روایت آقای خاص از حمله به خودش / آیا هدف جذب رای است؟

بصیر، رفتارهای زشت، اعمال خارج از عرف، زیر پا گذاشتن قانون و تلاش برای به کرسی نشاندن عقیده خود از طریق خشونت، هرگز مورد قبول هیچ عقل سلیمی نبوده و نیست. این یک اصل نانوشته است که فحاشی، خشونت، اهانت به منتقد، تحقیر مخالفان و اعمالی از این دست، نه در فرهنگ مذهبی ما به عنون مسلمان جایگاهی دارد و نه در فرهنگ ملی و ایرانی؛ اما باید قبول کنیم که بررسی و نگاه به هر پدیده، باید عمیق و همه جانبه باشد تا امکان موج سواری و سوءاستفاده از فرصت طلبان گرفته شود.

پرده اول: دعوت از «علی مطهری»

دعوت از «علی مطهری» برای سخنرانی در دانشگاه شیراز، اگر چه از سوی مسئولان حفظ امنیت مورد تأیید نبود اما اصرار عجیب رییس دانشگاه شیراز و قبول مسئولیت آن، به مرحله اجرا در آمد.

«قبل از حضور علی مطهری در شیراز، اعضای شورای تامین شهرستان شیراز و استان فارس با برگزاری برنامه سخنرانی علی مطهری در دانشگاه شیراز مخالفت کرده بودند. اما ریاست دانشگاه، مجید ارشاد موافق اجرای این برنامه بوده و این برنامه امشب در تالار فجر دانشگاه شیراز برگزار می شود. ارشاد شخصا مسئولیت این برنامه را پذیرفته است و مجوز برگزاری این برنامه را بر خلاف نظر شورای تامین شیراز و استان صادر کرده است. با توجه به برنامه های علی مطهری در مشهد و اصفهان که حاشیه ساز بوده است، می توان حاشیه هایی را برای این برنامه نیز متصور شد.»(۱)

پس مسئولان محترم دانشگاه شیراز، درباره احتمال بروز بعضی اتفاقات، هشدارهای لازم را دریافت کرده بودند و طبیعتاً باید حداقل‌هایی را در رابطه با حضور «علی مطهری» رعایت می کردند. سئوال اینجاست که آیا مسئولان مربوطه به آن‌چه وظیفه‌شان بوده عمل کرده‌اند؟

پرده دوم: حمله به «علی مطهری»

از آخرین ساعات روز دوشنبه ۱۸اسفندماه۹۳ بود که خبری تحت عنوان «حمله» به «علی مطهری» در سایت‌های پرشمار «اصلاح‌طلب» و «اعتدال» منتشر شد. خبر به این شرح بود:

«علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، بعدازظهر دوشنبه در شیراز مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت. وی که روز دوشنبه برای انجام یک سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود، در فرودگاه شیراز با حمله حدود ۵۰ نفر افراد ناشناس مواجه شد. این افراد با چوب و سنگ به خودرو وی وی حمله کردند و اجازه عبور به خودرو را نمی‌دادند. مهاجمان همچنین شیشه‌های خودروی این نماینده مجلس را شکستند. مهاجمان ناشناس که برخی از آنها سوار بر موتورسیکلت بودند، همچنین از اسپری گاز فلفل استفاده کردند که همین امر موجب اختلال تنفسی علی مطهری برای دقایقی شد. مطهری که اصرار داشت مراسم سخنرانی‌اش در دانشگاه شیراز لغو نشود، با حمله این افراد، به سمت یکی از کلانتری‌های شیراز رفت و چند ساعت در آنجا منتظر ماند تا جو ملتهب بیرون از کلانتری آرام شود اما این آرامش برقرار نشد و در ادامه، بنا به درخواست استانداری فارس مراسم سخنرانی لغو شد. بدین ترتیب، مطهری به فرودگاه شیراز رفت و به تهران بازگشت. بر اساس این گزارش، علی مطهری در این حمله آسیب جدی ندیده اما از ناحیه چشم دچار آسیب جزئی شده است.»(۲)

پرده سوم: رسانه‌های بیگانه

رسانه‌های بیگانه اعم از سایت‌ها، شبکه‌های ماهواره‌ای و گروه‌های مختلف در «شبکه‌های اجتماعی» اینترنتی از دوشنبه‌شب وارد میدان شدند و کوشیدند از این لقمه آماده و سوژه طلایی، بیشترین بهره‌برداری را انجام دهند.

کوشش برای آب‌وتاب دادن به اصل خبر، سعی بر برانگیختن احساسات مردمی و ایجاد حس همراهی با «علی مطهری» در این ماجرا، تلاش برای تقدیس چهره «علی مطهری» و به فراموشی سپردن رفتارهای زننده وی در موارد متعدد دیگر و کوشش برای ملتهب نشان دادن جو سیاسی داخل کشور، سرخط فعالیت رسانه‌های بیگانه در برخورد با حادثه «شیراز» بودند.

پرده چهارم: اصلاح طلبان

واکنش اصلاح‌طلبان به ماجرای رخ داده برای «علی مطهری» در شیراز هم بسیار جالب بود. تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی مجازی، ادامه پروژه قدیس‌سازی از «علی مطهری» در فضای غیررسمی و ارسال پیام‌ها و پیامک‌های احساس‌گونه در رابطه با بروز این اتفاق، در رأس دستور کار اصلاح‌طلبان بود. در کنار این ماجرا البته تلاش شد تا مخالفت طیف بزرگی از دانشجویان دانشگاه شیراز با عقاید و نظرات «علی مطهری» نادیده گرفته شود. همچنین اصرار بر این موضوع نیز وجود داشت که گویی همه دانشجویان دانشگاه شیراز از «علی مطهری» برای سخنرانی دعوت به‌عمل آورده بودند!

جالب‌ترین نکته در برخورد اطلاح‌طلبان در این رابطه، تلاش برای زنده‌کردن کلیدواژه‌های مضحک روزنامه‌های زنجیره‌ای در دوران ریاست‌جمهوری «محمد خاتمی» بود. در آن دوران اصطلاحاتی نظیر: «گروه فشار»، «افراطی»، «چماق به دست» و نظایر آن، قسمت هر کسی می‌شد که کمترین انتقادها را به اصلاحات وارد کند. در این ماجرا هم کوشش شد تا رفتار خلاف قانون در برخورد با مطهری که از سوی عوامل ناشناس انجام شده است، به گروه منتقدان دولت و مخالفان اصلاحات نسبت داده شود.

در بعد رسانه‌ای اما رفتار اصلاح‌طلبان جالب توجه بود. برخلاف موارد مشابه، در بیست و چهار ساعت نخست، چندان جنجالی به‌پا نکردند و تنها با انتشار تصاویر «علی مطهری» با کت و شلواره آغشته به گوجه‌فرنگی له‌شده، پروژه مظلوم‌نمایی وی را ادامه دادند و حتی بعضاً به‌صورت علنی اعلام کردند که آنچه از حادثه «شیراز» نقل می‌کنند، روایت «علی مطهری» است و از این رهگذر کوشیدند با طناب پوسیده وی وارد چاه نشوند.

ناگفته نماند که ماجرای اتفاقات شیراز، بهانه مناسبی بود برای اصلاح طلبان که ناراحتی خود از عدم تحقق ریاست «هاشمی» بر مجلس خبرگان و بر باد رفتن امیدهای خود را، از دید رسانه‌ها پنهان کنند.

پرده پنجم: اعتدالیون و حامیان هاشمی

حامیان هاشمی و دولت اعتدال، صبح روز سه‌شنبه با یک شوک بزرگ مواجه شدند. «هاشمی» که طبق معمول آمدن یا نیامدنش در یک رقابت انتخاباتی را به لحظات آخر محول کرده بود، موفق نشد بر کرسی ریاست مجلس خبرگان تکیه بزند؛ این اتفاق در حالی روی داد که بعضی از افراد فعال در این طیف، پیش از رأی‌گیری، موفقیت وی را صددرصد تلقی می‌کردند.

هم‌زمان با این خبر بود که تصاویر تاکسی آسیب‌دیده حامل علی مطهری در شیراز، در تعدادفراوان منتشر شد و شبکه‌های اجتماعی را پر کرد. جالب اینجاست که این طیف نیز مانند اصلاح‌طلبان از یک‌طرف با کنایه‌های رنگ‌ورورفته، کوشیدند تا این رفتار فراقانونی را به طیف منتقد نسبت دهند و در عین‌حال کل فضای دانشجویی را به نفع خود مصادره کنند. در این میان البته کمترین اشاره‌ای به قصور مسئولان دانشگاه شیراز در بروز این حادثه نشد!

جالب آنجاست که روز گذشته تیتر دوپهلوی روزنامه آرمان به‌عنوان روزنامه منتسب خانواده هاشمی، معنای خاصی را منتقل می‌کرد. تیتری که گویی می‌خواهد ماجرای حمله به «علی مطهری» را با نگاهی خاص تحلیل کند.

پرده ششم: فشار بر شورای نگهبان

بررسی صلاحیت کاندیداهای مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون برعهده «شورای نگهبان» است. اهالی دولت یازدهم اگر چه ورود به فاز تبلیغات انتخاباتی برای مجلس آتی را کتمان می‌کنند اما هنوز هم افرادی هستند که می‌گویند دولت در فاصله یک سال مانده به برگزاری انتخابات مجلس، فعالیت‌هایی را برای وارد کردن حامیان خود به خانه ملت آغاز کرده است.

سخنان برخی از اهالی دولت نیز که زمزمه ماجرای «پول‌های کثیف»(۳) را آغاز کرده و نوک پیکان را به‌سمت نمایندگان منتقد اعتدال گرفته‌اند، خواهی نخواهی نشان می‌دهد که دولت موضوع انتخابات آتی را فراموش نکرده است.

البته این ماجرا برا ی اصلاح‌طلبان نیز صادق است؛ اصلاح‌طلبانی که «علی مطهری» مشهورترین نماینده آنها در مجلس است. مدعیان «اصلاحات» خوب می‌دانند که با عملکرد غیرقابل دفاع در جریان «فتنه۸۸»، هرگز نمی‌توانند افراد شاخص خود را از فیلتر شورای نگهبان رد کنند. در این میان فقط چند نماینده معدود از جمله «علی مطهری» باقی می‌مانند. البته وی با رفتارهای ساختارشکنانه خود کاری کرده است که «اصلاح‌طلبان» بیم ردصلاحیت وی در انتخابات آتی را دارند و می‌کوشند این خطر را مرتفع کنند.

تلاش برای بزرگ‌نمایی و مظلوم‌نمایی وی، کاریست که اصلاح‌طلبان نسبت به انجام آن مبادرت ورزیده و مدت‌هاست که در حال اجرایش هستند تا دست‌کم هزینه ردصلاحیت احتمالی «علی مطهری» را برای شورای نگهبان بالا ببرند و از این طریق به اجرای برنامه‌های خود مبادرت نمایند.

آلزایمر نگیریم، سابقه «علی مطهری» و اصلاح طلبان روشن است

از یاد نبریم «علی مطهری» فرد آرامی نیست. مشت و لگدهای وی به سایر نمایندگان مجلس هنوز از یادها نرفته است(۴). توجیه عجیب و خارج از ادب وی هم با عنوان «بعضی وقت‌ها کف گرگی لازم است» هم شاه‌بیتی است که هرگز از خاطر منتقدانش پاک نمی‌شود. جالب آنجاست که وی نمایندگانی را که با نظراتش موافق نیستند، معادل سپاه ابن سعد در عاشورا قلمداد می‌کند!(۵) و از این حیث سوابق روشنی در افراط و تفریط و تحقیر منتقدان دارد.

از یاد نبریم که باب اهانت یک نماینده به نماینده دیگر را، جناب «علی مطهری» در مجلس باز کردند.(۶) همچنین وی شخصی است که دانشجویان منتقد خود را با اصطلاحات مخصوص ضدانقلاب خطاب کرده و با اتفاده از کلمه «اراذل»، آنها مورد تحقیر قرار داد(۷)

همچنین به یاد داشته باشیم که «علی مطهری» با حضور در شهرهای دیگر هم زمینه‌ساز ایجاد التهاب شده و مطابق معمول به بهانه التهاباتی که خود عاملش بوده، اقدام به نوشتن نامه‌های سرگشاده و تبلیغاتی کرده است.(۸)

حال «علی مطهری» که خود نسخه برخورد فیزیکی با منتقدان را تجویز کرده است، از ماجرای مشکوک حمله به خود اینگونه برآشفته و چنین می‌نماید که قصد جان وی را داشته‌اند؟(۹) وقتی ایشان در جایگاه نماینده مردم، واژه نه‌چندان دلچسب «کف‌گرگی» را تبدیل به «کلیدواژه» سیاسی می‌کند، آیا بروز رفتارهای زشتی همچون آنچه در شیراز اتفاق افتاد، دور از ذهن است؟

یک بخش جامانده از ماجرای شیراز/ رفتار سئوال برانگیز مسولان دانشگاه و کرسی‌های فراموش‌شده

اصرار مسئولان دولتی برای برگزاری سخنرانی «علی مطهری» تا آنجا بود که خودشان مسئولیت را پذیرفتند و هشدار «شورای تأمین استان فارس» را نادیده گرفتند(۱۰). در این شرایط بود که هیچ یک از این مسئولان، تدبیری برای استقبال از «علی مطهری» در نظر نگرفتند تا فضا برای ارفتارهای فراقانونی عده‌ای ناشناس فراهم شود.

شاید مسئولان محترم از یاد برده‌اند که دوران جوانی یعنی زمانی که بخش بزرگی از بهترین جوانان این مرز و بوم در دانشگاه‌ها حضور دارند، اوج احساس مسئولیت، هیجان پذیری، عواطف پاک و نگاه‌های متعالی زندگی آنها را شامل می‌شود. قریب به اتفاق دانشجویان در دانشگاه، تنها به‌دنبال کشف حقیقت هستند. این روحیه ستودنی که از خصوصیات دوران طلایی عمر انسان است، نیازمند توجه ویژه از سوی مسئولان خصوصاً دولتی‌هایی است که ریاست دانشگاه‌ها را برعهده دارند.

در این شرایط نگاه حزبی و تلاش برای استفاده ابزاری از احساسات دانشجویان، چیزی جز سمی مهلک برای احساسات و عواطف جوانان دانشجوی ما نیست.

در انتها نباید از یاد ببریم که رهبر انقلاب بارها و بارها بر موضوع برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها تأکید کرده‌اند و البته هرگز خواسته‌های ایشان محقق نشده و مسئولان محترم نیز تنها به بیان سخنان شعارگونه بسنده کرده‌اند(۱۱). به‌یقین اگر به این توصیه مقام معظم رهبری عمل می‌شد، نه جایی برای رفتارهای ساختارشکنانه و فراقانونی و حملات فیزیکی باقی می‌ماند نه افراد معلوم‌الحال می‌توانستند دانشگاه و دانشجوی را ابزاری برای تبلیغات انتخاباتی زودهنگام خود قرار دهند.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا