نتیجه دزدی های داعش در مزایده های جهانی

بصیر،

، وزارت گردشگری و آثار باستانی عراق اعلام کرد داعش حدود هزار و پانصد نسخه خطی را آتش زده است و این نگرانی وجود دارد که بیش از پانصد خانه تاریخی را ویران کند.

قیس حسین رشید، کفیل وزارت گردشگری عراق در این خصوص گفت: موصل در صدر شهرهایی قرار دارد که بیشترین خسارت به آثار باستانی آنها وارد شده است. به گفته وی داعش بعد از آتش زدن هزار و پانصد نسخه خطی، مجسمه های آشوری را فروخته است. اما وزارت گردشگری ‌و آثار باستانی عراق توانست مانع از فروش برخی از این آثار در مزایده های جهانی شود.

در این گزارش با اشاره به حمله داعش به موزه موصل و برخی عبادتگاه های مسیحیان و مسلمانان آمده است: دبیرخانه هیئت وزیران عراق، از کشورهایی که در بغداد سفارت خانه دارند و نیز سازمان های بین المللی ذیربط خواست، درباره نحوه مقابله با تجاوزهای داعش به آثار باستانی موصل، سمیناری برگزار کنند.

وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق نیز از جامعه جهانی خواست برای حفظ تمدن عراق و برگرداندن آثار باستانی این کشور، گام هایی جدی بردارد. سازمان ملل نیز نابودی آثار باستانی نینوا را جنایتی جنگی دانسته است.

نمایندگان اروپا نیز در حاشیه نشست وزیران کشور کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل، اقدام نظامی برای حمایت از اقلیت ها و آثار باستانی عراق را خواستار شدند.

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا