از سوی محققان ایرانی صورت گرفت

ارائه پروتکل درمانی ضدسرطان برای جلوگیری از ذخیره آنتی‌اکسیدان‌ها در کبد

بصیر، دکتر حامد همیشه‌کار، از محققان این طرح تحقیقاتی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا تاکید کرد: این پروتکل درمانی، مانع ذخیره سازی مواد آنتی‌اکسیدان در کبد می‌شود.

وی درباره روند اجرای طرح با بیان این که در سال‌های اخیر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی اکسید گرافن مورد توجه محققان قرار گرفته است، گفت: با وجود آنکه داروهای خوراکی بهترین انتخاب برای دارورسانی است ولی بسیاری از ترکیبات دارویی با ساختار آروماتیک مانند آنتی اکسیدان‌ها، محلولیت پایینی در آب و مایعات بیولوژیک دستگاه گوارش دارند.

وی ادامه داد: این امر موجب کاهش مقدار و سرعت جذب این مواد دارویی از راه استفاده خوراکی و در نهایت منجر به محدودیت استفاده از آنها در درمان بیماری‌ها می‌شود.

همیشه کار، با اشاره به پروژه تحقیقاتی انجام شده در این زمینه، اظهار داشت: شیمیست‌های دانشگاه علوم پزشکی تبریز اخیرا اقدام به سنتز نانو گرافن اکساید کردند که در این مطالعات از این ماده به عنوان حامل جدید برای دارو رسانی خوراکی فلاوونوئیدها نظیر کوئرستین‌ها استفاده شد.

وی به بیان دلیل استفاده از این نانو مواد در این مطالعات پرداخت و یادآور شد: این مواد ساختارهای خاص تک بعدی مسطح در ابعاد نانو متری دارند و اجازه می‌دهند که ترکیبات دارویی بر روی آنها سوار شوند.

دانشیار مرکز تحقیقات کاربردی دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه از این نانو مواد به عنوان حامل کوئرستین برای دارو رسانی خوراکی استفاده شد، توضیح داد: کوئرستین‌ها آنتی اکسیدهای قوی هستند که خاصیت ضد سرطانی دارند و سلامت عمومی بدن را افزایش می‌دهند ولی مصرف این آنتی اکسیدان با مشکلاتی همراه است.

همیشه کار، عدم قابلیت حلالیت در آب را از جمله این مشکلات ذکر کرد و افزود: این ترکیبات دارای جذب کم در دستگاه گوارش است ضمن آنکه این مواد در کبد ذخیره می‌شوند و این در حالی است که استفاده از نانو ذرات موجب خواهد شد که ترکیبات آنتی اکسیدانی بدون آنکه در کبد ذخیره شوند در بخش خاصی از دستگاه گوارش قابل جذب شوند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر باید بررسی شود که زمانی که ماده کوئرستین سوار بر نانو گرافن اکساید می‌شود در آنزیم‌های بسیاری که در روده است دست نخورده باقی می‌ماند و جذب بدن می‌شود یا خیر که نتایج به دست آمده از این مطالعات نشان داد این حامل دارویی قادر است ترکیبات مورد نظر را به بدن برساند.

این محقق با تاکید بر اینکه آنتی اکسیدان‌ها پایداری کمی در برابر فرآیند اکسیداسیون دارند، گفت: استفاده از نانو ذرات موجب افزایش پایداری این مواد در برابر فرآیندهای اکسیداسیون می‌شود.

همیشه کار، با بیان این که آنتی اکسیدان‌های قوی می‌توانند به عنوان داروهای ضد سرطان به کار برده شوند، خاطر نشان کرد: نتایج این مطالعات می‌تواند به عنوان پروتکل درمانی این داروها مورد استفاده قرار گیرد.

این محقق با تاکید بر انجام تست‌های مربوط به سمیت این نانو ذرات بر روی رده‌های سلولی، ادامه داد: در مطالعات آینده لازم است تا سمیت طولانی مدت این نانو ذرات در مجاورت این ترکیبات مورد بررسی قرار گیرد.

وی همچنین با بیان اینکه این مطالعه یک پروژه تحقیقاتی بین رشته‌ای است، اظهار داشت: این پروژه تحقیقاتی با همکاری نازنین رحمانیان، ناصر ارسلانی و جعفر عزتی دولت آبادی اجرایی شده است.

 

 

 

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا