ادبیات غیرآکادمیک زیباکلام در مناظره با 3 دانشجوی مازندرانی

از توهین به شهدا تا دزدخانه خواندن یک دولت!

بصیر، صبح امروز در سالن آمفی‌تئاتر علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران در بابلسر، مباحثه دانشجویی با عنوان: «عزت، اقتدار و منافع ملی با کدام راهبرد؛ تعامل و یا تقابل با استکبار جهانی» با حضور دکتر صادق زیباکلام، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و سید امیر سادات کرمی مسئول بررسی تحلیل بسیج دانشجویی استان مازندران، علی کتابچی دانشجوی کارشناسی کامپیوتر و سید کمیل موسوی، دانشجوی کارشناسی ارشد عمران برگزار شد.

در این مناظره که برای تمامی افراد به‎صورت برابر ۵ دقیقه را در نظر گرفته بودند، در ابتدا زیباکلام با حالتی تمسخرآمیز امام جمعه، فرمانده سپاه، مسئولان سیاسی شهر و اساتید را به هماورد طلبید و دانشجویان را در حد خود ندید و با ایجاد جو روانی منفی تعدادی دانشجو را با خود همراه ساخت.

در این مناظره زیباکلام سخنانی را به زبان آورد که جای تأمل بسیار دارد که از جمله آنها می‌توان به تربیت شهید باکری از سوی محمدرضا شاه اشاره کرد.

وی که با واکنش دانشجویان بسیجی همراه شد، نوع برخورد با خانواده این شهید بزرگوار را دستاویز خود قرار داد و به هوچی‌گری پرداخت.

زیباکلام از سوی این سه دانشجوی بسیجی بارها مورد سوال، انتقاد و پرسش قرار گرفت که در پاسخ به تمامی آنها، به جای حل موضوع ابهامات دیگری را وارد جریان کرد.

در واقع تکنیک سوال در پاسخ به سوال را در پیش گرفت و در این بین بارها با انتقاد مخالفان و حتی موافقان! خود روبه‌رو شد.

یکی از مباحثه‌کنندگان، زمانی که از خاتمی انتقاد کرد، وی به دفاع تمام‌قد از رئیس جمهور دولت اصلاحات درآمد و کشور دولت محمود احمدی‌نژاد را دزدخانه نامید.

در این لحظه یکی از دانشجویان مناظره‌کننده با اشاره به اینکه اگر دولت احمدی‌نژاد دزدخانه بود و با معاون وی با حکم ۵ سال زندان برخورد کردند، فقط برای ۵ روز یکی از سران اصلاحات به نام مهدی هاشمی رفسنجانی را زندانی کنند، آیا شماها می‌توانید این‌کار را انجام دهید که در این لحظه با سوت و کف دانشجویان بسیجی همراه بود.

البته در این بین فقط تعداد اندکی از دانشجویان طبقه دوم سالن آمفی‌تئاتر شعارهای اصلاح‌طلبانه سر‌می دادند که با شعار «مرگ بر آمریکا» دانشجویان بسیجی ساکت شدند.

نکته جالبی که در این مناظره به چشم می‌خورد، این بود که هم‌فکران و طرفداران زیباکلام از پاسخ‌های وی نیز قانع نمی‌شدند و خواستار پاسخگویی به سوالات مناظره‌کنندگان بسیجی بودند که در نهایت زیباکلام از آنها خواست که اجازه دهند تا خود کار را به پایان برساند.

در ادامه نماینده بسیج دانشجویی خطاب به زیباکلام گفت: «آقای زیباکلام اقتدار منطقه‌ای کنونی حاصل عملکرد روشنفکران شما است یا ژنرال‌های ما!» که زیبا کلام در این لحظه به حالت تمسخر نیشخندی زد.

یکی دیگر از سوالاتی که زیباکلام از پاسخ به آن طفره رفت این بود که: «منافع ملی از دیدگاه شما چیست و شما چطور آن را تعریف می‌کنید؟» همچنین دانشجوی مناظره‌کننده دیگری نیز پرسید که تا کجا باید به خط قرمز خود برگردیم و تا زانو در برابر غرب خم شویم که باز هم زیباکلام این سوالات را بیانیه و سخنرانی دانست و پاسخی برای آن نداشت.

در بخشی دیگر از این مناظره نماینده بسیج دانشجویی سوالی در زمینه پیشرفت ایران در بعد از انقلاب از زیباکلام مطرح کرد و باز هم پاسخی جز سکوت نشنید، این دانشجو گفت: «آقای دکتر! پیشرفت این کشور حاصل چکمه‌های باکری‌ها و همت‌ها است نه چکمه‌های آن قزاق بزدل و بی‌فرهنگ.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا