گفت‌و‌گوی تفصیلی بصیر با کارشناس فرهنگی:

دولت در تحقق منویات رهبری در حوزه فرهنگ بسیار ضعیف عمل کرده است/ عملکرد وزارت ارشاد تعریفی غربی دارد

بصیر، سیدامیر ساداتی‌کرمی در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز در بررسی اجمالی عملکرد دولت در حوزه فرهنگی، اظهار داشت: اهمیت فرهنگ را مقام معظم رهبری به زیبایی بیان فرمودند که «فرهنگ همچون هوایی است که در آن تنفس می‌کنیم.»

وی تصریح کرد: توجه ایشان به فرهنگ بعد از انقلاب تا امروز نشان‌دهنده آن است که در این حوزه نیاز به کار و تلاش زیادی داریم و از آن جهت که دامنه این مسئله گسترده است به برنامه‌ریزی مدون نیاز دارد.

این کارشناس فرهنگی اذعان داشت: آن چیزی که نگران‌کننده است، هشدارهای رهبری و مصادیقی است که برای جمهوری اسلامی مناسب نیست.

حمله فرهنگی کشورهای مستبد دنیا به جمهوری اسلامی ایران

ساداتی با اشاره به اینکه رهبری در دوران سازندگی برای نخستین بار واژه تهاجم فرهنگی را مطرح کرده‌اند، اظهار داشت: در مدت زمانی کوتاه این واژه تغییر نام داد و شبیخون فرهنگی تبدیل شد.

وی افزود: رهبری در مرحله سوم بحث ناتو فرهنگی را مطرح کردند، نکته حائز اهمیت در این مورد این مسئله است که کشورهای مستبد و مستکبر دنیا وحدت نظری پیدا کردند تا در حوزه فرهنگی به ایران حمله کنند.

رخنه فرهنگی، لکه سیاه عملکرد وزارت ارشاد!

مسئول بررسی و تحلیل بسیج دانشجویی استان مازندران در ادامه با اشاره به اینکه ناتو فرهنگی آخرین اقدام دشمنان برای جمهوری اسلامی ایران در زمینه فرهنگی نبود، خاطرنشان کرد: مرحله چهارمی که رهبری به آن اشاره داشتند و همانند لکه سیاه در کارنامه فرهنگی دولت و آقای جنتی به عنوان وزیر ارشاد ثبت می‌شود رخنه فرهنگی است.

ساداتی اذعان داشت: رخنه فرهنگی تمایز قابل توجهی با سه مرحله قبلی وجود دارد و آن این است که این مرحله زمانی به وجود می‌آید که فردی از داخل در موضوعی کوتاهی می‌کند.

این کارشناس فرهنگی یادآور شد: اگر در موضوعی رخنه‌ای صورت بپذیرد یعنی اینکه در گذشته از روی سهو و یا عمد کوتاهی صورت گرفته است.

اباحه‌گری فرهنگی یکی از اصول تغییرناپذیر گفتمان غرب

وی در زمینه عملکرد وزارت ارشاد در سالی که گذشت نیز اظهار داشت: در زمان دولت اصلاحات خیانت‌های فرهنگی زیادی را از دولت و ارشاد آن زمان شاهد بودیم که متاسفانه برخی از مسئولان فعلی این دولت در آن روزها در آن گروه نقش ایفا می‌کردند.

ساداتی افزود: یکی از ارکان تمدن غربی اباحه‌گری در حوزه فرهنگی است، یعنی اباحه‌گری فرهنگی یکی از اصول و ارکان تغییرناپذیر گفتمان غرب است.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه معنی اباحه گری چیست، گفت: اباحه‌گری یعنی برحسب شاخص‌های دینی و ارزشی، هنر و فرهنگ را ارزیابی نکینم در واقع به این معنی است که هنر و فرهنگ در خدمت غرایز انسانی و لذات دنیوی قرار بگیرد.

وی با اشاره به جمله‌ای را خاتمی رئیس‌جمهور دوران اصلاحات مبنی بر اینکه «اگر دین و دموکراسی با هم برخورد داشته باشد، آن دین است که باید کنار گذاشته شود»، اذعان داشت: در حوزه اباهه‌گری فرهنگی این سخن آقای خاتمی یعنی اینکه اگر فقاهت، ارزش‌ها و آرمان‌ها در مقابل هنر غربی قرار بگیرد آن چیزی که باید کنار گذاشته شود دین است.

۸ سال جنگ تحمیلی نشان دهنده فرهنگ دینی کشور

مسئول بررسی و تحلیل بسیج دانشجویی استان مازندران با بیان اینکه اما در جامعه اسلامی این تعریف بسیار متفاوت است، خاطرنشان کرد: فرهنگ، تمام هستی انسان را در جامعه اسلامی در اختیار دین قرار می‌دهد و ۸ سال جنگ تحمیلی نشان دهنده فرهنگ دینی‌مان بوده است.

ساداتی اظهار داشت: این امر را امروز در جبهه مقاومت می‌بینیم که حتی منافع ملی ما نیز در حوزه منافع اسلام تعریف می‌شود، متاسفانه روند عملکرد دولت و وزارت ارشاد در این چندماه به تعاریف غربی فرهنگ تا تعریف اسلامی‌اش بیشتر شباهت داشت.

جنتی در جنگ نرم، در جبهه خودی اسلحه به دست نگرفت!

وی با اشاره به اینکه نمی‌دانم جنتی به جنگ نرم معتقد است یا خیر که البته این سوال برای ایشان مناسب نیست، قطعا ایشان باید معتقد باشد چرا که در غیر این صورت به ولایت پذیری و تشخیص وی مشکوک می‌شویم، یادآور شد: اگر فرض را اعتقاد وی به جنگ نرم بگذاریم به این نتیجه می‌رسیم که در این مقابله نرم دشمن ۲ جبهه وجود دارد، جبهه خودی یا حق و جبهه ناخودی یا باطل، نمی‌خواهم بگویم که جنتی در جبهه باطل قرار دارید اما قطعا درسپاه خودی اسلحه به دست نگرفته است.

اگر فرهنگ جامعه استهاله شود، سیاست و اقتصاد آن جامعه را نابود می‌کند

ساداتی افزود: دغدغه‌هایی که در حوزه فرهنگی داریم در حوزه سیاست نداریم چرا که اگر فرهنگ جامعه استهاله شود، سیاست و اقتصاد آن جامعه را نابود می‌کند.

این کارشناس با بیان اینکه کارنامه سیاه و غیرروشن وزارت فرهنگ دولت یازدهم این امر را در ذهن ما متجلی می‌کند که وزیر فرهنگ به دنبال چیز دیگری غیر از فرهنگ انقلابی است، خاطرنشان کرد: (بهزاد کریمی) وطن فروش ضدانقلاب در سخنانی آورده است «تفکر فقاهتی باید برود تا جامعه دوباره در روال و مدار رشد و ترقی قرار بگیرد»، مطمئنا این روال و مدار رشد و ترقی که باید از دور شدن تفکر فقاهتی به دست آید سعادت ما را ایجاد نمی‌کند.

ساداتی با بیان اینکه دشمن عزم خود را جزم کرده که در حوزه فرهنگ آسیب برساند، گفت: سوال ما از جنتی و دولت در حوزه فرهنگ انقلابی این است که تا به امروز چه کاری را برای عرضه دارد.

اختلاف با مراجع در این دولت چندین برابر بیشتر شده است

وی با اشاره به اینکه در دولت قبلی در مواردی نظراتی اعلام می‌شد که با اظهارات مراجع اختلاف نظر وجود داشت و با وجود آنکه شعار اصولگرایی می‌دادند در آن زمان دولت را نقد کردیم، خاطرنشان کرد: اختلاف با مراجع در این دولت متاسفانه چندین برابر بیشتر شده است.

ساداتی افزود: وزیر ارشاد مطلبی را بر خلاف هنجارهای ۱۳۰۰ ساله اسلام و ۳۶ ساله انقلاب عنوان می‌کند که عموم مراجع موضع می‌گیرند و در اعتراض به این مسئله حضور دولت را نمی‌پذیرند اما جنتی با گستاخی تمام اعلام می‌کند من به تک‌خوانی زنان تا امروز مجوز ندادم و اگر بدهم پای آن می‌ایستم.

این کارشناس با اشاره به اینکه این گستاخی یک شخص در مخافت با مراجع است، تصریح کرد: من نمی‌گویم آقای جنتی حرف آن فرد ضدانقلاب را می‌زند اما تشابه گفتار و رفتار جنتی با آن شخص ما را به فکر وادار می‌کند که نکند در جامعه اسلامی استهاله دیگری در راه است.

وی ادامه داد: رفتار وزارت ارشاد در این دولت از دفن سگ‌های زرد، مجوز تک خوانی زن‌ها، افزایش کنسرت‌های نابهنجار و حرکت اخیر اتفاق افتاده در وزارت آموزش و پرورش این امر را در ذهن متبادر می‌سازد که این حرکات در کنار یکدیگر سناریویی را ایجاد می‌کند.

ساداتی خاطرنشان کرد: امیدواریم جنتی آن قدر به نظام علاقه داشته باشد که اگر اطرافشان! به دنبال خیانت‌هایی هستند آنها را از دور خود حذف کند تا این حرکات همانند لکه ننگی در وزارت ارشاد ثبت نشود که دولت در بسیاری از مواقع علیه یا در مقابل مواضع مراجع اقدام کرده است.

دولت در تحقق منویات رهبری بسیار ضعیف عمل کرده است

این کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه دولت در تحقق منویات رهبری بسیار ضعیف عمل کرده است، گفت: رهبری در سال جاری حتی یکبار هم از حوزه فرهنگ و اقتصاد تعریف و تمجیدی نکرده‌اند و متاسفانه ایشان غیر از نقد و مطالبه چیز دیگری را مطرح نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه به مسئولان فرهنگی دولت توصیه می‌کنم عملکرد بنی‌صدری نداشته باشند، خاطرنشان کرد: اگر بنی صدر در ذهن مردم خائن شناخته می‌شود شاید به دلیل مخالفت و دشمنی با آیت‌الله بهشتی نبود، شاید این هم نباشد که وی با حکومت اسلامی مشکل داشت و از عکس های با امام سوء استفاده می‌کرد بلکه بنی‌صدر در ذهن مردم به دلیل کوتاهی‌ها و قصور عامدانه‌اش خائن تلقی می‌شود.

مسئول بررسی و تحلیل بسیج دانشجویی استان مازندران خاطرنشان کرد: بنی صدر چون از مرزهای جغرافیایی کشور عقب‌نشینی کرد خائن شد، در جنگ‌نرم نیز مرزهایی داریم که در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جداگانه تعریف می‌شوند.

وی افزود: در حوزه اقتصادی، اگر به غرب وابسته شویم خیانت کرده‌ایم، اگر مسئولی در حوزه سیاسی کشور را ذلیل و عزت کشور را لگدمال کند خیانت کرده و اگر در حوزه فرهنگی خط قرمزها و هنجارهای اسلامی از بین رود قطعا مهر خیانت بر پیشانی‌اش زده می‌شود.

ساداتی با بیان اینکه کشور پتانسیل زیادی دارد و نگاه مسئولان به دنبال جذب حداکثری به هر نحوی نباشد، گفت: توصیه ما این است مسئولان به‌گونه‌ای اقدام نکنند که سال‌ها بعد در کتاب‌های درسی نام‌شان در کنار بنی‌صدرها سبز شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا