بیانیه شورای امنیت همزمان با جنجال سخنرانی نتانیاهو/ تحریم سخنرانی توسط ۳۵ نماینده کنگره

بصیر،

به نقل از سی ان ان، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی وارد آمریکا شده است و قصد دارد پیام قدرتمندانه ای بفرستد؛ نتانیاهو، امروزعصر یکشنبه وارد شهر واشنگتن شد و قرار است فردا درباره تهدید هسته ای ایران در کنگره آمریکا سخنرانی کند.
نتانیاهو امیدوار است قانونگذاران آمریکا، مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق(هسته ای) با ایران  در پایان ماه مارس را به تأخیر بیندازند. نتانیاهو همچنین پیش از آمدن به کنگره آمریکا، برای بزرگترین گروه لابی کننده هوادار رژیم صهیونیستی (ایپک) سخنرانی خواهد کرد.
نتانیاهو پیش از آنکه از رژیم صهیونیستی عزیمت کند، سفر خود را حیاتی توصیف کرد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت:« من برای مأموریتی سرنوشت ساز و چه بسا تاریخی، اینجا را به مقصد واشنگتن ترک می کنم. حس می کنم پیام رسانِ همه مردم رژیم صهیونیستی هستم، حتی کسانیکه با من توافق ندارند.  از جانب همه یهودیان، عمیقاً نگران امنیت همه شهروندان رژیم صهیونیستی، سرنوشت ملت و آینده مردم خود هستم. هر آنچه در توان داشته باشم به کار می گیرم تا آینده ما تضمین شده باشد».
بیش از سی نماینده دموکرات آمریکا قصد دارند سخنرانی نتانیاهو در کنگره را تحریم کنند. یک سناتور برجسته آمریکایی که خودش نیز یهودی است، گفت در سخنرانی شرکت می کند؛ با وجود این، سناتور دایان فاینشتاین به ادعای نتانیاهو که گفته بود به نمایندگی از همه یهودیان دنیا سخنرانی می کند، واکنش نشان داد. فاینِشتاین در پاسخ به این سؤال که آیا اظهارات نتانیاهو مبنی بر اینکه نماینده همه یهودیان است، شما را می رنجاند، گفت: «بله، من این اظهارات را نشانه تکبر می دانم؛  در جامعه یهودیان نیز مانند دیگر جوامع، دیدگاه های مختلفی وجود دارد. بنابراین، تصور می کنم تکبر شایسته رژیم صهیونیستی نیست».
گروهی به نمایندگی از حدود دویست فرمانده سابق ارتش رژیم صهیونیستی از نتانیاهو خواسته اند سخنرانی خود را لغو کند و به جای اقدام ضد رئیس جمهور آمریکا، با او همکاری کند.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا چند روز پیش تندترین انتقاد را علیه نتانیاهو مطرح کرد و گفت سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره که بدون اطلاع و کسب موافقت دولت آمریکا انجام می گیرد به تار و پود مناسبات واشنگتن و تل آویو لطمه وارد می کند.

با این حال ، چند روز بعد از سخنان مشاور امنیت ملی آمریکا شورای امنیت ملی این کشور بیانیه ای صادر کرده است تا ثابت کند واشنگتن همچنان اصلی ترین حامی سیاسی ، اقتصادی و نظامی رژیم صهیونیستی است.

برخی شواهد نشان می دهد که اگر در این روابط خللی ایجاد نشده بود،عالی ترین نهاد مشورتی رییس جمهوری آمریکا در عرصه سیاست خارجی و سیاست امنیتی ضرورتی احساس نمی کرد تا حمایت های دولت کنونی آمریکا از رژیم صهیونیستی را ثابت کند.

همزمانی انتقادات بی سابقه مقامات آمریکایی از نخست وزیر رژیم صهیونیستی و بیانیه شورای امنیت ملی آمریکا نشان می دهد که آمریکا و رژیم صهیونیستی همچنان دو متحد استراتژیک باقی مانده اند؛ هر چند که میان سران دو طرف ، دلخوری هایی بروز کرده است. از دید مقامات آمریکایی ، حفظ موجودیت رژیم صهیونیستی در صدر اولویت های واشنگتن قرار دارد و آمریکا برای دفاع از این رژیم هر آنچه در توان داشته باشد به کار خواهد گرفت ؛ حتی اگر در این میان منافع ملی آمریکا نیز قربانی شود.

البته دموکرات های آمریکایی و جریان لیبرالی لابی های رژیم صهیونیستی در آمریکا نظیر ” جی استریت ” نگران هستند که تندروی ها و افراط کاری های نتانیاهو و متحدان فوق افراطی وی در رژیم صهیونیستی ، در نهایت این رژیم را در انزوای سیاسی قرار دهد و جهان را علیه قانون شکنی ها و جنایات صهیونیست ها بسیج نماید. به همین دلیل دولت اوباما حداقل در ظاهر بارها با ادامه ساخت شهرک های صهیونیست نشین در سرزمین های فلسطین مخالفت کرده و دیدگاه نتانیاهو در خصوص روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ را رد کرده است.

با این حال ، آنچه در صحنه عمل در جریان است اینکه فارغ از اختلافات شخصی اوباما و نتانیاهو ، آمریکا همچنان پشتیبان اصلی رژیم صهیونیستی به شمار می آید. البته این حمایت های بی وقفه موجب نشده است تا نتانیاهو در برابر اوباما، عرف دیپلماتیک را رعایت کند.

مسلما اگر در مدت شش سال ریاست جمهوری اوباما بیش از ۲۲ میلیارد کمک نظامی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار نمی گرفت و چندین پیش نویس قطعنامه شورای امنیت وتو نمی شد ؛ اکنون نخست وزیر همین رژیم جرات نمی کرد بدون اطلاع رییس جمهوری آمریکا و به دعوت رقبای سیاسی وی به کنگره این کشور برود تا یکی از عمده ترین اقدامات سیاست خارجی دولت دولت کنونی آمریکا را به چالش بکشد

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا