سخنرانی نتانیاهو در کنگره ؛ خشم آمریکایی ها ، دست رد رسانه ها

بصیر،

کاخ سفید پیش از این یکی از دلایل مخالفت با سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا را استفاده تبلیغاتی انتخاباتی او ذکر و در بیانیه ای اعلام کرده بود که واشنگتن به هیچ شخصیتی در جهان که در آستانه برگزاری انتخابات باشد، تریبون نمی دهد.

سخنرانی نتانیاهو در کنگره ؛ خشم آمریکایی ها ، دست رد رسانه ها
همچنین جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه (اول مارس ، ۱۰ اسفند) در مصاحبه با تلویزیون ABC گفت: دیدار و سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا نباید تبدیل به فوتبال سیاسی بزرگ شود.
در ادبیات سیاسی آمریکا فوتبال سیاسی به موضوعی گفته می شود که احزاب سیاسی مخالف در موردش بحث می کنند و از آن بیش از آنچه که در اصل سیاسی باشد، موضوعی سیاسی می سازند.
خبرگزاری فرانس پرس هم نوشت: در مراسم سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا نزدیک به ۵۰ تن از نمایندگان دمکرات این نشست را تحریم کرده بودند.
کاخ سفید هم اعلام کرد که باراک اوباما این سخنرانی را تماشا نکرد و همزمان با سخنرانی نتانیاهو، با برخی از روسای جمهوری غرب درمورد اوکراین به تبادل نظر پرداخت.
بسیاری از تحلیلگران آمریکا این موضعگیری کاخ سفید را بی اعتنایی دولت آمریکا به سخنان نتانیاهو و به نوعی بی ارزش بودن این سخنان ارزیابی کردند.
روزنامه واشنگتن پست و شبکه بی بی سی هم اعلام کردند: باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در واکنش به سخنرانی جنجالی نتانیاهو در کنگره آمریکا علیه توافق احتمالی اتمی با ایران گفت که این سخنرانی هیچ حرف تازه ای نداشت و نتانیاهو هیچ راه جایگزین عملی ارائه نکرد.
بر اساس این گزارش: اوباما گفت که سخنرانی نتانیاهو را زنده تماشا نکرده اما بعدا متن آن را دیده است.
اوباما گفت : که هنوز توافقی با ایران به دست نیامده اما اگر موفق شویم آن وقت در واقع این بهترین توافق ممکن برای جلوگیری از دست یافتن ایران به بمب اتمی خواهد بود.
سخنان نتانیاهو و پاسخ اوباما در شرایطی منتشر شد که وزیران امور خارجه ایران و آمریکا به همراه رییس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا در سوییس با هدف دست یافتن به توافق جامع اتمی مشغول گفت و گو بودند.
خبرگزاری فلسطینی صفا نیز درگزارشی با عنوان نتانیاهو؛ گریه در برابر کنگره و نگاه به نخست وزیری – گزارش داد: نتانیاهو به بهانه توافق هسته ای ایران در برابر کنگره تظاهر به گریه کرد اما با این سخنرانی به دور چهارم نخست وزیری خود در رژیم صهیونیستی چشم دوخته است.

سخنرانی نتانیاهو در کنگره ؛ خشم آمریکایی ها ، دست رد رسانه ها
این خبرگزاری با پوشش کامل سخنان روز سه شنبه نخست وزیر رژیم صهیونیستی در برابر کنگره آمریکا نوشت: نتانیاهو تلاش کرد ایران را خرابکار نشان دهد و با دستمایه قرار دادن موضوع توافق هسته ای به استفاده تبلیغاتی خود از تریبون کنگره پرداخت.
این خبرگزاری تصریح کرد: نتانیاهو در مقابل کنگره آمریکا اشک می ریزد این در حالی است که وی چشم خود را به دوره بعدی نخست وزیری رژیم صهیونیستی دوخته است.
نتانیاهو منتقد مذاکرات آمریکا با ایران در مورد برنامه هسته ای این کشور است و برخی دموکرات های آمریکایی بیم دارند که وی از این فرصت برای کارزار انتخاباتی اش بهره گیرد.
کمتر از دو هفته دیگر (۱۷ مارس/ ۲۶ اسفند) قرار است انتخابات زودهنگام کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) برگزار شود.
۱۱ آذر گذشته، نخست وزیر رژیم صهیونیستی کابینه اش را بعد از اخراج زیپی لیونی (وزیر دادگستری) و یائیر لپید (وزیر دارایی) منحل و اعلام کرد که انتخابات زودهنگام پارلمانی برگزار می کند.
پایگاه خبری شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ نیز در بارتاب سخنرانی روز سه شنبه نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا نوشت: وی در سخنرانی خود که قابل پیش بینی هم بود و موجب چالش رییس جمهوری آمریکا هم شده خواستار مقابله با برنامه هسته ای ایران شد.
این شبکه فرانسوی در بخش دیگری گزارش داد: نتانیاهو در این سفر به واشنگتن با هرگونه توافق هسته ای گروه ۱+۵ با ایران مخالفت کرد.
به نوشته شبکه خبری فرانس ۲۴، نتانیاهو در حالی درکنگره آمریکا سخنرانی می کرد که محمدجواد ظریف و جان کری وزیران امورخارجه ایران و آمریکا در سوییس برای دستیابی به یک راه حل جامع در خصوص برنامه هسته ای ایران سرگرم گفت وگو هستند.
نتانیاهو مدعی شد که توافق مورد نظر غرب نه تنها جلوی دست یافتن ایران به بمب اتمی را نمی گیرد، بلکه راه آن را هموار می کند.
این درحالیست که سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم در اظهاراتی اذعان کرد که نمی توان دانش فناوری اتمی را از جمهوری اسلامی ایران گرفت و تحریم ها مانع از پیشروی فعالیت های هسته ای ایران نشده است و آمریکا به دنبال توافق جامع با ایران است.
مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز ادعاهای ایران هراسانه نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا را یک نمایش پر فریب و بخشی از تبلیغات انتخاباتی تندروها در تل آویو دانست.

خشم آمریکایی ها از سخنان نتانیاهو در کنگره
نماینده ایالت اورگن در موضع گیری شدید الحن علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی  ناتوانی نتانیاهو در مذاکره با فلسطینی ها را به  رخ  او کشید. وی گفت : من شش هفته پیش به صراحت گفته بودم که قصد ندارم چیزی را مورد تکریم قرار دهم که نوعی بازی سیاسی است.
وی افزود: ” من نوزده سال است که در کنگره هستم، من به هشدار آمیز ترین  پیش بینی های نتانیاهو گوش کردم، من از نتانیاهو شنیدم که هدایت کننده ی جنگ عراق بود، درحالیکه جنگ عراق بزرگترین و تنها اشتباه تاریخ آمریکا بود،این جنگ تریلیون ها دلار هزینه ایجاد کرد و جان صدها هزار نفر را گرفت.میزان صحت سخنان نتانیاهو درحدی است که اکنون ایران  کنترل چهار کشور را در دست دارد. ”
نماینده  ایالت ورمونت ” پتیر ولچ ” هم در نشست خبری خود در واکنش به اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: ” من درحالی از جلسه ی سخنرانی بیرون آمدم که ناامید بودم. یک ایران هسته ای دیگر روی میز قرار ندارد، رئیس جمهور آمریکا به صراحت این مسئله را بیان کرده است. موضع رئیس جمهور این است که نرسیدن به توافق بهتر از رسیدن به توافق بد است. من از نخست وزیر اسرائیل شنیدم که نرسیدن به توافق بهتر از هرگونه توافقی است. من از نخست وزیر نشنیدم که طرح جایگزین و پلان « بی » را ارائه کند. اگر ما هیچ مذاکره ای نداشته باشیم راه حل جایگزین چیست؟ آیا منظور وی حملات نظامی است ؟ چه کسی در این حملات حضور خواهد داشت؟آیا منظورش این است که توصیه های او درباره ایران را همانند توصیه هایش درباره ی عراق گوش کنیم؟ بزرگترین اشتباه بلند مدتی که نخست وزیر مرتکب شد این بود که وی از تلاش جان بینر حمایت کرد درحالیکه او(جان بینر)  رئیس جمهور آمریکا را مورد سرزنش  قرار داد. ”

عضو سابق کنگره آمریکا نیک رحال نیز در گفتگو با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره را اشتباه خواند  و گفت : ” دولت آمریکا به روند مثبت خود با ایران ادامه خواهد داد. شاید به توافق نرسیم و هیچ تضمینی در این زمینه وجود ندارد ولی این که نخست وزیر اسرائیل بخواهد درباره این مسئله در واشنگتن بازی سیاسی به راه اندازد، اشتباه است. ”
وی در پاسخ به این پرسش که آیا نتانیاهو توانست اعضای کنگره را درباره موضع خود در خصوص ایران متقاعد کند و آیا این اظهارات تاثیری بر مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا ندارد، گفت: ” فکر نمی کنم این اظهارات تاثیری بر مواضع کنگره و توافق احتمالی با ایران در برنامه هسته ای این کشور داشته باشد ولی مسئله تاسف بار این است که بیشتر جمهوریخواهان در کنگره آمریکا خود را وابسته به اسرائیل می دانند. آنان وی را برای سخنرانی در کنگره دعوت کردند که شرم آور است و اعتباری به نخست وزیر اسرائیل دادند که به رئیس جمهور آمریکا ندادند و این وضع تاسف بار است. این اقدام نخست وزیر اسرائیل و جمهوریخواهان آمریکا یک اشتباه سیاسی است. ”
نماینده  ایالت تنسی در مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به سخنرانی نتانیاهو گفت: فکر نمی کنم  تحریم های بیشتر باعث شود که ایرانی ها  به زانو درآیند.
استیو کوهن در نشست خبری در واکنش به سخنرانی نتانیاهو در کنگره ی آمریکا گفت: سخنرانی نتانیاهو یک نمایش سیاسی بود یا حتی شبیه مراسم اسکار بود. تیم جمهوریخواه حاکم  بر کنگره از گالری به نام مجلس نمایندگان آمریکا برای پیش بردن اهدف سیاسی استفاده کرد و به برخی افراد لطف کرد.
دیروز همزمان با سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا صدها نفر با تجمع مقابل کنگره سیاستهای رژیم صهیونیستی را در منطقه و جهان محکوم کردند .
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا با تشکر از حمایت های مستمر واشنگتن از تل آویو ، تشدید فشارها و تحریم ها را ضد ایران خواستار شد. نتانیاهو با تکرار ادعا های خود علیه فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران گفت: ایران تهدیدی برای اسرائیل و صلح جهانی است و امضای توافق هسته ای با این کشور هم مانع دستیابی تهران به بمب اتم نمی شود.

 

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا