واکنش کاخ سفید به طرح نظارت کنگره بر توافق هسته ای

بصیر،نمایندگان کنگره  آمریکا طرحی به مجلس سنا ارائه کردند که به کنگره اجازه می‌دهد، هر گونه توافق هسته‌ ای با ایران را  بازبینی کند.

این طرح همچنین باراک اوباما، رئیس‌ جمهوری آمریکا را ملزم می‌کند، متن توافق هسته‌ ای احتمالی با ایران را به کنگره تحویل دهد.

باراک اوباما، رئیس‌ جمهوری  آمریکا پیشتر تهدید کرده بود، هر گونه طرح کنگره درباره تحریم یا نظارت بر توافق هسته‌ای ایران را وتو خواهد کرد.

با این حال، در صورتی که طرح نمایندگان آمریکا بتواند ۶۷ رأی مثبت بدست بیاورد، از وتوی رئیس‌ جمهوری این کشور مصون خواهد بود.

در مجلس سنا که اکثریت آن را  جمهوریخواهان تشکیل می‌دهند،اکنون ۵۴ نماینده جمهوریخواه  حاضرند که همگی به این طرح رأی مثبت خواهند داد.

خانم میهان در ادامه درباره مذاکرات هسته‌ ای ایران و گروه ۱+۵ گفت: «ما در هفته‌های نهایی مذاکرات بین‌المللی هستیم. باید به مذاکره‌ کنندگان ما بهترین فرصت را برای موفق شدن بدهیم.»

این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا مدعی شد که طرف مذاکره ایران به تهران پیشنهاد داده است که به این کشور امکان برخورداری از انرژی هسته‌ ای صلح‌ آمیز را می‌دهد. او مدعی شد اکنون ایران باید تصمیمات لازم را بگیرد.

سیزدهمین دور مذاکرات هسته‌ ای کشورمان و گروه ۱+۵ در حالی هفته گذشته در شهر ژنو به پایان رسید که دو طرف از پیشرفت در مذاکرات خبر دادند.

یک مقام ارشد آمریکایی پس از پایان این رایزنی‌ها با اشاره به پیشرفت‌ها در مذاکرات گفت، هنوز مسیر بسیاری تا رسیدن به توافق باقی مانده است.

ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نخستین بار در این رایزنی‌ها حضور یافتند.

دور بعدی این گفت‌ وگوهای ایران و ۱+۵ قرار است، دوم مارس (۱۱ اسفند) در شهر «مونترو» سوئیس آغاز شود.

پیش از آغاز این گفت‌ وگوها دیدارهای  دوجانبه‌ بین مقامات ایران و آمریکا برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا