کاری که شما در ۶ ماه با همه تجهیزات نکردید، ایران چند روزه انجام داد

بصیر،

آنچه آمریکا و متحدانش نتوانستند به مدت بیش از شش ماه حملات هوایی انجام دهند، نیروهای عراقی و بسیج مردمی ظرف مدت فقط چند روز انجام دادند.

هزاران حمله هوایی کشورهای غربی و عربی در شمال عراق نتوانست جلوی پیشروی های گروه داعش را بگیرد چه رسد به این که آن را تضعیف کند یا از بین ببرد. در مقابل، نیروهای عراقی در عملیات زمینی با پشتیبانی ایران توانستند ابهت این گروه تروریستی را بشکنند و شماری از شهرهای راهبردی را آزاد کنند و شماری را نیز به محاصره درآورند.

ورود به تکریت

پیشروی سریع نیروهای مشترک عراقی به سمت موصل و دستاوردهای نظامی آنان موجب شد آمریکا هیئت نظامی بلندپایه ای را به ریاست مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به بغداد بفرستد. این سفر با توجه به زمانی که صورت گرفت، سوال برانگیز به نظر می رسد و پرسش هایی درباره انگیزه های آن وجود دارد به ویژه آن که ناتوانی آمریکا در برابر داعش با اقتدار عراق و ایران همراه شد و حمله دیگر پیشمرگان کرد عراقی به گروه داعش، این اقتدار را تقویت کرد.

طرف عراقی در خلال دیدار با دمپسی در سخن گفتن از نقش تاثیرگذار ایران در پیشروی های اخیر تردید نکرد و از کمک های تهران در جبهه های جنگ قدردانی کرد. خالد العبیدی وزیر دفاع عراق گفت: در واقع ایران در زمینه های معینی در چارچوب درخواستهای ما، به ما کمک می کند… ایران کمک زیادی به نیروهای بسیج مردمی می کند و از نیروهای مردمی در عراق پشتیبانی می کند.

 فرستاده آمریکا که سفرش به عراق تحت الشعاع اخبار پیروزی های مستمر نیروهای عراقی در جبهه های جنگ  و نه حملات هوایی غرب، قرار گرفت گفت: «داعش شکست خواهد خورد، داعش به لطف ائتلافی که برای مقابله با این تهدید مشترک تشکیل شده است شکست خواهد خورد». رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با این سخنان، اظهارات قبلی مقامات بلندپایه آمریکایی را نقض کرد که گفته بودند داعش ظرف چند ماه یا چند سال یا حتی چند دهه شکست نخواهد خورد. آیا سخنان اخیر، تلاشی برای تصاحب نتایج تلاش های عراقی ها و متحدان واقعی آنها است؟

رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا

قطعا این جملات کوتاه، نشان دهنده فرصت طلبی آمریکا به زشت ترین وجه است و بخشی از علل واقعی سفر دمپسی به بغداد را نشان می دهد. آمریکا این گونه است که ناگهان داعش در نظرش به لقمه ای آسان تبدیل می شود و به گفته رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور، این تحول به لطف ائتلاف بین المللی صورت گرفته است در حالی که به گفته بسیاری از ناظران، عملکرد این ائتلاف موجب تقویت داعش در چند ماه اخیر شده است. اما نگاهی واقع بینانه به تحولات عراق از زاویه درگیری ها در تکریت و اطراف آن نشان می دهد خود عراقی ها با کمک بی همتای ایران، نقش اصلی را در آزادسازی سرزمین هایشان داشته اند و باقیمانده سرزمین های اشغال شده خود را نیز آزاد می کنند.

از سوی دیگر یک منبع نیروهای پیشمرگ امروز گفت هواپیماها شب گذشته اعلامیه هایی در مرکز شهر موصل ریختند. در این اعلامیه ها به ساکنان موصل درباره نزدیک شدن به مقرهای داعش هشدار داده و از آنها خواسته شده است با نیروهای امنیتی همکاری کنند. این منبع افزود در این اعلامیه ها تاکید شده است که زمان آزادسازی موصل نزدیک است.

این منبع که خواست نامش فاش نشود در مصاحبه با سومریه نیوز اظهار داشت در این اعلامیه ها آمده است ارتش، موصل را آزاد خواهد کرد و برخلاف ادعاهای داعشیان به غیرنظامیان هیچ گونه تعرضی نخواهد شد.

خالد العبیدی وزیر دفاع عراق چند روز پیش اعلام کرد نبرد آزاد سازی موصل از نظر برنامه ریزی و اجرا به عهده نیروهای عراقی خواهد بود.

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا