بعیض میان قشر تحصیلکرده تاره به دوران رسیده و کارمندان فرهیخته دولت!

بصیر،۱۰ اسفند ماه روز تجمع معلمان و فرهنگیان سراسر کشور بود. این روز معلمان و بازنشستگان حوزه‌های آموزشی آموزش پرورش در پایتخت مقابل خانه ملت و در شهرستان مقابل ادارات آموزش و پرورش تجمع کردند.

 

 

 

منابع خبر استانی خبر تجمع برخی از معلمان در استان‌های خراسان رضوی، لرستان، هرمزگان کردستان، خوزستان، فارس و قزوین را دادند. این تجمع یک درخواست غیر سیاسی داشت و آن هم برداشته شدن تبعیض میان فرهنگیان آموزش و پرورش با کارمندان دولت بود.

 

معلمان معترض در تهران دلیل اعتراض خود را تبعیض‌های صورت گرفته در سیستم آموزش کشور و اجرانشدن بندهایی از قانون خدمات کشوری مرتبط با کارکنان دولت اعلام کردند.

 

یکی از معلمان که در مقابل اداره آموزش و پرورش قزوین حضور داشت، دربارهٔ دلایل این تجمع گفت: تبعیض‌های صورت گرفته در سیستم آموزشی کشور بین فرهنگیان و همچنین اجرا نشدن قانون خدمات کشوری که منجر به تبعیض‌های گسترده بین فرهنگیان و کارکنان دولت شده است از دلایل اصلی این تجمع سراسری است.

 

در این این تجمع که بدون سر دادن شعاری بر پا شد، هیچکس صحبتی نداشت، اما چند تن از تجمع‌کنندگان دست نوشته‌هایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود «حقوق ما هیچ تناسبی با تورم ندارد.»

 

 

 

یک معلم دیگر در این تجمع گفت: «من وقی خودم را با کارمندان ارگان‌های دیگر مقایسه می‌کنم می‌بینم که در حقم اجحاف شده است. اگر شما یک معلم بازنشسته را در کنار یک بازنشسته بانک یا ارگان‌های دیگر قرار دهید به آسانی می‌توانید بفهمید که معلم چقدر فرسوده‌تر از دیگران است».

 

علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، هم تنها واکنش غیرمستقیمی که به تجمع روز گذشته معلمان نشان داد، این بود که امروز وعده داده “بخش قابل توجهی از معوقات معلمان تا پایان سال پرداخت می شود”! وعده ای که بعید است معلمان به آن اعتماد کنند، چرا که تا پایان سال فقط سه هفته باقی مانده است و مشخص نیست وزیر از کجا می خواهد دست کم پنج هزار میلیارد تومان کسری بودجه وزارتخانه خود را که بخش قابل توجهی از آن مربوط به معوقات پرسنلی است، تامین کند.

 

البته گفته شده قبل از این اعتراض معلمان یک نامه بلند بالا که ۶۰۰۰ امضا زیر آن نقش بسته بود، برای رئیس مجلس نوشته اند که در آن آمده است:

 

“معلمان کشور در تامین نیازهای اولیه زندگی خود درمانده‌اند و عموما زیر خط فقر به سر می‌بند و این امر به منزلت آن‌ها آسیب زده است.”

 

 

 

گفتنی است معلمان حاضر در تجمعات اعتراضی روز گذشته ضمن تاکید بر اجرای کامل نظام و حقوق هماهنگ کارکنان دولت، خواستار اجرای فوری و بی‌قید و شرط بند ۵ مادهٔ ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری هستند که به دولت اجازه می‌دهد برای مشاغل هم سطح کاردانی حداکثر ۷۰۰ امتیاز برای کار‌شناسی ۱۵۰۰ و برای کار‌شناسی ارشد به بالا ۲۰۰۰ امتیاز برای افزایش فوق العاده شغل در نظر بگیرد. تجمع کنندگان همچنین به میزان بودجهٔ در نظر گرفته شده برای آموزش و پرورش در سال ۹۴ نیز معترضند.

 

حال باید دید دولت تدبیر و امید چه تدبیری برای این مشکل اتخاذ می‌کند و چگونه پایه حقوق یک معلم دانشجوی دکتری از ۱ میلیون ۲۰۰ هزار تومان افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تا معلمی در شغل دومش به راننده تاکسی و یا آشپزی در رستوران روی نیاورد.

 

یکی از معلمان رشته عربی که شب‌ها مجبور است در آژانس‌های اتومبیل فعالیت کند، می‌گفت: مجبورم شب‌ها همسر و فرزندانم را  در خانه تنها بگذرام تا بتوانم با درآمد شغل دوم،  زندگی را زیر خط فقر بگذرانم.

 

هم اکنون صبر و حوصله کسانی که از وزیر و همکارانش دفاع کردند،‌ به سر رسیده است و آنان خوستار مطالبات خود هستند و می‌خواهند تا تبعیضی که میان آنان و کارکنان دولت وجود دارد ، برداشته شود.

 

 

snn.ir

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا