آیا شاهزاده وزیر نفت بعدی عربستان است؟

بصیر،

به نظر می‌رسد با تغییرات اندک در تیم سیاستگذاران نفتی دولت عربستان پس از روی کار آمدن ملک سلمان، سلطه بیشتری در اختیار حلقه داخلی خاندان سلطنتی عربستان روی استراتژی نفتی این کشور نسبت به دوران پادشاهان قبلی قرار داده است.

شاهزاده عبدالعزیز مدتها دستیار وزیر نفت و یکی از اعضای هیات این کشور در اوپک به حساب می‌آمد.

ملک سلمان در همان روز هیات جدیدی به نام شورای عالی جدید توسعه اقتصادی جایگزین شورای عالی نفت عربستان کرد و شاهزاده محمد بن سلمان پسر دیگرش را به ریاست آن برگزید.

هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه این تغییرات به تغییر در پایه‌ و اساس اتخاذ تصمیمات نفتی در عربستان یا کاهش نفوذ علی النعیمی وزیر نفت کهنه‌کار این کشور منجر شود، وجود ندارد.

این در حالی است که پادشاه مشخصا زمینه را برای یک تغییر نسلی در تعیین استراتژیهای اقتصادی و انرژی ریاض ایجاد کرده است.

سداد الحسینی از مقامات بلند‌پایه سابق شرکت نفتی آرامکو عربستان که در حال حاضر یک مشاور انرژی است، گفت: این امر تضمین می‌کند که این تغییرات چه یک سیاست داخلی از طریق شاهزاده محمد و شورای اقتصادی و چه یک سیاست نفتی بین‌المللی از طریق شاهزاده عبدالعزیز باشد، هنوز تا حد زیادی توسط شخص شاه هدایت می‌شود.

گمانه‌زنی درباره زمان بازنشستگی النعیمی ۸۰ ساله و اینکه چه کسی جانشین وی می‌شود هیچ فایده ای ندارد.

تفکر متعارف اینست که خاندان سلطنتی آل سعود سمت وزیر نفت را آنقدر مهم می‌داند که معتقد است که سپردن آن به یک شاهزاده ممکن است تعادل حساس قدرت در این خاندان را برهم زده و باعث شود که سیاست‌های نفتی قربانی سیاست بازی و رقابت شاهزادگان شود.

عربستان از سال ۱۹۶۰ تاکنون تنها چهار وزیر نفت داشته که هیچ یک از آنها از اعضای خاندان سلطنتی نبوده اند.

مهم‌ترین وزیر نفت عربستان قبل از النعیمی احمد زکی یمانی بود که از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۸۶ این سمت را برعهده داشت.

از زمان ترفیع رتبه شاهزاده عبدالعزیز برخی منابع دیپلماتیک و سعودی به ‌طور ضمنی گفته‌اند که تجربه زیاد شاهزاده در این بخش ممکن است بر آنچه همیشه به عنوان غیرممکن بودن انتصاب یک عضو خاندان سلطنتی در پست وزیر نفت باشد، غلبه کند.

عبدالعزیز که در اواسط دهه ۵۰ عمر خود به سر می‌برد طی یک حکم سلطنتی در ۲۹ ژانویه به عنوان معاون وزیر نفت و منابع طبیعی عربستان منصوب شد.

یک منبع دیپلماتیک گفت: این انتصاب گمانه‌زنی‌ها را درباره‌ احتمال انتصاب عبدالعزیز به عنوان وزیر نفت بعدی عربستان را افزایش داده است.

منبع آگاه سعودی با اشاره به خالد الفلاح رییس آرامکو گفت: قبل از ترفیع رتبه عبدالعزیز تصور می‌شد که فلاح ۹۰ درصد شانس وزیر شدن دارد و شانس عبدالعزیز تنها ۱۰ درصد است، اما اکنون اوضاع فرق کرده است.

ملک سلمان هر تصمیمی که درباره عبدالعزیز در سر داشته باشد، مشخص است که پسر پادشاه یکی از اعضای اصلی تیم هدایت‌کننده بخش انرژی عربستان به همراه دیگر شخصیت‌های کلیدی همچون الفلاح باقی خواهد ماند.

الفلاح از زمان انتصاب به عنوان مدیرعامل شرکت نفت آرامکو عربستان در سال ۲۰۰۹ یکی از معدود شخصیت‌های سعودی است که نظراتش به دقت از سوی فعالان بازار و تحلیلگران برای هرگونه پیش‌بینی درباره‌ سیاست‌های نفتی عربستان رصد می‌شود.

النعیمی پس از یک حضور طولانی در شرکت آرامکو به عنوان وزیر نفت عربستان منصوب شد که نشان می‌دهد خاندان سلطنتی سعودی کارشناسان فنی با تجربه را در تعیین استراتژی‌ انرژی نگه می‌دارد.

مکانیسم دقیق تصمیم‌گیری در عربستان همیشه مبهم بوده اما تا حد زیادی گمان می‌رود که پادشاه در تصمیماتی که مستلزم توافق میان مقامات بلند‌پایه خاندان سلطنتی براساس مشورت‌های افراد فنی بلند‌پایه است، حرف آخر را می‌زند.

 

 

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا