به مناسبت 17 اسفند؛ روز جهانی زن/

تفاوت‌هائی که زائیده محیط اجتماعی است/ غرب و عقب‌ماندگی ۱۳۰۰ ساله!

بصیر، نگاه مادی غرب که در مجموع بر مبنای لذات پست انسان، آن هم به معنی مرد، پایه‌ریزی شده است، همواره از ارزش‌های والای معنوی انسان، غفلت کرده است، تمدن غربی که گفتار و رفتار‌ اندیشمندانش نسبت به زن، اینگونه پست و حقیر بوده و فرهنگش برای زن، چنین ارزش و جایگاه فرومایه‌ای تعریف می‌کند، امروز مدعی دفاع از حقوق زن است!؟

موضوع حقوق زن، مسئله‌ای نیست که امروز برای ایران یا جمهوری اسلامی باشد یا خیال کنیم که ما با جامعه خودمان می‌جنگیم، بلکه این موضوع متعلق به تاریخ است.

در طول تاریخ، به دلیل واضحی، زنان مورد ستم مردان قرار گرفته‌اند که مهم‌ترین دلیل آن هم این است که زن از لحاظ جسمانی، ضعیف‌تر از مرد به نظر می‌رسد.(رهبری در دیدار با زنان نماینده مجلس ۳۰/۰۴/۷۶)

اما الگوی غربی و اروپایی امروز، برخاسته و ایجاد شده از الگوی باستانی رومی و یونانی است که زن را وسیله‌ای برای لذت‌بردن مرد می‌دانستند و همه چیز تحت‌الشعاع این موضوع قرار می‌گرفت.(رهبری در دیدار با پرستاران و اقشار مختلف مردم۲۲/۰۸/۷۰)

زن از نگاه اندیشمندان و ملل غربی

در اینجا تلاش شده است تا قسمت‌هایی از سخنان مشهورترین اندیشمندان غربی نسبت به نگاه آنان به زن را مرور کنیم:

سقراط در این زمینه می‌گوید«وجود زن بزرگترین منشا انحطاط بشری است» و یا اینکه فیثاغورث می‌گوید«اصل خوبی وجود داشته و نظم و نور و مرد را آفریده و نیز اصل بد، که آشوب، تیرگی و زن را آفریده است».

همچنین برتولت برشت در این زمینه گفته است«باید از زنان استفاده کرد و هنگامی که مقصودت را برآوردند دورشان انداخت» یا برتراند راسل می‌گوید«زن دروازه جهنم و ام‌الفساد است، از این رو باید از فکر زن بودن خویش شرمنده باشد و به خاطر لعنتی که به این جهان آورده مدام، در توبه و نوحه به سر برد، باید از لباس خود شرمنده باشد زیرا یادگار سقوط اوست»، اما اگر برخی کشورهای بزرگ و متمدن دنیا را در این زمینه مورد بررسی قرار دهیم می‌بینیم در ابتدا سایه سنگین فمنیسم بر آن قدرت‌نمایی می‌کرد.

انگلیسی‌ها معتقد بودند «مردی که زن می‌گیرد مثل کسی است که میمون می‌پروراند، زنان دام شیطان‌اند»، آلمانی‌ها در مورد زنان عقیده‌ای چون«زن شکل فرشته، قلب افعی و شعور خر دارد، کاری که شیطان از عهده‌اش برنیاید، زن انجام می‌دهد» یا اینکه در یونان مردان معتقد بودند که «سه چیز شرّند، زن، آتش و طوفان.»

ستم به زن در طول تاریخ

زنان در ادوار مختلف تاریخ داستان پرقصه‌ای داشتند، در کشورهای غربی ستم‌های فراوانی به زن در تاریخ شده است که برخی را در ذیل می‌آوریم.

در یونان «زن در بازارها خرید و فروش می‌شد» و بعد از وفات شوهرش حق زندگی نداشت، اعمالی که تحت تاثیر زنان صورت می‌گرفت، اعتبار قانونی نداشت، فایده وجود زن، فقط خدمت در خانه و تکثر نسل بوده است.»

در استرالیا به گفته ویل دورانت، «کشتن و از بین بردن دختر گناه بسیار کوچکی بوده اما آسیب‌رساندن به گاو شیرده را گناه می‌دانستند.»

در میان اعراب نیز «زن در میان آنان مانند کالائی خرید و فروش می‌شد و از هرگونه حقوق اجتماعی و فردی حتی حق ارث محروم بود، روشنفکران عرب! زن را در شمار حیوانات قرار می‌دانند و به همین جهت در شمار لوازم و اثاث زندگی می‌شمردند.»

در ایران نیز پائین انداختن زنان از بالای برج یا پاره پاره کردن آنها توسط سگ‌های تربیت شده مجازات‌های معمول زنان در سده‌های ۹ تا ۱۲ شمسی بوده است.

در دوره قاجار هر چند زنان در انقلاب مشروطه حضور قابل توجهی نشان می‌دهند و در پیشبرد جنبش سهم مهمی ایفا می‌کنند؛ اما در ماده ۳۵ قطع‌نامه انتخاب مجلس در تاریخ ۲۰ رجب ۱۳۲۴ هجری قمری «زنان در کنار اطفال و اتباع بیگانه از انتخاب کردن نمایندگان مجلس محروم شدند.»

بیش از ۱۳۰۰ سال عقب‌افتادگی

در اوایل قرن بیستم زن غربی پس از سال‌ها محرومیت و محجوریت از حقوق انسانی خود و سال‌ها مبارزه سخت، توانست برای اولین بار، حق ارث، حق استفاده از اموال شخصی خود، حق رای، حق تحصیل و اخذ مدرک تحصیلی پیدا کند در حالی که همگی اینها حقوق اولیه‌ای است که اسلام ۱۳۰۰ سال پیش یعنی از زمان بدو تولدش برای زن به رسمیت شناخت.

در حالیکه تا چند دهه اخیر، زن در غرب تلاش می‌کرد که حق عالم شدن و حق تحصیل را به دست آورد پیامبر اسلام در شرایطی که دختران را زنده به گور می‌کردند اعلام کرد که هر پدری که خرج رشد علمی دخترش را بپردازد خداوند ۲ تا ۱۰ برابر پدری که خرج رشد علمی پسرش را بپردازد به او پاداش می‌دهد.

در دوره‌های مختلف اسلامی نیز، زنان بزرگی بر کرسی تدریس نشستند و فرزانگانی در مکتب آنان شاگردی کردند، زینب؛ دخر محمد بن عثمان دمشقی جلسه درس داشت که بیشتر از ۵۰ نفر در درسش شرکت می‌کردند.

در زمان رسول اکرم(ص)، که زن از اولین حقوق فردی و اجتماعی خود محروم بود، زنان در نخستین بیعت با رسول‌ خدا(ص)، عقبه اول یا بیعت‌النساء، بیعت دوم، در جریان صلح حدیبیه و بیعت رضوان، در بیعتی که در جریان فتح مکه اتفاق افتاد و نیز در روز عید غدیرخم در بیعت با امام علی(ع) به عنوان رهبر جامعه شرکت داشتند و بر اساس کلام صادقان معصوم از جمله امام باقر(ع)، در زمان ظهور منجی عالم حضرت مهدی(عج) نیز ۵۰ نفر از یاران مخصوص ایشان، زنان هستند.

غربی‌ها درباره جنس زن باید پاسخگو باشند

غربی‌ها درباره جنس زن باید پاسخگو باشند، آن‌ها به زن خیانت کردند، تمدن غربی به آنها هیچ نداده است، اگر پیشرفت علمی، سیاسی و فکری دیده می‌شود برای خود زن‌ها است، آنچه که غربی‌ها به آن دامن زدند بی‌بندوباری و ابتذال زنانه است، به طور پیاپی در مطبوعات آمریکائی و اروپایی میزان بالای زن‌آزاری‌ها و شکنجه‌ها و بی‌مهری‌ها منتشر شده است.

 ارزش زن از دیدگاه معصومین(ع)

در این بین، از پاکی و زلال بودن زن همان بس که روایات و احادیث متفاوتی از سوی پیامبر خدا و ائمه معصومین ذکر شده است، پیامبر اکرم(ص) در این زمینه می‌فرماید«هنگامی که شوهر، دست همسرش را می‌گیرد، گناهان هر دو از میان انگشت‌های آنان فرو می‌ریزد.»

امام رضا(ع) نیز می‌فرمایند«بعضی زن‌ها برای شوهرانشان غنیمت هستند، زنانی که به شوهرانشان ابراز محبت می‌کنند.»

و همچنین حضرت علی(ع) می‌فرمایند«زمانی که به همسرم فاطمه(س) نگاه می‌کردم، با نظر به او اندوه و حزن از من رخت برمی‌بست.»

تفاوت‌هائی که زائیده محیط اجتماعی است

اما آنچه که در نهایت باید به عنوان نتیجه‌گیری بیان کرد این نکات است که تا به حال هیچ تفاوتی بین زن و مرد به اثبات نرسیده است و تفاوت‌هایی که به جنسیت نسبت داده می‌شود صرفا سوءتعبیرهای مردان از واقعیت است.

هیچ‌گونه تفاوت نژادی، جنسی یا طبقاتی ذاتی بین زنان و مردان وجود ندارد، تفاوت‌هایی که بین این دو گروه به وجود آمده، زائیده محیط اجتماعی است که با اصلاح جامعه از میان می‌رود.

به نظر نگارنده آنچه که باید امروز در میان تمامی جوامع مدنظر قرار بگیرد این است که باید بر اساس تساوی زن و مرد، حقوق یکسان برای آنان قائل شد، دستیابی به مساوات کامل میان زنان و مردان ضروری است و قانون باید از حقوق زنان بر اساس تساوی با مردان حمایت کند چرا که هرگونه تمایز بر اساس جنسیت تبعیض علیه زنان است و باید از بین برود.

منابع:

  • اسلاملو، نعیمه(۱۳۹۱)، زن، ستم تاریخی، ستم برابری، ویژه‌نامه، انتشارات تلاوت آرامش
  • فمنیسم در آمریکا تا سال ۲۰۰۳، ج۱، ص۲۸
  • زن مرد شده، زن له شده، استاد حسن رحیم‌پور ازغدی
  • بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۲۳
  • حقوق زن در اسلام و اروپا، حسن صدر، ص۴۲
  • تاریخ تمدن، ویل دورانت، ج۱، ص۶۷
  • شخصیت و حقوق زن در اسلام، مهدی مهریزی، صص۲۲۲-۲۱۸

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا