بعد از حمله داعش به آثار تاريخي موصل

آثار تاريخي عراق به ايران پناه مي‌آورند

بصیر،

سيزدهمين گردهمايي سالانه باستان‌شناسي ايران و تجليل از پيشكسوتان باستان‌شناسي ايران كه روز گذشته در موزه ملي ايران برگزار شد، متأثر از تخريب آثار باستاني چندين هزار ساله عراق و البته محلي براي اعلام اين خبر رئيس سازمان ميراث فرهنگي بود كه احتمالاً ايران در بحبوحه روزهاي سخت عراق امانتدار آثار تاريخي اين كشور خواهد بود.
به گزارش «جوان»‌، روز گذشته سيزدهمين گردهمايي سالانه باستان‌شناسي ايران با حضور مسعود سلطاني‌فر معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي، سيد محمد بهشتي رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي كشور و جمعي از باستان‌شناسان داخلي و خارجي در موزه ملي ايران برگزار شد؛ برنامه‌اي كه هدف از برگزاري آن تجليل از پيشكسوتان باستان‌شناسي بود اما از همان ابتدا و تحت‌تأثير تخريب اشياي ارزشمند تاريخي موزه نينواي موصل عراق، محوريت سخنراني‌هاي اين مراسم بر شرايط و راهكارهاي نگهداري از اشياي تاريخي عراق در بحبوحه اين روزهاي سخت متمركز شد تا آنجا كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي در همان ابتدا تأسف خود را از تخريب صورت گرفته در موزه موصل اعلام كرد.
سلطاني‌فر اما در ادامه از ارسال نامه‌اي به ايرينا بوكووا، رئيس سازمان يونسكو و پيگيري او براي حفظ ميراث فرهنگي عراق و سوريه و ارسال نامه‌اي براي وزير گردشگري و فرهنگ عراق پرده برداشت؛ نامه‌اي كه وي در آن با گفت‌و‌گو با همتاي عراقي خود براي نگهداري و حفاظت اشياي تاريخي عراق در ايران اعلام آمادگي كرده است. سلطاني‌فر همچنين از تبادل سندي با وزير فرهنگ و گردشگري عراق خبر داد كه در آن چگونگي همكاري‌هاي في‌مابين ايران و عراق در زمينه حفظ ميراث فرهنگي و بخش گردشگري تبيين شده است. رئيس سازمان ميراث فرهنگي ايران اين را هم گفت كه از وزراي فرهنگ و گردشگري كشورهاي عضو كنفرانس اسلامي آيسسكو خواسته است تا از تمام توان خود در زمينه حفاظت از آثار تاريخي در معرض خطر عراق استفاده كنند. در اين مراسم محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور هم از اعلام آمادگي ايران به سازمان‌هاي جهاني جهت نجات آثار تاريخي عراق خبر داد و گفت: «ايران توانايي نجات‌بخشي آثار در معرض خطر كشور عراق را دارد و مي‌تواند اين آثار را به صورت امانت در اختيار بگيرد و بعد از اينكه آرامش به عراق بازگشت اين اشيا را نيز به عراق بازگرداند.»
اتفاق تلخ حمله داعش به موزه‌هاي شمال عراق و تخريب آثار تاريخي ارزشمند اين كشور باعث شد كه بخش‌هايي از سخنان رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي كشور هم بر اين حوادث متمركز شود. سيدمحمد بهشتي نيز در سخنان خود اتفاقات اخير را براي ايراني‌ها متأثركننده‌تر دانست، آن هم از اين جهت كه آثار صدمه‌ديده و تخريب‌شده در موزه‌هاي عراق به ايران نسبت نزديك‌تري دارند.
در اين مراسم مقامات سازمان ميراث فرهنگي ايران هرچند از نحوه انتقال اشياي تاريخي عراق به ايران و زمان و مكان نگهداري آن با قطعيت سخن نگفتند اما با توجه به اعلام آمادگي ايران به سازمان‌هاي جهاني جهت كمك به نجات‌بخشي اشياي تاريخي عراق و نيز تلاش سازمان يونسكو براي نجات هرچه زودتر اين اشيا و برگزاري نشست اضطراري شوراي امنيت براي حل اين معضل احتمالاً ايران خانه امن و امانتدار اشياي تاريخي عراق خواهد بود.
از طرفي ديگر سازمان ميراث فرهنگي روز گذشته به صورت رسمي اعلام كرد كه با ارسال سه نامه جداگانه به اياد امين مدني دبير كل سازمان همكاري‌هاي اسلام (OIC)، ايرينا بوكووا، مدير كل سازمان علمي، فرهنگي و آموزشي سازمان ملل متحد (يونسكو) و عادل فهد شرشاب وزير گردشگري و آثار باستاني عراق، آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي حفاظت و مرمت ميراث فرهنگي منقول و غيرمنقول كشور عراق اعلام كرده است.
در اين نامه‌ها تأكيد شده است: «‌خشونت‌هاي اخير كه از نسل‌كشي بشريت به نسل‌كشي فرهنگي شدت يافته است در حال تخريب ميراث كشور عراق است؛ ميراثي كه در واقع متعلق به تمامي ملت‌ها، اعصار و باورهاست.» مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي در اين نامه‌ها ضمن تأكيد بر مسئوليت ايران نسبت به حفاظت از اين ميراث ارزشمند بشري اظهار اميدواري كرده است كه با حمايت نهادها و سازمان‌هاي بين‌المللي، ميراث فرهنگي جهاني در معرض خطر كشور عراق حفظ و احيا شود. گروه داعش در روزهاي اخير ويدئوهايي منتشر كرد كه نشان مي‌داد افراد وابسته به اين گروه در حال تخريب ميراث فرهنگي و آثار باستاني موجود در موزه موصل عراق هستند. انتشار اين تصاوير با موجي از انزجار و محكوميت جهاني مواجه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا