کاهش ضخامت لپ‌تاپ‌ها تا کجا ادامه می یابد؟

بصیر، طی چهار دهه گذشته، لپ‌تاپ ها از دستگاهی نوظهور به محصولی رایج برای انجام وظایف رایانشی تبدیل شده اند و گزینه ای انعطاف پذیرتر نسبت به رایانه های رومیزی محسوب می شوند. با این وجود، طی سالیان اخیر لپ‌تاپ ها نیز شاهد حضور رقبایی پر قدرت در بازار دستگاه های قابل حمل بوده اند.

کاهش ضخامت لپ‌تاپ‌ها تا کجا ادامه می یابد؟

 امروزه موبایل های هوشمند در جیب هر فردی قرار دارند و تبلت ها به راحتی در یک کیف یا کوله پشتی حمل می شوند. در برابر این دستگاه ها، لپ‌تاپ ها گزینه هایی سنگین و دست و پاگیر هستند. بر همین اساس، تولیدکنندگان لپ‌تاپ مجبور به کاهش ضخامت و وزن لپ‌تاپ ها شده تا همچنان رقابت پذیری این دستگاه ها را حفظ کنند. اما این روند پرسشی که هم به مصرف کنندگان و هم تولیدکنندگان مربوط می شود را شکل داده است: چه میزان ضخامت خیلی نازک محسوب می شود؟

گذشته و حال

عامل شکل و ظاهر همواره یکی از گزینه های تاثیرگذار بر طراحی لپ‌تاپ ها بوده است. در دهه ۱۹۸۰، هنگامی که لپ‌تاپ ها برای نخستین بار شاهد روند رو به رشد محبوبیت خود بودند، طراحی آنها بزرگ و سنگین بود اما در مقایسه با رایانه های رومیزی آن زمان بسیار کوچک‌تر بودند.

فناوری از آن زمان تاکنون مسیری طولانی را طی کرده است. طی نمایشگاه CES 2015 لپ‌تاپ هایی مانند سامسونگ اتیو بوک بلید ۹ و لنوو LaVie Z به خوبی طراحی جمع و جور و نازک را به نمایش گذاشتند. مدل نخست تنها ۲٫۰۹ پوند (۹۴۸ گرم) وزن داشت و مدل دوم با ۱٫۷۲ پوند (۷۸۰ گرم) وزن دستگاهی پَر وزن محسوب می شود. در مقام مقایسه، لپ‌تاپ محبوب آزبورن ۱ که در سال ۱۹۸۱ روانه بازار شد ۲۳٫۵ پوند (۱۰٫۶ کیلوگرم) وزن داشت.

با گذشت زمان و تغییر شرایط، انتظارات از این که چه ویژگی هایی قابل حمل بودن واقعی یک لپ‌تاپ را تعیین می کنند نیز تغییر کرده است. دستگاهی که زمانی سبک وزن محسوب می شد برای کاربران مدرن چیزی جز محصولی بزرگ و دست و پاگیر به نظر نمی رسد و این روند تغییر با ظهور تبلت ها تسریع شده است. امروزه، تبلت ها دستگاهی ارزان‌تر و کارآمدتر برای انجام وبگردی و کاربردهای سبک دیگر محسوب می شوند.

تهدیدی به نام تبلت

محبوبیت تبلت ها به معرفی محصولاتی برای این بازار در کنار لپ‌تاپ ها توسط شرکت های مختلف منجر شده است. موفقیت چشمگیر خط تولید آی‌پد اپل به عوامل مختلفی بستگی داشته که از آن جمله می توان به پیوندهای قوی این برند با آی‌پاد و آی‌فون اشاره کرد. اما آی‌پد به گونه ای طراحی شده است تا اختلالی در بازار لپ‌تاپ های مک بوک ایجاد نشود. آی‌پد از سیستم عاملی متفاوت استفاده می کند و کاربری آن به گونه ای نیست که جایگزینی کامل برای لپ‌تاپ باشد.

در مقابل، مایکروسافت رویکردی متفاوت را با معرفی تبلت های خانواده سرفیس دنبال می کند. هدف مایکروسافت از معرفی ویندوز ۱۰ ارائه تجربه کاربری مشابه از یک سیستم عامل در دامنه وسیعی از دستگاه های مختلف است. تبلت سرفیس ارائه ظاهر و احساس کار با سیستم عامل ویندوز در یک رایانه را هدف قرار داده و هنگامی که صفحه کلید به آن متصل می شود تجربه کلی کار با آن بسیار مشابه با لپ‌تاپ است. پس اگر یک تبلت با لوازم جانبی قابل اتصال بتواند آن چه که یک لپ‌تاپ انجام می دهد را ارائه کند آیا دلیلی برای داشتن یک لپ‌تاپ به همراه یک تبلت وجود دارد؟

ظهور تبلت، لپ‌تاپ را در موقعیتی نامطلوب قرار داده زیرا رقیبی کوچک‌تر از نظر اندازه، با وزن کمتر و در مجموع قابلیت حمل بالاتر محسوب می شود. همزمان، انتظارات بیشتری از یک لپ‌تاپ می رود. چندین سال پیش نِت‌بوک ها رشد سریع محبوبیت خود را شاهد بودند اما به واسطه انتقادها درباره صفحه کلیدهای آزار دهنده و نمایشگرهای کوچک خود به همان سرعت از بازار ناپدید شدند. قربانی کردن اندازه نمایشگر برای بیشتر کاربران لپ‌تاپ غیر قابل تحمل بود و در نتیجه مشخص شد کاهش ضخامت تنها جنبه ای است که می تواند برای بهبود جایگاه لپ‌تاپ ها مد نظر قرار بگیرد.

آینده

همانند هر دستگاه دیگری، کاربرد و قابلیت مورد انتظار مصرف کنندگان از لپ‌تاپ با گذشت زمان افزایش می یابد. این امکان وجود دارد که توجه و دنبال کردن کاهش ضخامت به هر بهایی نتیجه ای معکوس نسبت به انتظاراتی که مردم از یک سخت افزار پیشرفته دارند را موجب شود. لپ‌تاپی کوچک‌تر به معنای فضای کمتر برای تمامی قطعات است که می تواند به استفاده از بلندگوهای ضعیف، درگاه های کمتر و حدف درایو نوری منجر شود.

این مساله که لپ‌تاپ نباید هویت خود به عنوان یک رایانه شخصی کاملا کاربردی را در قالب یک دستگاه قابل حمل از دست دهد، بسیار مهم است. در حقیقت، منطقه امن برای لپ‌تاپ قرار گرفتن در جایی بین انعطاف پذیری تبلت و عملکرد بالای یک رایانه رومیزی نهفته است. ایجاد تعادل درست بین این دو عامل برای حفظ رقابت پذیری لپ‌تاپ ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا