه یافتگی ایثار ضد اقتصاد است و نظام سرمایه داری می‌گوید بدون حرص تلاش در حوزه اقتصادی فایده‌ای ندارد.

 

رحیم پور ازغدی گفت: نظام لیبرال سرمایه داری یک بعد سکولاریسم اقتصادی دارد و اقتصاد سکولار به معنای اقتصاد بدون اخلاق است و بر این باورند که اقتصاد علم است و نگه داشتن آن به هر قیمتی مهم می‌باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه جامعه بدون فساد امکان ندارد گفت: انبیا آمدند تا بگویند که کار اقتصادی جهاد فی سبیله الله است و هدف باید برای خدا باشد و در حوزه اقتصادی باید جهاد کنید.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اینکه فساد اقتصادی وجود ندارد یک توهم است و انسان موجود دو بعدی است که دنیا مجال امتحان وی است و این فلسفه خلقت است.

 

رحیم پور ازغدی اظهار داشت: شاخصه‌های امید را در جامعه تقویت کنید و جامعه بشری را به توحید و عدالت نزدیک‌تر کنید تا بتوان حکومت را کارآمد‌تر و پایدار‌تر یعنی اسلامی‌تر کرد.

 

وی افزود: روزی خواهد رسید که اتفاقات بزرگی در جهان خواهد افتاد که ظهور امام زمان (عج) است و شاخصه آن اتفاق بزرگ ضد فساد عدالت و عدالت اقتصادی می‌باشد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نظام لیبرال سرمایه داری اختلاس و رشوه و ربا را توجیه می‌کند گفت: در روایات داریم که مواظب باشید چرا که جامعه‌ای خواهیم داشت که همه ظاهر مذهبی دارند اما دنیاطلب هستند.

 

رحیم پور ازغدی با اشاره به روایاتی از پیامبر (ص) تصریح کرد: کسانی هستند که مسلمانند اما تمام برنامه‌شان این است که چگونه بخورند چه بپوشند و چگونه کاخ بسازند و این‌ها مساجد زیبایی می‌سازند و به فرموده پیامبر تفاوتی با خوک ندارندو جز به دنیای خودشان به عدالت و حقوق دیگران فکر نمی‌کنند و شرفشان حساب بانکیشان است.

 

وی اظهار داشت: یکسری فتنه برای مفاسد اقتصادی است که رانت خواری و فاصله طبقاتی از مصداق آنهاست و به فرموده پیامبر وقتی به این شرایط رسیدید بدانید که این شهر نفرین شده است و همین‌ها مجلس عروسی فرعونی دارند و باب رشوه دهی را در حکومت فعال می‌کنند وسعی می‌کنند نماینده به مجلس بفرستند و در دادگاه‌ها نفوذ کنند که در واقع این‌ها غیرمذهبی می‌باشند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: کسانی که رشوه می‌گیرند از مریخ نیامدند مثل شما دانشجو بودند و تمام کسانی که آلوده می‌شوند چند گزاره را طی می‌کنند تا به یک مفسد تبدیل شوند و آن‌ها بیمارند و بیماریشان اکتسابی است.

 

رحیم پور ازغدی با تاکید بر اینکه در فرهنگ اسلامی حرص فقط در تعلیم انبیا برطرف می‌شود گفت: خداوند قوت فقرا را در ثروت ثروتمندان قرار داده است یعنی هر کجا فقرایی می‌بینید بدانید که سرمایه داری حق آن را می‌خورد.

 

وی افزود: هیچ فقیری در جامعه هفت میلیاردی گرسنه نمی‌خوابد مگر اینکه سرمایه داری غذای آن را می‌خورد و این فرهنگ شیعه انگلیسی است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اسلام می‌خواهد فرهنگ انسانی بین طبقات ثروت و قدرت ایجاد شود تصریح کرد: حضرت علی (ع) مسلمانان را به دو دسته شیعه و فاجر تقسیم می‌کند یعنی یا مسلمان هستید یا ظالم و مرز شما بین علی و اصالت پول است که باید یکی را انتخاب کنید.

 

پورازغدی ادامه داد: حضرت علی با رنج بازوی خودش هزاران برده را خریدو آزاد کرد و همچنین هزاران شغل ایجاد کرد در صورتی که خودش فرمانده بود اما فقیرانه زندگی می‌کرد.

 

وی با بیان اینکه در روایات داریم مگذارید ثروتمندان مسئول مردم و حکومت شوند ابراز داشت: فرهنگ مصرف زدگی اصالت خوش گذرانی است و به ظاهر مکاتب به تکمیل دین افراد کمک می‌کنند در صورتی که شیوه آن‌ها خلاف دیدگاه اسلام است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: یکی از مسائلی که به افزایش فساد اقتصادی کمک می‌کند ارزش دادن به اشرافی‌گری است.

 

رحیم پور ازغدی ابراز داشت: برخی مسئولان ادای انقلابی درآورده و انقلاب در گلویشان گیر کرده و بالا می‌آورند و می‌خواهند از خدا دین و مردم انتقام بگیرند که فساد اقتصادی نیز همین گونه به وجود می‌آید.

 

وی افزود: اگر می‌خواهید با فساد اقتصادی مبارزه شود باید گفتمان فساد را بشکنید و زیر سوال ببرید و نگذارید اشرافی‌گری ارزش شود و کسانی که اشرافی دارند خجالت بکشند و اسراف نکنند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه منابع مادی در زمین برای همه موجودات است وهر کسی در محدوده نیازهای خودش باید از آن‌ها استفاده کند گفت: اگر توانستید از راه مشروع تولید ثروت کنید عبادت کردید و باید مازاد مادی را به گونه‌ای مصرف کنید که موجب رشد معنویتان شود.

 

رحیم پور ازغدی با تاکید بر اینکه مسئولان باید همچون حضرت علی رفتار کنند گفت: الگوی مصرف ما غلط است و همه‌مان بیش از نیازمان مصرف می‌کنیم و این اتفاق در سطح جهان می‌افتد به گونه‌ای که ۲۵ درصد مردم جهان به اندازه ۶۵ درصد غلات جهان را می‌خورند و نظام سرمایه داری دزد است که سهم مردم قاره‌های دیگر را مصرف می‌کند.

 

وی افزود: مرگ بر آمریکا و اسرائیل و مرگ بر سرمایه داری نمود مبارزه با فساد اقتصادی است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در سال ۱۹۷۰، ۳۶ کشور جهان کمتر از ۳۶ درصد از غلات جهان را مصرف می‌کردند که این آمار در سال ۱۹۸۰، ۵ درصد کمتر شد و امروز حدود ۴۰ کشور جهان فقط ۳ درصد غلات را مصرف می‌کنند و بیش از یک میلیارد نفر سوءتغذیه دارند.

 

رحیم پور ازغدی با تاکید بر اینکه طبق آمار تا یک سال پیش ۵۰۰ میلیون کودک در خیابان‌ها از گرسنگی مردند گفت: فساد اخلاقی و رفتاری غیر از فساد اقتصادی نیست چرا که مصرف بیشتر ارزش شده است.

 

وی با اشاره به فرمان هشت ماده‌ای رهبر معظم انقلاب گفت: شما دانشجویان باید از سه قوه مطالبه کنید و خواهان ایجاد سیستم نظارتی سازمان یافته و منظم باشید که خودش دچار فساد نشود.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: عامل فساد این بودکه برخی پرونده‌های فساد مالی بیش از بیست بار بررسی شدند اما متخصصان متوجه اشکالات نمی‌شدند و نمی‌دانند که چه اتفاقاتی در مبادلات می‌افتد.

 

رحیم پور ازغدی بیان داشت: رهبری می‌گویند بازرسی فناوری‌های علمی کم داریم ضمن اینکه باید از مسئولان پرسید چه مکانیسمی برای جلوگیری از آلودگی سازمان‌ها داریم و باید مسئولان و قضاتی داشته باشیم که خودشان پاک دامن باشند.

 

وی با تاکید بر اینکه قوه مقننه دو وظیفه قانون گذاری و نظارت دارد اظهار داشت: باید قوه مقننه بداند که آیا قوانین مبارزه با فساد اقتصادی چه ملزوماتی دارد و تا چه حد اشتباه است و آن‌ها را اصلاح کند چرا که بسیاری از قوانین به نام مبارزه با فساد با نیروی کارآفرین مبارزه می‌کند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رهبری می‌گویند مجلس با نیروهای متخصص قوانین فساد مالی را بررسی و تسهیل کنند چرا که تضادهای قوانینی که قبل و پس از انقلاب تصویب شده باید مورد بررسی قرار بگیرند تا راهکارهای قانونی برای مبارزه با فساد ایجاد شود.

 

پورازغدی تصریح کرد: باید از مجلس پرسید که چه قدر از اختیاراتش در گلوگاه‌های مبارزه با فساد استفاده کرده است و این مطالبات باید در فضاهای دانشجویی شکل بگیرد.

 

وی افزود: کسانی که فکر می‌کنند اگر با فساد مبارزه نشود و تسامح کنیم بهتر است خودشان هم دست مفسدان هستند.

 

رحیم پور ازغدی ادامه داد: رهبری در فرمان هشت ماده‌ای می‌گویند که کارآفرینان را به سرعت متهم نکنید و انگیزه کار را از آن‌ها نگیرید چرا که باید امنیت داشته باشند.

 

وی تصریح کرد: تا بحث عدالت و نظارت و مبارزه با فساد مطرح می‌شود عده‌ای می‌گویند که موجب فرار سرمایه‌ها شدید و ضد اقتصاد و تولید هستید.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: بزرگ‌ترین قربانیان فساد اقتصادی تولیدکنندگان اقتصاد هستند و جاده مبارزه با فساد اقتصادی به شدت لغزنده است و کمتر پیش می‌آید که کسی در آن نلغزد و سخت است که کسی پاک بماند.

 

پورازغدی گفت: آسیب در مبارزه با فساد اقتصادی این است که می‌گویند فساد اقتصادی باید قاطع باشد در صورتی که باید مبارزه با فساد اقتصادی در عین قاطعیت دقیق صورت بگیرد و به اشتباه کسی را متهم نکنیم.

 

وی بیان داشت: یکی از دلایل افزایش فساد اقتصادی این است که دستگاه قضایی برای برخورد با مفسدان چرتکه بیندازد که آیا برخورد با مفسده ارزش دارد یا خیر.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سوالی مطرح می‌شود که آیا مصلحت سنجی در دادگاه درست است یا خیر که باید مصلحت در پاسخ به این سوال تعریف شود و اگر جامعه‌ای فهمید که هر کسی خلاف کند جزایش را می‌بیند می‌توان با فساد مالی مبارزه کرد.

 

رحیم پور ازغدی با تاکید بر اینکه قانون بخشی از پروژه تمدن سازی است گفت: قانون بحث منفعت شخصی نیست و مسامحه و محافظه کاری با مصلحت اندیشی متفاوت است و مصلحت نظام غیر از منافع شخصی و باندی است.

 

وی افزود: چیزی به نام عقلانیت مدیریتی داریم که با تبعیض در اجرای احکام متفاوت است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص علنی یا غیرعلنی بودن اجرای حکم مسئولان حکومت که فساد کردند اظهار داشت: در این زمینه دو استدلال وجود دارد که کسی که خدمات بسیاری انجام داده و اشتباه کوچکی مرتکب شده باید غیرعلنی حاکم شود و استدلال دیگر این است که در حکومت اسلامی وقتی مسئولی اشتباه می‌کند باید علنی محاکمه شوند تا مردم به عدالت حکومت یقین داشته باشند و مشروعیت نظام زیر سوال نرود.

 

رحیم پور ازغدی افزود: در روایات داریم که باید از عقلانیت و اجتهادر محاکمه مسئولان استفاده کرد که هر دو استدلال بالا باید در شرایط خودش صورت بگیرد.

 

وی ادامه داد: حساسیت زیادی روی اموال بیت المال وجود دارد که باید مراعات شود که آبروی شیعه در گرو همین مبارزه با فساد اقتصادی است و در مواردی باید براساس تاثیرگذاری در جامعه در خصوص محکومیت مسئولان مفسد برخورد شود.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد مرزهای مهمی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد گفت: باید مراقب باشیم که در مجازات مفسده اقتصادی در دام سازش کاری معاویه‌ای گرفتار نشویم و در دام مصلحت نیفتیم و یا اینکه به نگاه خوارج گونه در اجرای عدالت دچار نشویم.

 

وی با اشاره به اینکه برخی از افشاگری‌ها در مفاسد اقتصادی، باندی و سیاسی است، گفت: گاها دولت‌ها علیه یکدیگر از افشاگری استفاده می‌کنند و بگم بگم‌هایی را مطرح می‌کنند که در این فضا و در شرایط اتهام زنی به یکدیگر، تکلیف مردم و نظام اسلامی به شکل شفاف مشخص نمی‌شود. لذا هر کسی ادعایی در خصوص فساد اقتصادی دارد باید مدرک خود را اعلام کند و قوه قضائیه نیز باید در صورت ادعای مدرک، مدرک را پیگیری و در صورتی که مدرکی وجود نداشت با این افراد برخورد کند. لذا یکی از دلایل ایجاد فضای افشاگری در این زمینه کوتاهی قوه قضائیه است.

 

وی افزود: اگر قوه قضائیه عادلانه، شفاف و قاطعانه باچنین فضایی برخورد کند در آن زمان دیگر شاهد بازی با عنوان افشاگری و رسانه‌ای شدن مفاسد اقتصادی که کمترین صدمه آن عادی شدن فساد اقتصادی است نخواهیم بود.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر در چنین شرایطی فساد اعلام شده دروغ باشد، مردم دیگر به راحتی به هر حرفی اعتماد نمی‌کنند و اگر در جامعه‌ای به کرار چنین افشاگری‌های نادرستی اتفاق بیفتد اعتماد به دستگاه‌های نظارتی در آن جامعه از دست می‌رود.

 

وی در پایان گفت: اگر قوه قضائیه به وظایف خود درست و به موقع عمل کند شاهد افشاگری دروغین در حوزه مفاسد اقتصادی نخواهیم بود. لذا مسئله مبارزه با مفاسد اقتصادی به نوع مواجهه ما با مفاسد اقتصادی بستگی  دارد.

 

 

 

snn.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا