کوثری در گفتگو با «خبرگزاری دانشجو»:

احتمالا مذاکرات به «توافق خوب» منتهی نمی‌شود/ طبق قانون هر نوع معاهده‌ای با غرب باید به تصویب مجلس برسد

بصیر،

در مورد مذاکرات ایران و ۱+۵ که در حال حاضر به منظور رسیدن به توافق جامع در جریان است و اینکه هر توافق نامه با ۱+۵ باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد اظهار داشت: در قانون اساسی آمده است که هرگاه توافق نامه‌ای با کشور بیگانه باید حتما به تصویب نمایندگان مجلس برسد در غیر این صورت مجلس آن را نخواهد پذیرفت.

وی تصریح کرد: در رابطه با موضوع هسته‌ای هم باید این موضوع صورت گرفته و توافق با طرف غربی در نهایت باید با تصویب مجلس شورای اسلامی باشد لذا این موضوع که تصویب توافق‌نامه باید با اختیار تیم مذاکره کننده باشد وجود ندارد و حتما باید در مجلس تصویب شود. به نظر میرسد که دولت زیر بار این موضوع نخواهد رفت و تنهایی تصمیم گیرنده خواهد بود اما ما توافقی را قبول داریم که مجلس در جرئیات آن باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا توافق نامه ژنو به تصویب مجلس نرسید، اظهار داشت: در واقع  تیم مذاکره کننده اعلام کرد که توافق نامه ژنو توافق نامه موقتی بود که به تصویب نمایندگان مجلس نرسید اما آنجا هم مجلس حرف داشت و باید در تمام جزئیات موافقت نامه قرار می گرفت که متاسفانه این کار صورت نگرفت. اینکه تفاهم یا توافقی صورت بگیرد فرقی ندارد و طبق قانون اساسی هر نوع معاهده ای با غرب باید با  تصویب نمایندگان صورت بگیرد. چراکه در امریکا نیز توافق با ایران هم باید در کنگره به تصویب برسد.

اسماعیل کوثری به ادعاهای مقامات آمریکایی در مذاکرات با ایران و اینکه فعالیت‌های هسته ای ایران را تعلیق کرده‌ایم، افزود: مقامات آمریکایی اظهارنظرات مختلفی بیان میکنند تا بتوانند مذاکرات را به نفع خود رقم ببزند و این گونه اظهارات در زمان مذاکرات طبیعی است، اما ما باید خطوط قرمز را رعایت کرده و همواره بر سر میز مذاکرات تاکید کنیم که تحریم ها باید یک جا برداشته شود تا در این صورت بتوانیم یک نتیجه نهایی داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: مجلس نیز بر یک مرحله ای بودن توافق تاکید دارد و توافقی غیر از این را نمی پذیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: به نظر می رسد که مذاکرات به نتیجه نرسد چرا که غربی ها همواره از خواسته‌های خود کوتاه نخواهند آمد و اگر توافقی هم صورت بگیرد، توافقی خوبی نخواهد بود.

 

 

 

snn.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا