واکنش مقامات امریکایی علیه جمهوری خواهان بالا گرفت

بصیر،

این نامه که از سوی تام کاتن سناتور ۳۷ ساله و کم تجربه ایالت آرکانزاس آمریکا تنظیم شده بود از سوی بسیاری تحلیلگران به نوعی خود زنی برای نمایندگان حزب جمهوری خواه تلقی می شود و این نامه به نوعی پس از دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره تیر خلاص برای نمایندگان جمهوری خواه محسوب می شود.

سخنرانی که از نگاه بسیاری از سیاسیون بین المللی، تحقیر آمریکا محسوب شده و به رغم تلاش تندروهای آمریکایی، تاثیری در مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ نداشت تا جایی که بسیاری از مقامات آمریکایی این سخنرانی را بی اثر دانستند.

جان کری وزیرخارجه آمریکا در واکنش به سخنان نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی،گزینه وادار کردن ایران به تسلیم درمساله هسته ای را غیرممکن دانست و بر مخالفت آمریکا و دیگر کشورهای ۱+۵ از خواسته رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

با این حال از بدو انتشار نامه ۴۷ نماینده جمهوری خواه، واکنش های منفی مقامات آمریکایی ادامه دارد.

*واکنش شدید اوباما

رادیو فرانسه گزارش داد: باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، و معاون او، جو بایدن، اقدام ۴۷ سناتور جمهوری خواه را شدیداً محکوم کردند.

شبکه اینترنتی رادیو فرانسه فارسی سه شنبه شب در گزارشی نوشت: رییس جمهوری آمریکا، نمایندگان جمهوری خواه را به تبانی با تنردوهای افراطی برای جلوگیری از توافق بر سر برنامۀ اتمی این کشور متهم کرد.

رییس جمهوری آمریکا در ادامه گفته است که تا این لحظه توافقی با ایران بر سر برنامۀ اتمی این کشور امضا نشده است، اما در صورتی که چنین توافقی امضا بشود از آن در مقابل مردم آمریکا دفاع خواهیم کرد.

**محکومیت تلاش سناتورهای جمهوریخواه

هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه سابق ونامزد احتمالی ریاست جمهوری آمریکا روزسه شنبه تلاش سناتورهای جمهوریخواه برای مختل کردن مذاکرات هسته ای با ایران را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ازنیویورک، کلینتون گفت : این سناتورها چه سعی داشته اند برای نفع ایرانیان یا ضرر رهبری جمهوری اسلامی دردیپلماسی بین الملل کار کنند این دو پاسخ ، امضا کنندگان نامه را بی اعتبار می سازد.

همچنین جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا با انتشار بیانیه ای از نامه ۴۷ سناتور آمریکایی به مقام های جمهوری اسلامی انتقاد کرد و آن را دون شان کنگره خواند.

شبکه اینترنتی دویچه وله فارسی سه شنبه شب در گزارشی نوشت: جو بایدن در نامه خود به سناتورهای آمریکایی نوشته است که این کار با هدف تضعیف رییس جمهوری آمریکا انجام شده است.

جو بایدن با گمراه کننده خواندن نامه ۴۷ سناتور آمریکایی، این اقدام را کسر شان نهادی دانسته که او خود ۳۶ سال در آن حضور داشته و برای آن احترام قایل است.

به گفته معاون رییس جمهوری آمریکا این کار سناتورهای آمریکایی آشکارا تضعیف رییس جمهوری در خلال مذاکرات حساس بین المللی است.

جان ارنست سخنگوی کاخ سفید،نامه سناتورهای جمهوری خواه آمریکا به رهبران ایران را اقدامی حزبی و چوب گذاشتن لای چرخ مذاکرات هسته ای توصیف کرده است و گفت که نامه ۴۷ سناتور آمریکایی به رهبران ایران در راستای نقشی نیست که پدران بنیانگذار آمریکا برای قوه قانون گذاری در نظر گرفته بودند.

*واکنش رسانه ها به نامه سناتورهای آمریکایی

پایگاه اینترنتی صدای آمریکا نوشت: روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای با اشاره به نامه ۴۷ سناتور جمهوریخواه به آیت الله خامنه ای(رهبر معظم انقلاب) می نویسد این نامه در مقطع زمانی مهمی از مذاکرات نوشته شده است؛ زیرا به اواخر ماه مارس یعنی زمان دستیابی به چارچوب توافق جامع نزدیک می شویم.

این رسانه افزود: مقامات آمریکایی پیشتر گفته بودند که اگر این چارچوب حاصل نشود، ادامه مذاکرات بی معنا خواهد بود و سناتورهای حزب دموکرات بر این باورند که این نامه، صرفاً با هدف به شکست کشاندن مذاکرات نوشته شده است.

واشنگتن پست در ادامه نوشته است که همه سناتورهای جمهوریخواه در میان امضاکنندگان این نامه نبودند.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز در مقاله ای نوشته که سناتورهای جمهوریخواه به جای اینکه نامه سرگشاده را برای مقامات ایران بنویسند باید مطالب خود را با مردم آمریکا در میان می گذاشتند؛ زیرا به رأی مردم برای متوقف کردن توافق احتمالی نیاز است؛ حتی برای ملغی کردن وتوی مصوبات کنگره توسط رییس جمهوری رأی مردم لازم است.

این روزنامه افزود: نامه روز دوشنبه سناتورها، به باراک اوباما این فرصت را داد که اعلام کند این نامه نگاری جمهوریخواهان عملاً سیاست بازی است؛ به نوشته این روزنامه اگر اوباما می خواهد عصر نوینی از مسابقه تسلیحاتی را آغاز کند، ریسک امنیتی آن بالا خواهد بود؛ بنابر این جمهوریخواهان باید بر انتقاد از محتوای توافق هسته ای تمرکز داشته باشند.

*نامه سناتورهای آمریکایی به نفع ایران

کارشناس ارشد اندیشکده شورای اتلانتیک ، نامه سناتور های آمریکایی به مقامات ایرانی را اقدامی شرم آور از سوی یک سناتور جوان و بی تجربه توصیف کرد و گفت که چنین اقدامی در نهایت به شکست جمهوریخواهان در انتخابات سال ۲۰۱۶ منتهی خواهد شد و اکثریت یافتن دوباره دموکرات ها راه را برای برداشتن تحریم ها هموار خواهد کرد.

باربارا اسلاوین کارشناس اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک درگفت و گو با ایرنا نوشتن چنین نامه ای را اقدامی نابخردانه از طرف قانونگذاران جمهوریخواه آمریکایی توصیف کرد و گفت که نکته شرم آور این است که سناتور های کارکشته و باتجریه این کشور اختیار خود را به دست یک سناتور جوان و بی تجربه سپردند.

وی افزود: من مطمئن نیستم که طراح و مبدع اصلی این اقدام کودکانه آیا خود سناتور تام کاتن بوده و یا فرد دیگری او را به این کار ترغیب کرده است، گرچه این اقدام مایه شرمساری جامعه آمریکایی شده اما به هیچ وجه تهدیدی جدی و با اهمیت به شمار نمی رود.

وی با اشاره به تهدیدات سناتور های آمریکایی در مورد آینده هر گونه توافق هسته ای با ایران این تهدیدات را بی پایه و اساس و توخالی و نشانه عدم توجه به ساختار قانونی این کشور خواند و گفت: حقیقت این است که ما در یک زمان بیش از یک رییس جمهوری نداریم و در زمان حاضر اوباما رییس جمهوری آمریکا است و از قدرت و اختیار کافی برای رسیدن به این توافق برخوردار است.

این کارشناس با سابقه مسائل خاور میانه انتشار این نامه را نشانه دیگری از استیصال و ناتوانی مخالفان این توافق و درماندگی های حزبی دانست که برای کارشکنی در مقابل این توافق از هیچ اقدامی روگردان نیست.

اسلاوین در ادامه با بیان این که در این نامه هیچ مقوله نگران کننده ای وجود ندارد، گفت: تنها نگرانی من این است که چنین نامه ای در گروهی از ایرانیان که از ابتدا گفته اند که به آمریکا نمی توان اعتماد کرد تاثیر مخرب و نومید کننده ای بگذارد که در آن صورت متاسفانه طراحان این اقدام در رسیدن به هدفی که داشته اند موفق شده اند.

کارشناس ارشد اندیشکده آتلانتیک گفت که به نظر او بهترین پاسخ به چنین اقدامی تلاش هر دو طرف برای به پایان رساندن موفقیت آمیز این گفت و گو ها و اجرای کامل و متعهدانه مندرجات توافقنامه خواهد بود که درچنین صورتی کنگره آمریکا به طور کامل خلع سلاح خواهد شد و دیگر صدایی از آن علیه این توافقنامه و آینده برنامه های هسته ای ایران نخواهیم شنید.

*واکنش ظریف

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، نامه اخیر ۴۷ سناتور آمریکایی را فاقد هر گونه ارزش حقوقی دانست و آن را صرفا یک ترفند تبلیغاتی ارزیابی کرد.

 

ظریف

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص نامه اخیر ۴۷ سناتور آمریکایی گفت: به اعتقاد ما این نامه هیچ ارزش حقوقی ندارد و صرفاً یک ترفند تبلیغاتی است.

ظریف اظهار داشت: جالب تر اینکه در حالی که مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده و توافقی حاصل نشده، گروه های فشار در آمریکا آن چنان نگران شده اند که با توسل به شیوه های غیرمتعارف بیش از هر چیز نشان می دهند که همانند نتانیاهو با هر نوع توافقی مخالفند.

وی با اظهار تعجب از این که چگونه ممکن است برخی نمایندگان مجلس یک کشور علیه رئیس جمهور و دولت خود به رهبران کشور دیگری نامه بنویسند، اظهار داشت : نامه سناتورهای مزبور نشان می دهد که آنها نه تنها با مقررات حقوق بین الملل بیگانه اند، بلکه حتی به طور کامل با ریزه کاری های قانون اساسی خود در مورد اختیارات رییس جمهور آمریکا در اجرای سیاست خارجی نیز آشنا نیستند.

وی افزود :این سناتورها باید بدانند که دنیا معادل آمریکا نیست و روابط بین الملل بر اساس موازین حقوق بین الملل و تعهدات و تکالیف بین المللی دولت ها تنظیم می گردد، نه بر اساس قوانین داخلی ایالات متحده. ممکن است سناتورهای امضاکننده نامه فوق الذکر به صورت کامل آگاه نباشند که در حقوق بین الملل، دولت ها نماینده کل حاکمیت و مسئول روابط خارجی کشور خود و ملزم به اجرای تعهداتی هستند که در روابط با دیگر دولت ها می پذیرند و نمی توانند به بهانه مقررات داخلی از اجرای تعهدات بین المللی خود سرباز زنند.

وزیر امور خارجه گفت : تغییر دولت در هیچ کشوری به معنای منتفی شدن تعهدات بین المللی آن کشور نیست و لذا هر دولتی در آمریکا ملزم به اجرای تعهداتی است که دولت فعلی آن کشور در یک توافق احتمالی هسته ای پذیرا می گردد و اگر رییس جمهور بعدی به تعبیر سناتورهای مزبور با یک گردش قلم تعهدات بین المللی ایالات متحده را منتفی نماید، مرتکب نقض آشکار حقوق بین الملل شده است. به ویژه آن که این تعهدات در قالب یک قطعنامه لازم الاجرای شورای امنیت و حاصل مذاکره و توافق با حضور پنج کشور دیگر از جمله تمامی اعضای دائم شورای امنیت باشد.

قرار است در ١۵ مارس آینده، وزرای امور خارجۀ آمریکا و ایران در لوزان برای انجام آخرین گفت وگوها پیش از امضای احتمالی یک توافق درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان دیدار و گفت وگو کنند.

 

 

 

 

 

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا