بمباران درخواست‎های غیرقانونی در حوزه منابع طبیعی مازندران/ضرب‎آهنگ نامیمون بر پیکره طبیعت

بصیر،ساخت‌وساز بی‎رویه ضرب‌آهنگ نامیمونی را بر پیکره کشاورزی و منابع طبیعی مازندران ایجاد کرده است، ساختن نمای بتنی و آجری خشن با آهن سرد در دل دامن سبز جنگل و یا پهنه سبز داشت.

هفته منابع طبیعی فرصت خوبی است تا مسئولان هم به خودشان در بحث بایدها و نبایدها در حوزه منابع طبیعی فکر کنند و به این بیندیشند که امضا کردن برگه‌های ساخت‌وساز در هر جا با این سفارش و آن سفارش قلم را تبدیل به تبر سخت و سنگین می‎کند، در برابر جنگل، قلم را سخت و سنگین‌تر از ماشین‎ها و بیل میکانیلی‌های می‎کند که با یک چرخش قلم کوچک آنها را به حرکت در می‌آورد.

دست‌درازی و تخریب منابع طبیعی در مازندران دیگر به صورت لفافه و در ایما و اشاره مطرح نمی‎شود چیزی که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری از آن به عنوان بمباران درخواست‎های غیرقانونی در حوزه منابع طبیعی یاد می‌کند.

ستار بابایی در مراسم نمادین پایان کاشت ۱۰ هزار نهال درخت اکالیپتوس در ساحل گهرباران شرایط منابع طبیعی در جهان را با توجه به شرایط که انسان‌ها برقرار کرده‌اند، نامطلوب توصیف می‎کند و می‌گوید: ارتباط بین انسان و منابع طبیعی را یک ارتباط دوطرفه است، اما تغییر رفتار انسان در مورد منابع طبیعی زنگ هشدار را در این باره به صدا درآورده است.

کشور ایران در کمربند خشک و نیمه‌خشک دنیا واقع شده و اقلیمی خشک دارد که میانگین بارش در آن تنها ۲۲۵ میلی‌متر در سال است.

متوسط سرانه جنگل در جهان هشت دهم به ازای هر نفر است که این میزان در ایران تنها دو دهم است اما پایین بودن سطح جنگل و قدمت این جنگل‎ها ویژگی ممتاز جنگل‎های مازندران است.

وی مشکلات منابع طبیعی را مشکلات فرابخشی توصیف کرد و افزود: باید با توجه به فرمایش‌های ارزشمند و راه‌گشای مقام معظم رهبری در صیانت از این منابع به دنبال مدیریت درست و فرابخشی باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با بیان اینکه زیر بمباران درخواست‎های غیرقانونی در حوزه منابع طبیعی هستیم، گفت: بسیاری از صحبت‎های هفته گذشته باید با فرمایشات و دغدغه‌های رهبری مطابقت داده شود.

 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا