سومار وزنه را به سمت ایران چرخانده/ گمانه و وحشت صهیونیستها

بصیر،

روزنامه «یدیعوت آحارانوت» نیز در گزارشی درباره این موشک با بیان اینکه موشک سومار دارای قابلیتهای خاصی است، افزود: «ویژگی این موشک این است که در ارتفاع پائین که به صد متر می رسد، پرواز می کند به گونه ای که رادارها نمی تواند آنرا رصد کنندقابلیت حمل کلاهک انفجاری به وزن صدها کیلوگرم را دارد و سرعت پروازی آن به هشتصد کیلومتر در ساعت می رسد و طول این موشک شش متر است.

گزارش رای الیوم درباره موشک سومار

رای الیوم موشک سومار را مشابه موشک  Kh 55 روسیه دانست و نوشت: ‌تال اینبار کارشناس موشکی صهیونیستها گفت، ایرانیان در گذشته ثابت کردند که در زمینه شبیه سازی سامانه تسلیحاتی و تولید آن توانایی دارند به گونه ای که می توان ادعاهای آنان را درباره آغاز تولید این نوع موشک باور کرد.

تال اینبار، رئیس مرکز فضا و پهپاد موسسه مطالعات راهبردی هوا و فضا فیشر هرتزیلیا با بیان این که این موشکها میتوانند از روی بمب افکن نیز پرتاب شوند تصریح کرد:  ایران بمب افکن «سوخوی بیست و چهار» برای پرتاب این موشک را در اختیار دارد اما نکته مهم این است که، نمونه ای که ایران به تازگی به نمایش گذاشت آمادگی پرتاب این موشک را از زمین و دریا را فراهم می کند.

موشک کروز سومار

موشک کروز سومار

در این زمینه، الون بن داوید تحلیلگر مسائل نظامی کانال ده تلویزیون رژیم صهیونیستی، گفت: پاسخ به این نوع موشکها از سوی اسرائیل همچنان در حال بررسی است و ارتش امیدوار است که توان اولیه عملیاتی در اواخر سالجاری (۲۰۱۵) و چه بسا اوایل سال ۲۰۱۶ محقق شود.

شاید منظور این کارشناس سامانه «عصای سحر آمیز» ویژه رهگیری موشکهای میانبرد ازجمله موشکهای کروز است؛ موشکهایی که در چارچوب طرح مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی، در حال ساخت وتوسعه است. شایان ذکر است سامانه رهگیری موشکی «حیتس» که امروز در اختیار ارتش رژیم صهیونیستی است، ویژه رهگیری موشک های بالستیک مانند (شهاب ۳) ایران است که در ارتفاع و سرعتی بسیار بالاتر از موشک (سومار) حرکت می کند اما در همین مورد هم صهیونیستها رسما اذعان کرده که همه آزمایش های مربوط به پرتاب موشک«حیتس» در سال گذشته با شکست مواجه شده است.

بن داوید تحلیلگر مسائل نظامی گفت: با توجه به تصاویری که ایرانی ها منتشر کردند، ما معتقدیم این موشک در مقایسه با نمونه های مشابه، دارای کلاهک جنگی نسبتا کوچک و وزن کمتر از دویست کیلوگرم است یعنی امکان حمل سلاح هسته ای را ندارد. همچنین ما معتقدیم این موشک دارای دستگاه سنسور است یعنی موشکی هدایت شونده با دستگاه “GPS” است که این امر دقت در هدف آن را افزایش می دهد.

بن داوید در پایان گفت: این موشک دور برد و دقیق زن است اما با اندازه دقت هدف قرار دادن یک خانه نیست اما دقت آن با درصد اشتباه کم وفقط دهها متری است و این مساله درباره ایران، گام بسیار مهمی است که رقابت تسلیحاتی را در منطقه خاورمیانه در جایگاهی جدید قرار می دهد. ورود این سلاح به منطقه مساله مهمی برای اسرائیل است و باید برای مقابله به آن آماده شود.

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا