اقدامات مشابه واقعه شیراز ریشه کن شود/این اقدامات فقط پیامد داخلی ندارد

بصیر،

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخورد فیزیکی و غیرقانونی به علت اظهارات فردی مخالف منافع نظام است، گفت: عرض بنده با کسانی است که گاه تصور می کنند به خاطر نظام این اقدامات توجیه شرعی و یا انقلابی دارد. سوال این است که مقصود از نظام چیست؟ نظام علی العموم به معنای هویت جمعی است که برپایه قانون اساسی شکل یافته است و یکی از ارکان قانون اساسی آزادی بیان است، مخصوصا در مورد نمایندگان مجلس که نص قانون اساسی این است که در تمام مسایل داخلی و خارجی می توانند اظهارنظر کنند.

وی افزود: اقدامی از این صنف که برخورد فیزیکی و غیرقانونی به خاطر اظهارنظر فردی، آن هم نماینده مجلس صورت گیرد، مخالف نظام است و تصور نشود که این اقدامات به نظام کمک می کند، بلکه خلاف آن و مخالف منافع نظام است.

به گفته لاریجانی این اقدام در حالی صورت می گیرد که دستور صریح رهبری در قبال این اقدامات وجود دارد که فرمودند خلاف است و مسئولان را موظف فرمودند با این اقدامات برخورد شود.
پیامدهای خارجی اقدامات خودسرانه

رئیس مجلس تاکید کرد: البته این اقدام فقط پیامدهای داخلی ندارد؛ ایران به عنوان مهم ترین کشور منطقه که دارای ثبات قوی است و نظام دموکراتیک دارد با این روش ها لطمه جدی می خورد؛ چرا که برخی ذهن های بیمار مترصد هستند که مسائل را برجسته کنند. نظیر برخی اظهارات نادرست درباره موقعیت ایران که چندی است مطرح شد و دیدید چگونه مستمسک دیگران برای تخریب وجهه ایران قرار گرفت.

لاریجانی تصریح کرد: بحث در درستی عقایدی که مطرح می شود نیست؛ بحث این است که فایده اظهارنظر آزادانه بیشتر از آن است که به خاطر اطمینان از صحت عقاید نظامی سخت گیرانه طراحی کنیم که افراد بتوانند دیدگاه های خود را بیان کنند و شیوه درست در نظامی که آزادی بیان رکن آن است این است که پاسخ دیدگاه هایی که تصور می شود دقیق نیست ارائه شود؛ یعنی گفتگوهای انتقادی در کشور رایج باشد.

کسانی که محل رجوع اند مراقب باشند از گفتار و کردار آنها مباح بودن این اقدمات استشمام نشود

رئیس مجلس گفت: به طبع بیش از ۹۹ درصد آرای مختلف با این روش مورد ارزیابی قرار می گیرد که مبنای آن جدال احسن است. ممکن است مواردی توهین، افترا و یا شکستن مرزهای امنیت ملی باشد که در این موارد دادگاه های صالحه طبق قانون باید رسیدگی کنند نه اقدامات غیرقانونی. چرا که قانون برای رفع همین گونه مسایل وضع می شود نه این که هر کسی سر خود اقدام کند.

لاریجانی تاکید کرد: حتی اگر تعدی در حد قتل باشد صاحبان دم نمی توانند بدون مجوز دادگاه عمل کنند؛ مخصوصا کسانی که به نوعی محل رجوع عده ای هستند و یا قدرتی دارند باید مراقب باشند؛ نه تنها از گفتار و کردار آن ها تلقی مباح بودن این اعمال استشمام نشود که باید تلاش کنند فرهنگ قانون گرایی را که امام (ره) در نظام جمهوری اسلامی آن را مبنای شرعی دادند، رایج کنند.

رئیس خانه ملت همچنین گفت: هم باید وزارت کشور و اطلاعات با این مسئله برخورد جدی کنند و هم افرادی که به این امر می پردازند، توجه کنند که اقدامات آنها نه توجیه دینی، نه انقلابی و نه قانونی دارد.

 

شناسایی متعرضان حمله به خودروی علی مطهری در شیراز

حمله به خودروی مطهری

همچنین استاندار فارس با اشاره به حمله گروهی به خودروی آقای مطهری، نماینده مجلس، گفت: ۳ تن از عوامل اصلی متعرض به خودرو آقای علی مطهری در ساعات پایانی دیشب شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند.

احمدی افزود: پس از این حادثه به دستور رئیس جمهور و وزیر کشور جلسات شورای تامین استان فارس تشکیل شد که در چند جلسه پیاپی با حضور کمیته امنیتی زیر شاخه شورای تامین استان موضوع مورد بررسی قرار گرفت .

 

 

 

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا