تست حد و سطح روی کاوشگر خلیج فارس/ دو ویژگی خاص کاوشگر

بصیر،این کشتی اقیانوس پیما قادر است تا عمق ۳ هزار متری از رسوبات کف دریاها و اقیانوس‌ها نمونه برداری کند و بسیاری از آنالیزها و آزمایش‌ها را نیز انجام دهد ضمن اینکه، طراحی، تولید قطعات و نیز استفاده از توان مهندسی داخلی و بومی سازی فناوری تولید را می توان مهمترین ویژگی این اقیانوس پیما دانست چرا که با نمونه های خارجی آن تفاوتی ندارد.

به گفته عباس نوبختی، مجری طرح ساخت اقیانوس پیمای خلیج فارس، بسیاری از بخش های این کاوشگر در داخل کشور ساخته شده است و بخش هایی که از خارج کشور تامین می‌شود به دلیل نبود صرفه اقتصادی برای تولید بوده است و نباید آن را به دلیل نداشتن تکنولوژی تولید دانست. از این رو می‌توان مدعی بود که ساخت کاوش گر اقیانوس پیمای خلیج فارس، محصولی کاملا ایرانی و بومی است که از سوی متخصصان در مراحل پایانی ساخت قرار دارد.

مجری طرح کاوشگر خلیج فارس گفت: کشتی در مرحله ای است که باید تست های حد و سطح  یعنی تست های بندر و دریا روی آن انجام گیرد. وی درباره نصب تجهیزات روی کشتی نیز گفت: با تامین اعتبار از سوی دولت این تجهیزات نیز روی کاوشگر نصب خواهد شد.

ویژگی‌های دینامیکی این شناور مشابه سایر شناورهای در حال استفاده در جهان است و از این نظر تفاوتی با دیگر شناورهای تحقیقاتی و اقیانوس پیماهای ساخته شده در غرب وجود ندارد که این موضوع را می توان افتخاری بزرگ برای کارشناسان و متخصصان فعال در این حوزه دانست.

این کاوشگر قادر است علاوه بر ماندگاری ۴۵ روزه در دریا، لایه های بسیار عمیق اقیانوس را مورد مطالعه خود قرار دهد که اینک شناورهای موجود در کشور قادر به انجام این کار نیستند.

تامین ابزارهای موردنیاز برای انجام فعالیت‌های اقیانوس‌شناسی و تحقیقاتی از دلایل تولید شناور اقیانوس‌پیمای خلیج فارس در مقیاس ملی بوده است که با بهره‌برداری آن، ایران به یکی از قطب‌های تحقیقاتی در منطقه تبدیل خواهد شد.

کشتی‌های اقیانوس پیما با کارکردهای تحقیقاتی از جمله نیازهای امروز کشورها برای مطالعه اقلیم دریا و نیز اجرای برنامه‌های علمی با هدف شناخت بیشتر از این اقلیم با رویکرد شناخت از ظرفیت‌های بی نظیر دریا در علوم مختلف همواره به عنوان یک اولویت مورد توجه کشورها قرار داشته است.

هم اینک و بر اساس آمارهای موجود ۶۰ کشور جهان که عمدتا از کشورهای توسعه یافته و دارای توانایی بالای علمی هستند، از کاوشگرها و اقیانوس پیماهای تحقیقاتی به منظور بررسی دریا استفاده می‌کنند به گونه‌ای که کاوشگرها توانسته‌اند، اطلاعات ذی قیمت و بی نظیری را در مورد اقیانوس‌ها، موجودات ساکن در آن، بستر دریا، شناسایی منابع غذایی دریایی، هیدروگرافی، ژئوتکنیک دریایی، بستر شناسی، تحقیقات محیط زیست دریایی و مشخصات عمومی آب‌های هر منطقه دریایی ارائه کنند.

با توجه به این کارکردها، در سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، تاکید مقام معظم رهبری در قرار گرفتن ایران به عنوان سرآمد منطقه در حوزه‌های مختلف به خصوص در حوزه علمی، کارشناسان و متخصصان کشور در حوزه صنایع دریایی را بر آن داشت، ایران را از این فناوری بهره مند سازند و راه را برای تحقق عینی فرامین مقام معظم رهبری فراهم سازند و از این رو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در اقدامی منسجم کوشید با برنامه‌ریزی عملیاتی مدون نیازهای محققان و دانشمندان ایرانی را در این بخش شناسایی و برای برطرف کردن آن اقدام کند.

تولید نخستین اقیانوس پیمای کاوشگر با نام خلیج فارس، از اقداماتی بود که به صورت عملی برای تبدیل ایران به قطب علمی منطقه مورد توجه قرار گرفت و با حمایت ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان صنایع دریایی کشور، فرایند ساخت این کاوشگر برای تحقیق در آب‌های عمیق آغاز شد.

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا