هرسال چقدر اسکناس چاپ می شود؟ ارزش فعلی تمام پول های ایران

بصیر،هزاد قیاسوند، با اشاره میزان افزایش حجم اسکناس و مسکوک در یک سال اخیر، گفت: مجموع اسکناس و مسکوک در دست اشخاص تا پایان اسفند امسال حداکثر (با ۱۷٫۵ درصد رشد) به ۳۹ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی افزود: این حجم از اسکناس با احتساب نیاز مردم به پول نقد و عرضه بیشتر اسکناس و مسکوک به بازار در روزهای پایان سال محاسبه شده است.

مدیر کل نشر و ریالی بانک مرکزی، گفت: بانک مرکزی به دو علت اسکناس منتشر می‌کند، علت نخست جایگزینی اسکناس نو با اسکناس‌های فرسوده امحاء شده و دلیل دوم اسکناس جدیدی است که به بازار عرضه می‌شود.

وی تصریح کرد: عنصر تعیین کننده برای حجم اسکناس و مسکوک، میزان مراجعه مردم به نظام بانکی است؛ بانک‌ها وقتی متقاضی اسکناس از بانک مرکزی می‌شوند که مردم از آنها چنین تقاضایی دارند و بانک مرکزی هم باید به تقاضای بانک‌ها و مردم پاسخ دهد.

قیاسوند افزود: بانک مرکزی معمولا ترکیب اسکناس و مسکوک را اصلاح می‌ کند.  بانک‌ها در طول سال تقاضای کمی برای اسکناس ۱۰ هزار ریالی و ۲۰ هزار ریالی دارند؛ اما در روزهای پایانی سال به علت تقاضای مردم (پرداخت عیدی) میزان این دو اسکناس در بانک‌ ها را افزایش می‌دهیم.

حجم اسکناس و مسکوک در سال ۸۸ رقم ۱۹ هزار و ۲۳۱ میلیارد تومان، درسال ۸۹ با ۱۷۱ درصد افزایش ۲۲ هزار و ۵۱۵ میلیارد تومان، سال ۹۰ با ۱۶٫۹ درصد رشد ۲۶ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان، سال ۹۱ با ۲۵٫۴ درصد افزایش ۳۳ هزار و ۱۶ میلیارد تومان، سال ۹۲ هم با رشد اندک ۱٫۶ درصد به ۳۳ هزار و ۵۲۹ میلیارد تومان رسید.

 

 

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا