سفیر ایران در روسیه:

ساخت دومین نیروگاه اتمی ایران سال ۹۴ آغاز می شود/ سفر پوتین به تهران

بصیر،مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه در حاشیه دومین همایش بین‌المللی “نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران” که صبح امروز در دانشگاه علامه‌طباطبایی برگزار شد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا خبر لغو روادید بین ایران و روسیه صحت دارد؟ اظهار داشت: آنچه ما در موردش صحبت کردیم لغو روادید نبود، بلکه تسهیل اعطای روادید بین ایران و روسیه بوده است.

وی ادامه داد: بر این اساس یادداشت تفاهمی میان وزارت امور خارجه ایران و روسیه تهیه شده و به زودی امضا خواهد شد و براساس آن دریافت روادید برای تجار، بخش اقتصادی، گردشگران و محافل دانشگاهی به میزان زیادی تسهیل شده، چرا که نارضایتی‌هایی در زمینه دریافت ویزای ایران و روسیه وجود دارد و این تفاهم‌نامه این نارضایتی‌ها را برطرف خواهد کرد.

امضای توافق‌نامه تسهیل روادید میان ایران و روسیه

سفیر ایران در مسکو افزود: امیدوار هستیم این تفاهم‌نامه باعث تسهیل رفت و آمدها شود، البته در سال گذشته نیز تعداد گردشگران بین دو کشور نیز افزایش داشته و آنچه امروز آماده امضا بین ایران و روسیه است، تفاهم‌نامه تسهیل اعطای روادید میان دو کشور است.

نقش روسیه در پرونده هسته‌ای ایران بدون تردید مثبت و تعدیل‌کننده بوده است

سنایی درباره اخباری مبنی بر خرید موشک بین ایران و روسیه، گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم.

وی درباره نقش روسیه در پرونده هسته‌ای ایران، تاکید کرد: نقش روسیه در پرونده هسته‌ای ایران بدون تردید و در طول سال‌های گذشته مثبت و تعدیل‌کننده بوده، البته عملکرد روسیه در گروه‌های مختلف متفاوت بوده و همیشه تعدیل‌کننده بوده، یعنی سعی کرده فشارهایی که بر ایران وجود داشته را تعدیل کند.

سفیر تهران در مسکو ادامه داد: در گذشته و حال نقش روسیه تعدیل کننده بوده و امیدواریم در ماه‌های پیش رو این نقش مثبت تقویت شود. البته گفت‌وگوی جدی میان ایران و روسیه در قالب ۱+۵ و گفت‌وگوهای دوجانبه ادامه دارد.

سنایی با اشاره به یادداشت تفاهم میان ایران و روسیه، گفت: یادداشت تفاهمی نیز در ماه نوامبر بین روسای سازمان‌های انرژی اتمی ایران و روسیه امضا شد و این یادداشت دارای اهمیت است، چرا که امضای این یادداشت و برداشتن قدم‌هایی برای اجرای آن برای دستیابی به توافق هسته‌ای بسیار کمک کننده خواهد بود.

امیدوارم در شهریورماه سال آینده کار ساخت نیروگاه شماره ۲ بوشهر آغاز شود

سفیر ایران در مسکو درباره قرارداد مشترک سوخت بین ایران و روسیه، گفت: این یادداشت تفاهمی است که در ۱۱ نوامبر بین سازمان انرژی اتمی ایران و روسیه ۳ سند امضا شد که یکی از آنها موافقت‌نامه همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای بود و این تمدید موافقت‌نامه‌ای بود که در اوایل دهه ۹۰ امضا شده بود؛ سند دوم مربوط به قرارداد ساخت نیروگاه اتمی بوشهر ۲ و ۳ بود که تمهیدات کلنگ‌زنی و شروع به کار آن فراهم می‌شود و امیدوارم در شهریورماه سال آینده به صورت رسمی کار ساخت نیروگاه شماره ۲ بوشهر آغاز شود.

وی ادامه داد: یادداشت تفاهمی در مجموعه این سند در زمینه تولید مشترک سوخت بین دو کشور وجود دارد که این قدم بسیار مهمی در تعمیق همکاری‌های هسته‌ای بین دو کشور محسوب می‌شود و این سند در روند گفت‌وگوها با ۱+۵ نیز بسیار مورد توجه است.

سنایی درباره جزئیات این سند گفت: براساس این سند ایران و روسیه بنا دارند با همکاری یکدیگر در ایران سوخت مشترک تولید کنند و این در راستای برنامه‌های دراز مدتی است که جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولید سوخت هسته‌ای فعالیت می‌کند.

سفر پوتین به تهران در حال بررسی است

سفیر ایران در مسکو درباره سفر پوتین به تهران، یادآور شد: سفر پوتین به تهران در حال بررسی است و با دیدگاه مثبتی بررسی می‌شود، اما تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده و تاریخی به ما اعلام نشده است. رفت و‌ آمدهای مقامات دو کشور بسیار گرم است و در یکی دو ماهه اخیر رئیس مجلس روسیه و وزیر دفاع این کشور به ایران آمدند و از جانب ایران نیز این تعاملات و رفت و‌ آمدها ادامه دارد.

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا