برخورد قهری با امن‌ترین مسئله اسلامی/صدف عفاف در گرو برخوردهای شخصی خدشه‎دار نشود!

بصیر، به نقل از حورا «شبکه اطلاع‌رسانی زنان مازندران»، رعایت عفاف و حجاب یکی از موارد مورد تأکید دین مبین اسلام است که نه تنها از جانب زنان بلکه از جانب مردان نیز باید رعایت شود.

قل للمومنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک ازکی لهم: ای رسول ما! مردان مؤمن را بگو تا چشم ها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، که این بر پاکیزگی جسم و جان ایشان اصلح است (سوره نور، آیه ۳۱)

عموماً تا زمانی که در مورد حجاب و ضرورت‎های رعایت این اصل اسلامی بحث می‌شود، نگاه تیز به سمت بانوان است و رعایت آن فقط از جانب زنان یک اصل درست و مسلم خوانده می‎شود؛ این در حالی‌است که طبق دستورات صحیح دین مبین اسلام، رعایت حجاب زن و مرد ندارد، بلکه همه افراد جامعه باید آن را رعایت کنند.

در حال حاضر حجاب نه آن‌گونه که دین تأکید دارد رعایت می‎شود و نه آن‌گونه که قانون ایران اسلامی به عنوان یک اصل مدنی بر آن تاکید کرده است!

اگر در شرایط فعلی حجاب را فقط محدود به پوشش بدانیم نه تنها این پوشش رعایت نمی‌شود بلکه تا حدودی با رفتارهای نامناسب به حاشیه رانده شده است و نگرانی‌های زیادی را در بر خواهد داشت.

در روزهای پایانی سال با توجه به حضور اقشار مختلف مردم در بازارها و فروشگاه‌ها شاهد حضور افرادی هستیم که اقدام به تذکر در مورد امن‎ترین مسئله اسلامی یعنی رعایت حجاب به بانوان می‌کنند.

امر به معروف و نهی از منکر یک مسئله اسلامی و یکی از واجبات دین است اما باید شرایط را درنظر گرفت؛ چون گاهی مواقع بیان این مسئله به صورت قهری و تحکم‌آمیز بیشترین آسیب را به اصل موضوع حجاب وارد می‌کند.

نمونه‌ای که در یکی از میدان‌های اصلی شهر مشاهده شده، یک بانوی با پوشش چادر و حجاب مناسب در حال برخورد با یک خانمی که در بازار در حال تردد بود، دیده شد؛ این خانم در قالب امر به معروف قصد اصلاح پوشش یکی از بانوان را داشت اما نوع بیان و لحن کسی که مسئولیت امر به معروف را بر عهده داشت مناسب نبود و برخورد قهری بر مسئله رئوف بودن و اصل مهربانی در بیان مسائل دینی دیده نشد و «درست کن حجابتو، این چه وضع پوششه» گفتمانی بود که برای قبح مسئله عدم رعایت حجاب مطرح شد!

نگارنده ضمن احترام به اصل حجاب به هیچ‌عنوان این نوع برخورد را که هم تحکم‌آمیز است و هم قهری، درباره قشنگ‌ترین و زیباترین مسئله دینی یعنی رعایت عفاف و حجاب برای امن بودن گل وجود زنان از نگاه تیغ‌آلود برخی مردان که شاید این نگاه سنگین بر حریم زنانه جلوه خوبی نداشته باشد، درست نمی‎داند.

در واقع، اصلی که باید مورد توجه قرار گیرد، آموزش در برخورد با افرادی است که گاهی با رفتارهای ناهنجار، نظم اجتماعی و روانی جامعه را برهم می‌زنند اما کسی که مسئولیت این امر را برعهده می‌گیرد ضمن اینکه خودش باید رعایت اصل حجاب را داشته باشد؛ باید بداند در سنگری فعالیت دارد که پیامبر اکرم (ص) و بانوان بزرگی چون حضرت زهرا (س) و شیرزنانی مانند زینب کبری (س) گام بر می‌دارند، پس هوشیارانه‌تر و مهربان‌تر در باره امن‌ترین مسئله دین برای زنان رفتار کنیم.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا