کری در عربستان

بصیر، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان سفر خواهد کرد. این سفر در حالی صورت می گیرد که گمانه زنی های متعددی در باب اهداف و دلایل آن مطرح می گردد. برخی محافل رسانه ای غربی ادعا کرده اند که سفر کری برای اعلام گزارش روند مذاکرات هسته ای ۱+۵ و ایران به ریاض می باشد. این ادعا در حالی مطرح می شود که سفر کری برای اعلام گزارش روند مذاکرات هسته ای صورت نگرفته و به گفته طرفین راه طولانی تا توافق باقی مانده است.

با این شرایط می توان گفت که ادعای گزارش دادن کری از مذاکرات به عربستان بیشتر یک فضای رسانه ای است که برای برجسته سازی نام عربستان در مسائل منطقه صورت می گیرد که هدف نهایی آن القای هراس منطقه از توان هسته ای ایران می باشد؛ تا توجیه کننده فشارهای غرب بر ایران باشد.
با این اوصاف می توان گفت که دلیل سفر کری به عربستان برگرفته از اهداف و دلایل دیگری می باشد. بخشی از این سفر معطوف به بحران های داخلی عربستان و جنگ قدرت میان شاهزادگان است. هر چند سلمان پادشاه جدید عربستان تغییرات گسترده ای اعمال کرده اما روند تحولات از استمرار بحران در خاندان آل سعود و چالش سلمان که شرایط جسمی مناسبی ندارد حکایت دارد در کنار مسائل داخلی عربستان، چالش های منطقه ای آمریکا و عربستان از محورهای مذاکرات است.
بخشی از این مسئله مربوط به رفتاری طرفین در قبال سوریه و عراق می باشد. درحالی که آنها نتوانسته اند از تروریست ها برای سلطه بر عراق و سوریه بهره گیرند، برآنند تا تدابیر جدیدی برای استمرار بحران در این کشورها و مقابله با فروپاشی کامل رویاهای خود اتخاذ نمایند.
نکته بسیار مهم دیگر در سفر کری، تحولات یمن و چالش های دو کشور در قبال آن است. قیام مردم یمن و رویکرد مردم به انصار الله و فرار منصور هادی رئیس جمهور مستعفی به عدن تمام طرح های آنها را در یمن به چالش کشیده است.
شرایط آمریکا و عربستان چنان بحرانی شده که منابع خبری از گرایش آنان به اخوان المسلمین سخن گفته اند چنانکه از یک سو، سران سعودی از به کار بردن واژه تروریسم برای اخوان خودداری می کنند و از سوی دیگر منابع خبری از دیدار آمریکایی ها با هیئتی از اخوان خبر داده اند. شرایط آمریکا و عربستان در یمن چنان وخیم گردیده که بسیاری سفر اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عربستان را نوعی دلجویی ریاض از آنکارا و چراغ سبز برای احیای اخوان دانسته اند. این معادلات چنان گردیده که حتی عربستان خواستار رویکرد مصر به اخوان و کاهش فشارهای السیسی رئیس جمهور مصر به اخوان شده است.
در همین حال هفته اخیر ریاض کانون رایزنی های گسترده بوده است. از ملک عبد الله دوم پادشاه اردن گرفته تا السیسی و امیر قطر، امارات، کویت و اردوغان و … با توجه به این مولفه ها می توان گفت که سفر کری به عربستان پیش از هر چیز برای تحولات یمن، چگونگی تعامل با اخوان المسلمین، مسئله سوریه، و بررسی طرح ادعایی تشکیل ارتش واحد عربی می باشد که این روزها به کرات مطرح گردیده است.
سفر کری نه از روی قدرت آمریکا و عربستان بلکه برگرفته از چالش های آنها در منطقه است که زمینه ساز سفر اجباری کری به عربستان گردیده هر چند که برای پنهان سازی این بحران ها ادعای سفر کری برای گزارش هسته ای دادن را مطرح می سازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا