روحانی در کنگره ملی بزرگداشت روز شهید:

دومین کنگره ملی بزرگداشت روز شهید صبح امروز با حضور رئیس جمهور آغاز شد.

رئیس جمهور در کنگره ملی شهید

عطر شهید روح‌بخش و نجات‌بخش است

آقای روحانی در دومین کنگره ملی بزرگداشت روز شهید افزود: عطر شهید روح‌بخش و نجات‌بخش است و ما را به صراط مستقیم هدایت می کند. رئیس جمهور گفت: چه روز پرافتخاری و چه جمع بزرگ و نورانی که یاد و نام شهیدان و عطر راه و مسیرشان امروز در این جمع به مشاممان می رسد.

آقای روحانی افزود: آن روزی که انقلاب اسلامی در برابر رژیم تا دندان مسلح طاغوت بود، ملتی دست خالی اما با اراده‌ای محکم، مسیری روشن و امامی همچون پیامبران در پیش روی خود داشت، توانست در برابر آن قدرت استبدادی پیروز شود اما روزی ما ندای پیروزی را شنیدیم که طلاب فیضیه از مرگ نهراسیدند. وی گفت: آن روز طلاب از بام فیضیه نترسیدند، روزی که از طبقه دوم آنان را به کف حیاط فیضیه پرتاب کردند و صحن فیضیه مالامال از خون شهیدان شد و همه جا نشان از ایثار و ایستادگی آنان بود.

رئیس جمهور افزود: آن روزی بود که طلاب جوان و میانسال، مراجع و بزرگان در برابر رژیم نترسیدند و شهید دادند؛ اگر روحانیت مردم را به مسیر شهادت دعوت می‌کرد و ابتدا خود شهید نمی‌داد این ندا کارگر نمی‌شد.

آقای روحانی گفت: پیامبر (ص) ابتدا خود ایثار و فداکاری کرد، آنگاه مردم را به ایثار و فداکاری دعوت کرد؛ به همین علت این ندا در سراسر آن روز دنیای اسلام و نیز امروز و فردا گوش شنوا دارد و خواهد داشت. وی افزود: اگر امام (ره) خود سینه سپر نمی کرد و در روز عاشورای ۴۲ با آن همه خطر و ده‌ها هزار کماندویی که به قم آمده بودند و اطراف فیضیه و در مسیر خیابان ارم که امام به فیضیه می آمد و هر لحظه با خطر مواجه بود، امام (ره) در دریای خطر قرار نمی گرفت، فریادش در غروب عاشورای ۴۲ تأثیرگذار نبود، او خود به میدان آمد.

آقای روحانی گفت: در انقلاب قبل از اینکه خانواده‌های دیگر فرزندانشان را به میدان مبارزه بفرستند امام (ره) فرزندانش را به مبارزه فرستاد. وی افزود: امام (ره) سال ۴۲ به زندان رفت، سال ۴۳ تبعید شد و در همان سال فرزندش حاج آقا مصطفی دستگیر، زندانی و تبعید شد.

آقای روحانی گفت: اگر امام (ره) ‌به زندان نمی رفت، اگر از تبعید می هراسید، اگر از تقدیم فرزند بزرگ، مجتهد و عالی‌مقامش چون حاج آقا مصطفی هراس داشت انقلاب به پیروزی نمی رسید، انقلاب با ایثار به پیروزی رسید.

باید برای ایثار و شهادت آماده باشیم

آقای روحانی گفت: ایثار یعنی فرد و خانواده‌ای که منافع کشورش، آرمان‌ها و ارزش‌های مهمش را بر منافع شخصی و خانوادگی و جناحی‌اش ترجیح می دهد در این صورت ایثار شکل گرفته است.

رئیس جمهور افزود: روزی که چهره ایثار و شهادت بیش از دوران انقلاب ظهور و جلوه کرد دوران دفاع مقدس بود البته در دوران انقلاب هم ایثار و فداکاری بود ، زندان بود ، شکنجه بود ، اما در دوران دفاع مقدس اینها آشکارتر و بیشتر نمود کرد و در مقابل جهانیان وجود داشت. وی اضافه کرد: در دنیا جنگ زیاد بوده و خواهد بود هیچ وقت نیست و نخواهد بود که صلح و برادری در میان جهانیان و در میان همه جوامع مستقر شود و در دنیا دیگر ظالم و متجاوزی نباشد ممکن است کم و زیاد شود.

آقای روحانی گفت: ما همیشه شرایطی داریم که باید برای ایثار و شهادت آماده باشیم در دنیا جنگ هایی هست که منافعی ندارد و منفور است؛ برای مثال کسانی که به ویتنام حمله کردند و آنجا را به خاک و خون کشیدند منافعی به دست نیاوردند و کسانی که به عراق حمله و به آنجا تجاوز کردند هم منافعی در منطقه برایشان حاصل نشد.

کنگره ملی شهید

اهل جنگ نیستیم اما از عزت مان دفاع می کنیم
رئیس جمهور گفت: اهل جنگ نیستیم و نمی خواهیم بجنگیم، قصد جنگ نداریم و نمی خواهیم سرزمینی را بگیریم ولی از کشور، از استقلالمان ، از عزت و آبرویمان دفاع می کنیم.

آقای روحانی در دومین کنگره ملی بزرگداشت روز شهید گفت: آن وقتی شهادت معنا پیدا می کند و آن وقتی جنگ و ایثار ارزش‌گذاری می شود که دارای اهداف مقدسی باشد.

آقای روحانی با طرح این سؤال که چرا ما به دفاع مقدسمان می بالیم، افزود: ما به شما ، به خانواده‌های شما می بالیم و افتخار می کنیم ، امروز و فردا در جمع بیگانگان و خودی‌ها به شما ، به شهیدانتان، به عزیزانتان، به ایثارگران ، جانبازان و آزادگان و همه کسانی که در دفاع مقدس با شهامت حاضر شدند، به فرمانده شما ، به امام که فرمانده کل قوا بود و به فرمانده امروزمان مقام معظم رهبری به همه اینها می بالیم برای اینکه دفاع مقدس ایستادگی در برابر تجاوز و متجاوز بود.

رئیس جمهور گفت:‌ ما که به کسی حمله نکردیم ما که نمی خواستیم وارد سرزمینی شویم ما که نمی خواستیم کشور را گسترش دهیم و شهری را تسخیر کنیم.

آقای روحانی افزود: شرایط هم شرایط خاصی بود، بعد از انقلاب با همه گرفتاری ها، در نیروهای مسلح گرفتاری داشتیم، سلاح ها غربی بود ، از آموزش خبری نبود به ما قطعه نمی دادند و شرایط ما شرایطی نبود که بجنگیم.

رئیس جمهور گفت: امروز هم که کشور ده‌ها برابر آن روزها قوی تر است اهل جنگ نیستیم و نمی خواهیم بجنگیم ، قصد جنگ نداریم و نمی خواهیم سرزمینی را بگیریم ولی از کشور، از استقلالمان ، از عزت و آبرویمان دفاع می کنیم تنها جایی که دفاع مرد و زن ندارد ایستادگی در برابر تجاوز است و جایی که دفاع هست زن و مرد ندارد، در سر پل ذهاب روزی که عراقی ها وارد خیابان های شهر شدند مردم ایستادگی کردند ، زن‌ها و مردها می جنگیدند.

آقای روحانی با تأکید بر اینکه دفاع مرد و زن ندارد ، افزود: باید در برابر تجاوز بایستیم و دفاع کنیم، در هشت سال دفاع مقدس ما مظلوم بودیم و مظلومانه جنگیدیم، اول و وسط جنگ تا روز آخر جنگ به افلقیان و صدامیان شرق و غرب اسلحه و تسلیحات دادند.

رئیس جمهور گفت: میگ های ۲۵ که تا تهران می آمد شوروی سابق وسط جنگ به عراق داد ، میراژها که در سال های آخر جنگ به پالایشگاه های جنگ حمله می کردند قادر بودند از فاصله ۸ تا ۱۰ کیلومتری موشک های خود را شلیک کنند که اینها را فرانسوی ها دادند، سوپراتانداردها را فرانسوی

ها دادند ، سلاح های شیمیایی را وسط جنگ اروپایی ها به عراقی ها دادند، تجهیزات موشکی را اروپایی ها دادند و امریکایی ها با عراقی ها همکاری های اطلاعاتی داشتند، آواکس های آنها بر فضای عربستان می چرخید و اطلاعات را تا پیرانشهر به عراقی ها می داد.

دفاع مقدس، ایران یک تنه دربرابر شرق و غرب

رئیس جمهور گفت: در زمان جنگ تحمیلی همه رسانه‌های غربی به بعثیان کمک می کردند و ملت ما مظلومانه و تنها جنگید.

آقای روحانی در ادامه سخنانش افزود: هیچ کس به ما کمک نکرد حتی سوئیسی‌ها که به نوعی در اروپا به بی‌طرفی معروفند سلاح پدافندی ما را که برای دفاع بود و نیاز به تعمیر داشت نه تنها تعمیر نکردند بلکه به ما برنگرداندند و گفتند شما در حال جنگ هستید. وی گفت: همچنین یک نوع توپ ضدهوایی داشتیم که ساخت شوروی بود و آنها متعهد بودند که قطعات آن را تأمین کنند اما به بهانه جنگ از دادن قطعه خودداری کردند.

آقای روحانی افزود: مهندسان جوان ما همه این قطعات را ساختند و تجهیزات را تعمیر کردند. وی گفت: رزمندگان ما مظهر اخلاق بودند و اخلاق اسلامی و انسانی را در میدان جنگ در عمل نشان دادند.

رئیس جمهور افزود: من به واسطه مسئولیتی که داشتم چندین بار از اردوگاه های اسرای جنگی عراق در ایران بازدید کردم، آنها بسیار راحت بودند، فیلم تماشا و فوتبال بازی می‌کردند اما دژخیمان بعث با آزادگان ما چه کردند؟

آقای روحانی گفت: بعثی ها حتی بر خلاف مقررات بین المللی وزیر نفت ما را اسیر کردند و زیر شکنجه کشتند. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران فراتر از مقررات بین المللی و طبق مقررات اسلامی با اسرا رفتار کرد.

آقای روحانی با بیان اینکه همه انبیا و اولیا در زندگی الگوی ما هستند، گفت: اما در دفاع مقدس برای رزمندگان هیچ الگویی بالاتر از کربلا و امام حسین(ع) نبود. وی افزود: امام حسین (ع) فقط امام ما شیعیان نیست بلکه ایشان امام همه آزادگان عالم، اعم از مسیحی، زرتشتی و یهودی است.

رئیس جمهور گفت: در زمان دفاع مقدس مادران شهدا هر وقت تحت فشار قرار می‌گرفتند به حضرت زینب (س) تأسی می کردند. وی افزود: کربلا الگوی بزرگی برای همه ادوار زندگی ماست.

رئیس جمهور گفت: ملتی که الگویش امام حسین(ع) و تاریخ کربلا و عاشوراست هرگز در برابر دشمن خم نمی شود، بلکه می ایستد و مقاومت می کند.
مذاکرات ما در میان قدرت های جهان یک افتخار ملی است

رئیس جمهور گفت : ایمان ، فکرت و جهاد اینها را در کنار هم قرار بدهید، اگر رحمت خدا را می خواهید، رضوان خدا را می خواهید و بهشت جاویدان را می خواهید با در کنار هم قرار دادن این سه به آنها دست خواهید یافت.

آقای روحانی در ادامه سخنانش افزود: در دفاع مقدس ما ایمان، فکرت و جهاد را بعینه دیدیم. وی گفت: من خود شهروندی را سراغ دارم، جوان دانشجوی ایرانی را سراغ دارم که در امریکا تحصیل می کرد و برای دفاع از میهنش به کشور برگشت و به جبهه رفت.

خانواده او تنها یک پسر داشت. به یاد می آورم پدرش با من تماس گرفت و از من خواست تا با پسرش صحبت کنم و از رفتن به جبهه منصرفش کنم. من به او گفتم اگر فرزندت به این قصد به کشور بازگشته و آمده تا به جبهه برود بگذار تا برود و با او مخالفت نکن. در نهایت پدر او هم پذیرفت و تک پسرش به جبهه رفت و زخمی شد و برگشت و دوباره رفت و شهید شد.

آقای روحانی افزود: مظلومیت و حق بودن ما در دفاع مقدس سبب شد تا همه ملت بیایند و فارغ از هر دسته و گروه، مسیحی یا مسلمان، زرتشتی یا کلیمی، بدون در نظر گرفتن جناحشان برای دفاع از وطن، استقلال و انقلاب در جنگ شرکت کنند. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بیانات رهبری در خصوص محیط زیست گفت: محیط زیست یکی از معروف‌هایمان است که باید آن را سالم نگه داشت، اگر ماشین شخصی من دود تولید می کند باید بدانم که این منکر است و باید تعمیر شود. کسی که در وسط خیابان زباله می اندازد و خیابان را آلوده می کند آن یک منکر است. وقتی با ماشین به خیابانی می رویم و تکه زباله یا سنگی را که سبب تصادف می شود می‌بینیم اگر آن را برداریم آن معروف است.

رئیس جمهور افزود: معروف، دیگر جناح نمی شناسد، ریزگرد و آلودگی هوا نمی‌پرسد که کدام جناحی تا من بیایم.

آقای روحانی گفت: مذاکرات ما در میان قدرت های جهان یک افتخار ملی است، سرداران ما دیروز در میدان های جنگ از کشور دفاع می کردند و امروز در عرصه ملی و هسته ای دفاع و جهاد می کنند، کسی که برای نان حلال تلاش می کند آن هم جهاد است بنابراین در دفاع مقدس همه ملت ما آمدند برای دفاع از استقلال کشور و امام و رهبر و فرماندهی که از دل به او ایمان داشتند. وی با طرح این سؤال که رهبر مردم کیست افزود: یک زمان فردی آگاه، عادل، روحانی و فرهیخته است و یک وقتی یک فرد عادی.

آقای روحانی گفت: من خودم بارها از کسان زیادی شنیدم که در میدان جنگ و در زمان دفاع مقدس در جبهه به من می گفتند که سلام مرا به امام برسان و به ایشان بگو تنها نیستی و ما برای شما آمده ایم. وی افزود: امروز هم مردم ما این چنین هستند دارای رهبری مجتهد، فقیه و شخصیتی امتحان پس داده در انقلاب، دفاع مقدس بوده است و در همین دفاع مقدس جزو اولین کسانی بود که لباس رزم پوشید و به میدان رفت. در زمان جنگ کم پیش می آمد که در کمیسیون دفاع و در پشت جبهه باشد بیشتر در جبهه بود، فرماندهی که خود در میدان نبرد حاضر می شد. گاهی کسی در خانه می نشیند و فرمان نبرد می دهد و هدایت می‌کند و گاهی کسی خودش می رود در میدان جنگ.

ایستادگی دیپلمات ها در برابر قدرتها به اتکاء ملت و شهیدان

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در کنگره ملی بزرگداشت روز شهید گفت: رهبری به عنوان بهترین مشوق برای نسل ما برای حضور در دفاع بودند.

آقای روحانی افزود: امروزدولت وظیفه خود می داندکه نام شهید وشهیدان را زنده نگه دارد چون شهیدان  همه چیزخود را تقدیم حق کردند و لذا شهدا عند ربهم یرزقون‌اند، نمی میرند، آنان زنده‌اند. وی  گفت: شهیدان هیچ وقت نمی میرند و همیشه زنده‌اند در خلوتگاه حق که مخصوص انبیا، اولیا و شهیدان است، مهمان سفره خدا هستند.

رئیس جمهور تأکید کرد: باید فرهنگ شهید و شهیدان را زنده نگه داریم، اگر امروز دیپلمات‌های ما در برابر قدرت‌ها می‌ایستند، به لطف ملت بزرگ، شهیدان و خانواده‌های آنان است. وی گفت: خانواده‌های شهدا برکت کشور ما هستند، جانبازان و ایثارگران برکت کشور ما هستند ما باید این فرهنگ را زنده نگه داریم.

رئیس جمهور در ادامه، خدمت به خانواده‌های معظم شهدا را افتخار همه دولتمردان دانست و افزود: شما فرزندان، شوهران، پدران و برادران خود را از دست داده اید و هیچ کس جز خداوند قادر نیست اجر و پاداش یک شهید را به خانواده وی بدهد و این خداوند است که عزت دنیوی و اخروی به خانواده معظم شهدا می بخشد. وی تأکیدکرد: دولت خدمت به خانواد‌ه‌های شهدا را وظیفه خود می‌داند و همه ما بر این باوریم که خاک پای شهیدان تربت متبرکی است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آنجا که استقلال، مقاومت و کار خیر است، شهیدان شهادت می‌دهند و آنها شاهد زنده‌ای هستند که نزد پروردگارشان روزی می‌خورند و خداوند این توفیق را به همه ما بدهد تا پاسدار خون شهدا باشیم.
 

 

 

 

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا