گفتگوی ظریف با سی ان ان/ پایان مذاکرات مونترو/ادامه مذاکرات ۲۴ اسفند

بصیر،

رایزنی‌ های فشرده ایران و آمریکا و همچنین نمایندگان ۱+۵  در شهر مونتروی سوئیس پایان یافت.
قرار است دور بعدی رایزنی‌ های هسته‌ ای، ۹ روز دیگر (بیست و چهارم اسفند) برگزار شود که هنوز محل آن قطعی نشده است.

 

در مذاکرت چهار روزه مونترو برای دستیابی به توافق جامع هسته ای، افزون بر چند دور گفتگوی وزیران امور خارجه ایران و آمریکا، نشست های کارشناسی و سیاسی دو و چند جانبه بین ایران و اعضای ۱+۵ برگزار شد. در این دور از مذاکرات رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا نیز حضور داشتند.
وزیر امور خارجه کشورمان هم دیشب در گفتگو با شبکه سی ان ان آمریکا تاکید کرد غرب باید بین تحریم و توافق هسته‌ای یکی را انتخاب کند. آقای ظریف تحریم ها علیه ایران را غیرقانونی و ناعادلانه دانست و گفت: غرب نمی تواند همزمان هم به توافق هسته ای برسد و هم تحریم ها (علیه ایران) را حفظ کند؛ آنها باید یکی از این دو را انتخاب کنند.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور افزود: اگر طرف مقابل اراده سیاسی لازم را داشته باشد، می توان به توافق نهایی رسید.

 

آقای ظریف با تاکید بر اینکه مذاکرات هسته ای ارتباطی به سیاست داخلی در ایران ندارد، گفت : هدف ما حل دیپلماتیک “مسائل ساختگی از برنامه های هسته ی ایران ” است که در ۱۵ سال گذشته ، مانع آرامش و همکاری در منطقه شده است.
وی گفت: «بحران به وجود آمده از ابتداهم ساختگی بوده است و به زودی مشخص می شود. ما همه تلاش خود را برای حل مسئله صورت می دهیم؛ به شرطی که طرف مقابل نیز در این مسیر همراهی کند. با حل این مسئله می توانیم به موضوعاتی بپردازیم که چالش های بزرگی برای منطقه و جهان محسوب می شوند.»

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در پاسخ به این پرسش که آیا وقفه ۱۰ ساله در برنامه هسته ای برای ایران قابل قبول است ؟ گفت: ما برنامه هسته ای صلح آمیز وسیعی داریم که نتیجه تلاش دانشمندان ایران و در حال پیشرفت است، اگر به توافق برسیم ، فقط محدودیت های مشخصی را برای مدت زمان مشخصی قبول می کنیم.

 

آقای ظریف تاکید کرد: توافق ایران با گروه ۱ + ۵  برای هیچ کس تهدیدکننده نیست؛ مگر اینکه کسی خودش درپی تنش و بحران باشد.
وزیر امور خارجه آمریکا نیز که پس از پایان مذاکرات هسته ای از سوئیس به عربستان رفته، در نشست مشترک خبری با سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان گفت: اگر ایران نتواند پاسخ های مثبتی به آنچه مطرح شده است بدهد، ما تدابیر دیگری اتخاذ خواهیم کرد. وی گفت: توافق هسته ای با تهران نگرانی های امنیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس را بر طرف می کند.
جان کری گفت: «گام نخست برای رفع نگرانی های کشورهای حاشیه خلیج فارس، توافق هسته ای با ایران است. اما در روز پس از توافق با ایران،  ما بر موضع خود درخصوص  دخالت های ایران در کشورهای دیگر و نقض قوانین بین المللی یا حمایت از تروریسم پافشاری خواهیم کرد.»
 

 

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا