هیئت آژانس فردا در تهران است/ «انتقال نوترونی» غیر نظامی است

بصیر،

هیئت آژانس بین المللی انرژی اتمی به ریاست “واریو رانتا” معاون آژانس به همراه “آپارو” رئیس پادمان های این نهاد بین المللی فردا به منظور مذاکره درباره ادامه همکاری های ایران و آژانس وارد تهران می شود.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: این مذاکرات که با حضور مسئولان سازمان انرژی اتمی و نمایندگانی از وزارت امور خارجه برگزار خواهد شد، بر اساس بیانیه همکاری های ایران و آژانس موسوم به بیانیه تهران که آبان ۹۲ امضا شده است صورت خواهد گرفت.

 

بهروز کمال وندی گفت: برابر این بیانیه تا کنون ۳ مرحله از همکاری های ایران و آژانس انجام شده که هر یک از این مراحل چند موضوع را شامل می شود و تا کنون جمعاً به  ۱۸ موضوع پرداخته شده است.
کمال وندی افزود: از مجموع این موضوعات ۱۶ موضوع نهایی شده و دو موضوع شامل انفجارات قوی و انتقال نوترونی مطرح است که باید در این باره مذاکره شود؛ البته ما بارها گفته ایم که در خصوص این دو موضوع دیدگاه هایمان را به آژانس اعلام کرده ایم.
وی گفت: درباره انفجارهای قوی ادعایی در منطقه مریوان به طور کتبی و شفاهی و نیز در دیدارهای مختلف آمادگی خود را برای ایجاد دسترسی به کارشناسان آژانس اعلام کرده ایم، تا نقطه مدنظر در منطقه مریوان را مشخص کنند و به صحت نداشتن این ادعا پی ببرند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: از دید ما ایجاد چنین دسترسی می تواند صحت نداشتن ادعای مطرح شده را برملا کند.
کمال وندی همچنین درباره موضوع انتقال نوترونی گفت: این موضوع مبتنی بر مقاله ای علمی مربوط به یکی از دانشگاه های کشور بوده که کاربرد غیرنظامی داشته است و کارشناسان سازمان انرژی اتمی توضیحات لازم را در این باره به بازرسان آژانس داده اند.
وی افزود: برابر بیانیه تهران قرار است پس از نهایی و بسته شدن هر مرحله به موضوعات بعدی پرداخته شود بر این اساس ادامه پرداختن به موضوعات دیگر از نظر جمهوری اسلامی ایران مستلزم اعلام نهایی و بسته شدن این دو موضوع از طریق آژانس است که امیدواریم هر چه زودتر صورت گیرد.
کمال وندی تاکید کرد: ایران چیزی برای پنهان کردن ندارد و به همین علت با ایجاد دسترسی های گسترده به منظور بازرسی از همه تاسیسات هسته ای کشورمان این بازرسی ها به طور مستمر درحال اجراست.

 

 

 

 

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا