راشاتودی: «سومار»، اسرائیل را هراسان کرد

بصیر،

رونمایی از موشک کروز زمینی «سومار» که روز یکشنبه صورت گرفت، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت.

در همین رابطه، شبکه خبری راشاتودی با اشاره به قابلیت‌های این موشک، نوشته است که رونمایی از سومار، «موجب واکنش هراسان تل آویو که در مجاورت» ایران قرار دارد، شد.
بازتاب جهانی از رونمایی موشک سومار
پایگاه اینترنتی شبکه راشاتودی نوشته است که رونمایی از این موشک «رسانه‌های اسرائیلی را برانگیخت»، که گزارش کردند تهران نخستین بار علنا از چنین سلاحی رونمایی کرد.

راشاتودی می‌افزاید: «جمهوری اسلامی ایران که به دنبال تقویت توان بخش دفاعی خود است، در سال‌های اخیر، به صورت مداوم تسلیحات پیشرفته جدیدی را آزمایش کرده است.»
بازتاب جهانی از رونمایی موشک سومار
این شبکه با اشاره به برخی از موارد آزمایش‌های تسلیحاتی ایران، از جمله مهندی معکوس پهپاد آمریکایی، نوشته است: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، زرادخانه پیشرفته‌ای از موشک در اختیار دارد که برد آن‌ها به تل آویو و پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در خاورمیانه می‌رسد.»

در ادامه این گزارش آمده است: «آنطور که نیروی هوایی ایران ماه گذشته اعلام کرد، تهران همچنین قصد دارد میزان تولید پهپادهای خود را نیز، افزایش دهد.»

 

ریانووستی: ایران به دستاوردهای بزرگی در صنعت دفاعی رسیده

خبرگزاری ریانووستی روسیه، با انتشار خبر پرده‌برداری از این موشک، به دستاوردهای نظامی سال‌های اخیر ایران اشاره کرده و نوشته است که تهران اکنون در تولید تجهیزات دفاعی مورد نیاز، خودکفا شده است.

این خبرگزاری روسی، در این رابطه نوشته است: «جمهوری اسلامی روز یکشنبه از نمونه‌ای کاملا بومی از موشک‌های کروز برد بلند را رونمایی کرد.»

نووستی با اشاره به قابلیت‌های اعلام شده برای موشک سومار، نوشته است: «در سال‌های اخیر، ایران دستاوردهای بزرگی در حوزه دفاعی داشته و در تولید تجهیزات و سامانه‌های نظامی مورد نیاز، به خودکفایی رسیده است.»
هاآرتص: موشک «سومار» شبیه به کروز ۲۵۰۰ کیلومتری روسی است
بازتاب جهانی رونمای از  موشک سومار
در ادامه واکنش‌ها به رونمایی از موشک کروز زمینی «سومار»، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، این موشک را با کروز مدل «خا-۵۵» روسیه مقایسه کرده و نوشته است در صورتی که سومار مانند نمونه روسی عمل کند، برد موشک‌های ایران به جنوب اروپا می‌رسد.

در ابتدای این گزارش، هاآرتص رونمایی از این موشک را «غیرمعمول» خوانده و نوشته است که سومار، «بسیار شبیه» خا-۵۵ با برد ۲۵۰۰ کیلومتر است.

این گزارش می‌افزاید: «این امر ایرانی‌ها را قادر می‌سازد تا اهدافی نه فقط در خاورمیانه، بلکه در شرق و جنوب اروپا را هدف قرار دهند. پیش از این هم گزارش‌هایی از تلاش ایرانی‌ها برای ساخت موشک‌های کروز منتشر شده بود، اما این اولین بار است که آن‌ها علنا از چنین سلاحی رونمایی می‌کنند.»

هاآرتص در ادامه ادعا کرده است که تهران در سال ۲۰۰۱ تعدادی کروز خا-۵۵ از اوکراین خریداری کرده و از آن زمان قصد مهندسی معکوس آن را داشته است.

در بخش دیگری از گزارش هاآرتص آمده است: «موشکی که در تهران از آن رونمایی شد، از لحاظ ظاهری مشابه خا-۵۵ است و روی آن بوستری تعبیه شده که آن را قادر می‌سازد تا از روی دریا یا خشکی شلیک شود. از آنجا که نمونه اصلی روسی این موشک‌ها، از روی بمب‌افکن شلیک می‌شوند، نیازی به بوستر علاوه بر موتور جت، ندارند.»

«تال اینبار» رئیس مرکز فضا و پهپاد موسسه مطالعات راهبردی هوا و فضا فیشر هرتزلیا با بیان اینکه زمان رونمایی از این موشک «بسیار غافلگیرکننده» است، به هاآرتص گفته است که این موشک می‌تواند بخش‌های بزرگی از اروپا را زیر برد خود داشته باشد.

وی همچنین گفت: «ایران سال‌هاست که در حال توسعه سری موشک‌های شهاب است. برای آنها معقول است که همزمان موشک‌های کروز را هم توسعه دهند.»

اینبار افزود: «مخفی کردن موشک‌های کروز ساده‌تر است. آن‌ها کوچکتر هستند، قابلیت حمل بیشتری دارند و می‌توان آن‌ها را از زمین، زیردریایی، بمب‌افکن و حتی کشتی‌های تجاری تغییر کاربری داده‌شده، شلیک کرد.»

هاآرتص در ادامه نوشته است: «موشک‌های کروز در سرعت کمتر از صوت حرکت می‌کنند، همین امر زدن آن‌ها را ساده‌تر می‌کند، اما از آنجا که اندازه آنها نسبتا کوچک است و می‌توانند در ارتفاع پائین حرکت کنند، شناسایی آنها دشوار است.»

 

دیروز( یکشنبه)  با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه، مراسم رونمایی و تحویل دهی موشک های کروز زمینی سومار و تحویل دهی انبوه موشک های بالستیک دوربرد زمین به زمین قدر و قیام به نیروی هوافضای سپاه برگزار شد.
رونمایی از موشک سومار
دهقان در این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به راهبرد وزارت دفاع در هوشمندسازی تسلیحات و تجهیزات موردنیاز نیروهای مسلح و ارائه نسل جدیدی از سلاح های پیشرفته گفت: «سامانه موشکی کروز برد بلند زمینی سومار به همت متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.»

وی افزود: «طراحی و ساخت این سلاح که از فناوری های پیچیده و نوین در حوزه های ناوبری، پیش رانش و سازه برخوردار است، گامی بلند در ارتقاء توان دفاعی و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.»

 

 

 

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا