۴۸ هزار میلیارد ریال برای ارزان کردن بهداشت و درمان هزینه شد

بصیر،معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی دولت در سال جاری گفت: چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای ارزان کردن بهداشت و درمان هزینه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از ایرنا، محمدباقر نوبخت در دهمین همایش سراسری روسا و مدیران راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به هدفمندسازی یارانه ها گفت: انرژی که در اختیار مردم قرار می گیرد نسبت به قیمت های منطقه ارزان تر است براین اساس پیش بینی شد تا به سمت قیمت های فوق منطقه ای پیش رفته و ۳۰ درصد از درآمد حاصل از آن به تولید، ۲۰ درصد به خزانه دولت برای انجام کارهای عمرانی و ۵۰ درصد به مردم بازگردد اما این اتفاق نیفتاد.

وی اضافه کرد: از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان که تاکنون از منابع حاصل شده باید حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان آن بین خانواده ها تقسیم شود اما نه تنها نیمی از این مبلغ تقسیم نشد بلکه از منابع دیگر برای تامین یارانه ها استفاده کردیم.

نوبخت افزود: در این راستا ۴۷ هزار میلیارد تومان از خزانه، پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی و پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی گرفته شد تا یارانه ها به مردم تعلق گیرد هرچند دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر اعلام آمادگی کردند که نیازی به دریافت یارانه ها ندارند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری با اشاره به سایر اقدامات داخلی دولت در سال جاری و سال آینده گفت: برنامه پنجم توسعه که در حال اجرا است سال گذشته به اتمام رسیده و باید برنامه ششم توسعه را آغاز کنیم.

نوبخت ادامه داد: بیش از ۲۴۶ طرح بزرگ به اتمام رسید، ۸۰۰ پروژه به بهره برداری رسید و ۸۸ پروژه در سفرهای یک سال گذشته تحویل مردم شد که البته از این تعداد ۲۸ پروژه آماده افتتاح است که به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح می شوند.

وی تاکید کرد: سیاست ما این است که به جای کلنگ زدن های بی مورد پروژه هایی که در طول یک سال قابل انجام است را به پایان برسانیم چرا که سال گذشته با دو هزار و ۹۰۶ طرح نا تمام در کشور مواجه بودیم که برای تکمیل آن ها اعلام شد تا طرح های بالای ۸۰ درصد پیشرفت با ارایه امکانات تکمیلی به اتمام برسند.

معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: بودجه سال آینده به دلیل کاهش قیمت نفت، انقباض بیشتری یافت براین اساس تلاش شده تا تخصیص بهینه صورت گیرد.

نوبخت با بیان اینکه کشور ما، کشوری خشک است، گفت: در بسیاری از استان ها با تنش بی آبی مواجه هستیم از سوی دیگر از شرق کشور باید آب تامین شود، هیرمند با بی آبی مواجه است، هامون خشک شده و از زابل که منطقه ای مرزی صحرایی است چیزی جز شنزار باقی نمانده است.

وی گفت: درمرزهای غربی ، دجله و فرات که از کشور ترکیه می گذرد، سد های این کشور کمتر به عراق رفته و بسیاری از رودهای عراق خشک شده و گرد و غبار را به همراه دارد، از سوی دیگر از خلیج فارس آب را به کشور آورده و شیرین کرده و در اختیار مردم قرار می دهیم.

به گفته نوبخت، هشت میلیارد دلار به مدت چهار سال برای آب های مرزی و یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان ، برای آب و مجتمع های روستایی هزینه می شود.

وی با اشاره به اینکه شش شهر و مرکزاستان به شبکه راه آهن سراسری در سالی که در پیش است، وصل می شود، گفت: در بزرگراه تهران- شمال پنج تونل بزرگ زوجی احداث می شود.

نوبخت اضافه کرد: هفت هزار مگا بایت برق برای سال آینده به بهره برداری می رسد هر چند براساس برنامه پنجم توسعه باید ۲۷هزار مگابایت در سال برق، تولید می شد که وقفه ای در این زمینه ایجاد شد.

وی با اشاره به تسهیلات وام ارزان قیمت برای زوج های جوان زنان و زنان سرپرست خانوار ، گفت: چهار هزار میلیارد تومان برای فارغ التحصیلان دانشگاه و اشتغال جوانان هزینه شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری با بیان اینکه اقدامات دولت در دو حوزه مرزها و روابط بین الملل و مسائل داخلی معطوف می شود، گفت: در حوزه بین الملل با موضوع مذاکره با شش کشور بزرگ جهان مواجه هستیم.

نوبخت افزود: تلاش می شود تا با این کشور ها در زمینه رفع ابهاماتی که پیش آمده و همراه با تحریم های ظالمانه و غیر انسانی بوده است، مذاکراتی انجام شود.

وی با بیان اینکه بخشی از منابع برای توسعه کشور ناشی از فروش نفت است، تصریح کرد: این در حالی است که اکنون بیش از یک میلیون بشکه نفت صادر می شود اما توانایی صادرات چهار میلیون بشکه نفت را داریم از سوی دیگر ورود ارز محدود است و باید در داخل کشور تبدیل به ریال شود و از این طریق هزینه های جاری و عمرانی را تامین کنیم.

نوبخت اضافه کرد: هر بشکه نفت ۱۰۸ دلار خرید و فروش می شد اما امروز ۵۸ دلار هم نیست چرا که قیمت نفت را به نصف کاهش داده اند که این مساله در بودجه و خزانه کشور تاثیرگذار است.

وی با اشاره به گزارش دیروز وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی در هیات وزیران، گفت: توانستیم در صفوف دشمن تفرقه بیاندازیم همان طور که نخست وزیر اسرائیل با ورود به امریکا مورد استقبال آمریکا قرار نگرفت چرا که به جای اینکه آنها دوست و دشمن را علیه ما تحریک کنند بین خود آنها تفرقه بوجود آمد اما درداخل کشور باید صفوف ما منسجم باشد.

وی با اشاره به تنظیم روابط منطقی با کشورهای منطقه گفت: کشورهای منطقه در ما تاثیرگذار هستند و باید بخشی از مدیریت ما معطوف به روابط بین الملل و کشورهای همسایه اعم از سوریه، عراق، لبنان و یمن شود.

 

 

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا