واکنش اوباما به طرح “اعمال نظر کنگره” چه خواهد بود

بصیر،ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشستی خبری که پس از سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا برگزار شد، سخنان بنیامین نتانیاهو را لفاظی صرف و عاری از هرگونه ایده مشخص خواند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه آمریکا نوشت: هارف روز گذشته (سه شنبه) طی نشست خبری در پاسخ پرسشی درباره سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه مذاکرات هسته ای غرب با ایران گفت: امروز هیچ نظر جدیدی در سخنان نتانیاهو نشنیدیم و مهمتر این که حتی یک ایده جایگزین از وی دریافت نکردیم. نتانیاهو فقط به صورت کلی از یک توافق خوب سخن گفت اما درباره ویژگی های آن هیچ حرفی نزد. سخنان او نوعی ارائه فرضیه و در حقیقت لفاظی بود و دیگر هیچ.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد که نتانیاهو درباره ماهیت ایده هایش و یا چگونگی تلاش های ما وارد جزییات نشد. این امری بسیار پیچیده، فنی و ظریف است. در این خصوص تنها یک معادله وجود ندارد، بلکه موازنه و معادله های متعددی وجود دارد که می توانند شما را به مجموعه ای از فاکتورها و در نهایت به یک سال زمان گریز هسته ای برسانند. اقدام نظامی این روند را به عقب برمی گرداند و شفافیتی نیز که در صدد آن در این توافق هستیم، وجود نخواهد داشت.

خبرنگاری از هارف درمورد اینکه اگر توافق هسته ای جامع حاصل شود و ایران به تمامی تعهداتش در قبال آن پایبند باشد، برنامه هسته ای این کشور در پایان بازه زمانی، مشروعیت می یابد و ایران عضو برخوردار از برنامه غنی سازی بومی در ان پی تی خواهد بود؟پرسید.

وی در پاسخ گفت: مخالفتی نداریم. ما همواره گفته ایم که آنها می توانند یک برنامه غنی سازی بومی با ماهیت صلح آمیز داشته باشند. اما محدودیت هایی هم وجود دارد.

هارف ادامه داد که پرسش های زیادی نیز درباره موشک ها مطرح می شود. توافقنامه جامع درباره موشک ها نخواهد بود. بلکه توافقی هسته ای است. ما راه های مختلفی برای برخورد و یا مقابله با برنامه موشک های بالستیک داریم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به خبرنگاری که جویای نظر او درباره اشتباه بودن سخنرانی نتانیاهو شد، گفت، آنچه می دانم این است که رییس من (وزیر خارجه) تاکنون فرصت مشاهده سخنرانی را نداشته است زیرا او سرگرم مذاکره برای توافق است. کسانی که می گویند فرمولی جادویی دارند که ما نداریم، نگاه واقع بینانه ای به شرایط ندارند.

وی ادامه داد که اگر مذاکرات فروبپاشد و یا متوقف شود، برنامه ایران احتمالا بار دیگر ادامه می یابد. هرگاه مذاکرات شکست خورده است، برنامه ایران پیشرفت کرده است و زمانی که ما به مذاکره بازمی گردیم، حقایق میدانی تغییر کرده اند. بنا بر این تصور می کنم درباره این که دنبال چه هستیم و در خصوص ماهیت سایر گزینه ها البته نه در دنیای خیال و در جهانی عاری از جزییات، بلکه در عالم واقع، باید بسیار آگاه باشیم. این کاری است که سرگرم انجام آن هستیم.

هارف درباره تصمیم برخی نمایندگان سنا برای ارائه طرحی درباره اعمال نظر کنگره در خصوص هر توافق هسته ای با ایران، گفت: اگر چنین طرحی تصویب شود و در اختیار رییس جمهوری قرار گیرد، آن را وتو خواهد کرد. ما در حالی که سرگرم مذاکره با ایرانی ها هستیم، هیچ مصوبه جدیدی را همچون مورد یاد شده که می تواند گفت وگوها را تحت تاثیر قرار دهد و به واقع به آن صدمه بزند و به نظرم کنگره هم چنین چیزی را نمی خواهد، حمایت نخواهیم کرد.

وی همچنین درباره تاثیر سخنرانی نتانیاهو بر تلاش دولت آمریکا برای جلب موافقت کنگره با توافق هسته ای گفت: در خصوص طرح مورد نظر کنگره، گفته ایم که از آن به ویژه زمانی که مشغول مذاکره هستیم، حمایت نخواهیم کرد. اما اگر بخواهیم گسترده تر سخن بگوییم، گفت و گوهایی با اعضای کنگره داشته ایم تا ابراز نگرانی های آنها را بشنویم و در جهت رفع آنها اقدام کنیم. ما می دانیم که آنها پرسش های زیادی همچون سایر افراد دارند. اما از برخی از نمایندگان کنگره شنیده ایم و حتی علنی ابراز شده است که آنها نیز گزینه های زیادی از نتانیاهو نشنیدند. از این رو، این مکالمه ادامه دارد.

هارف در بخش دیگری از سخنانش گفت: نتانیاهو هیچ پیشنهادی در سخنرانی اش ارائه نکرد. ما نظرات مشابهی را از او درباره طرح اقدام مشترک شنیدیم. او سخنرانی هایی را در این زمینه که طرح یاد شده توافقی تاریخی برای ایران می باشد، ایراد کرده است. با این حال حتی تعدادی از مقامات اطلاعاتی اسراییل طرح اقدام مشترک را یک موفقیت می دانند.

وی افزود ما معتقدیم که توافقنامه ای را که در حال گفت و گو برای رسیدن به آن هستیم، شفافیت بی سابقه ای را در خصوص برنامه هسته ای آنها در اختیار ما می گذارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره رسیدن به ضرب الاجل پایان ماه مارس هم گفت: این هدفی است که سرگرم کار برای رسیدن به آن هستیم و معتقدیم که به آن نایل خواهیم شد. کار زیادی در این راستا باید انجام شود.

وی در خصوص برداشت از سخنانش مبنی بر این که سخنرانی نتانیاهو به مذاکرات اثر نخواهد کرد و تاثیری بر روند رسیدن به توافق با ایران نخواهد داشت، گفت: بار دیگر می گویم که در اتاق مذاکره، این طرف ها هستند که سر میز مذاکره عملا برای رسیدن به هدف تلاش می کنند و ما هم روی این امر متمرکز هستیم. این محور تمرکز به خاطر سخنرانی نتانیاهو تغییر نکرده و این کانون تمرکز همیشگی ماست. کف مطالبات ما تغییر نکرده است.

 

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا